LEARNING EXPERIENCES IN FAMILY VISIT TO THE EXHIBITION “WHEN NOT EVERYTHING WAS ICE” AT THE NATIONAL MUSEUM

EXPERIÊNCIAS DE APRENDIZAGEM EM VISITA FAMILIAR À EXPOSIÇÃO “QUANDO NEM TUDO ERA GELO” DO MUSEU NACIONAL

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172021240106

Palavras-chave:

Museu de ciências, exposições, aprendizagem por livre escolha

Resumo

Neste estudo, analisamos as experiências de aprendizado de famílias em visita a uma exposição de ciência por meio das interações e conversas. O objetivo é compreender como uma exposição com um design de ambiente narrativo pode facilitar o processo de aprendizagem e a construção de significado de temas relacionados à ciência. Participaram do estudo, que tem abordagem qualitativa e caráter exploratório, nove grupos de famílias com crianças em visita espontânea à exposição “Quando nem tudo era gelo” desenvolvida pelo Museu Nacional (RJ). Os registros audiovisuais das visitas foram analisados com um protocolo que combina aspectos teóricos e empíricos da experiência de visitação a museus. Os resultados indicam que as famílias foram capazes de desenvolver entendimentos da exposição e que módulos expositivos de característica contemplativa, com enfoque nos objetos e artefatos, contribuíram para a construção de sentido e compreensão de temas relacionados à ciência.

In this paper, we analyse the learning experiences of families to a science exhibition through the interactions and conversations. The aim is to understand how an exhibition with a narrative environment design can facilitate the learning process and the construction of meaning of themes related to science. Nine groups of families with children participated in the study, which has a qualitative and exploratory approaches, on a spontaneous visit to the exhibition “When everything was not ice” designed by the National Museum (RJ). The audiovisual records of the visits were analysed with a research protocol that combines theoretical and empirical aspects of the museum experience. Our results indicate that families were able to develop some understanding of the exhibition and that contemplative exhibitions, with a focus on objects and artefacts, can contribute to the construction of meaning and understanding of topics related to science.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Achiam, M., May, M., & Marandino, M. Affordances and distributed cognition in museum exhibitions. Museum Management and curatorship, 29(5), 461-481. 2014.

Allard, M., & Boucher, S. Éduquer au musée: un modèle théorique de pédagogie muséale. Hurtubise HMH. 1998.

Allen, S. Looking for learning in visitor talk: A methodological exploration. In: Learning conversations in museums 265-309. Routledge. 2003.

Ash, D. Dialogic inquiry in life science conversations of family groups in a museum. Journal of Research in Science teaching, 40(2), 138-162. 2003.

Ash, D. Reflective scientific sense‐making dialogue in two languages: The science in the dialogue and the dialogue in the science. Science Education, 88(6), 855-884. 2004.

Bayir, E., Cakici, Y., & Ertas, O. Exploring Natural and social scientists’ views of nature of science. International Journal of Science Education, 36(8), 1286-1312. 2013.

Borun, M. Object-based learning and family groups. Perspectives on object-centered learning in museums, 245-260. 2002.

Borun, M., Chambers, M. B., Dritsas, J., & Johnson, J. I. Enhancing family learning through exhibits. Curator: The Museum Journal, 40(4), 279-295. 1998.

Briseño-Garzón, A., & Anderson, D. A review of Latin American perspectives on museums and museum learning. Museum Management and Curatorship, 27(2), 161-177. 2012.

Castelfranchi, Y., Manzoli, F., Gouthier, D., & Cannata, I. O cientista é um Bruxo? Talvez não: ciência e cientistas no olhar das crianças. Ciência e criança: a divulgação científica para o público infantojuvenil Rio de Janeiro: Museu da Vida/Fiocruz, 13-18. 2008.

Cerqueira, B., Kuano, R., Nagumo, P., & Bizerra, A. Aprendizagem familiar Em museus de ciências: interações de pais e mães com exposições científicas. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), 9, 6613-6624. 2016.

Conexão Ufrj. Museu Nacional inaugura exposição sobre o Continente Antártico Memória, 2019. Disponível em:https://conexao.ufrj.br/2019/01/17/museu-nacional-inaugura-exposicao-sobre-o-continente-antartico/ >. Acesso em:05 out. 2020.

» https://conexao.ufrj.br/2019/01/17/museu-nacional-inaugura-exposicao-sobre-o-continente-antartico/

Crowley, K., Callanan, M. A., Jipson, J. L., Galco, J., Topping, K., & Shrager, J. Shared scientific thinking in everyday parent‐child activity. Science Education, 85(6), 712-732. 2001.

Delizoicov, D., Castilho, N., Cutolo, L. R. A., Da Ros, M. A., & Lima, A. M. C. Sociogênese do conhecimento e pesquisa em ensino: contribuições a partir do referencial fleckiano. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 52-69. 2002.

Dierking, L. D. The family museum experience: Implications from research. Journal of Museum Education, 14(2), 9-11. 1989.

Dierking, L. D., & Falk, J. H. Science education: informal editorial policy statement, 113-113. 1999.

Duarte, L. F. D. O Museu Nacional: ciência e educação numa história institucional brasileira. Horizontes Antropológicos, 25, 359-384. 2019.

Elkonin, D. B. Desarrollo psíquico de los escolares. Psicologia, 523-560. 1969.

Ellenbogen, K. M. Museums in family life: An ethnographic case study. In Learning conversations in museums, 92-112. Routledge. 2003.

Ellenbogen, K. M., Luke, J. J., & Dierking, L. D. Family learning in museums: Perspectives on a decade of research. In principle, in practice: Museums as learning institutions, 17-30. 2007.

Falk, J. H. The Value of Museums: Enhancing Societal Well-Being, Rowman & Littlefield Publishers. 2021.

Falk, J. H., & Dierking, L. D. Visitor experiences and the making of meaning. American Association for State and Local History, 288. 2000.

Falk, J. H., & Dierking, L. D. Lifelong science learning for adults: The role of Free-choice experiences. In: Second international handbook of science education, 1063-1079. Springer, Dordrecht. 2012.

Falk, J. H., & Storksdieck, M. Learning science from museums. História, ciências, saúde-Manguinhos, 12, 117-143. 2005.

FAPESP. Museus em crise - edição especial. São Paulo, 78. 2018.

Faria, C., Guilherme, E., Gaspar, R., & Boaventura, D. History of science and science museums. Science & Education, 24(7), 983-1000. 2015.

Glăveanu, V. P., & Lahlou, S. Through the creator’s eyes: Using the subjective camera to study craft creativity. Creativity Research Journal, 24(2-3), 152-162. 2012.

Gutwill-Wise, J. Finding Significance: Testing methods for encouraging Meaning-making in a science museum. Current Trends in Audience Research and Evaluation, v. 15, 5-11. 2002.

Jakobsson, A., & Davidsson, E. Using sociocultural frameworks to understand the Significance of interactions at science and technology centers and museums. In: Understanding interactions at science centers and museums, 3-21. Brill Sense. 2012.

Lahlou, S. How can we capture the subject’s perspective? An evidence-based approach for the social scientist. Social science information, 50(3-4), 607-655. 2011.

Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm>. Acesso: 14 out. 2020.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Leichter, H. J., Hensel, K., & Larsen, E. Families and museums: Issues and perspectives. Marriage & family review, 13(3-4), 15-50. 1989.

Macleod, S., Hanks, L. H., & Hale, J. (eds.) Museum making: Narratives, architectures, exhibitions Routledge. 2012.

Marandino, M. Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: Geenf/FEUSP, 1, 48. 2008.

Massarani, L., Fazio, M. E.; Norberto Rocha, J. Dávila, A., Espinosa, S. & Bognanni, F. A. La Interactividad en los Museos de Ciencias, Pivote entre Expectativas y hechos Empíricos: El caso del Centro Interactivo de Ciencia y Tecnología Abremate (Argentina). Ciência & Educação (Bauru), 25(2), 467-84. 2019a. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020012

» https://doi.org/10.1590/1516-731320190020012

Massarani, L., Mucci Poenaru, L., Norberto Rocha J., Rowe, S. & Falla, S. Adolescents learning with exhibits and explainers: the case of Maloka, International Journal of Science Education, Part B, 9, (3) , 253-267. 2019b.

Massarani, L., Norberto Rocha, J., Mucci Poenaru, L., Bravo, M., Singer, S. e Sánchez, E. “O olhar dos adolescentes em uma visita ao Museo Interactivo de Economía (MIDE), México”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad -CTS, 15(44),173-195. 2020.

Massarani, L., Norberto Rocha, J., Scalfi G., Silveira Y., Cruz, W. & Lage dos Santos Guedes L. Families Visit the Museum: A Study on Family Interactions and Conversations at the Museum of the Universe - Rio de Janeiro (Brazil). Front. Educ 6:. 669467 2021b. http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2021.669467

» https://doi.org/10.3389/feduc.2021.669467

Massarani, L., Reznik, G., Rocha, J. N., Falla, S., Rowe, S., Martins, A. D., & Amorim, L. H. A Experiência de Adolescentes Ao Visitar Um Museu De Ciência: Um Estudo No Museu Da Vida. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte), 21, 1-25. 2019c. https://doi.org/10.1590/1983-21172019210115

» https://doi.org/10.1590/1983-21172019210115

Massarani, L., Scalfi, G., Norberto-Rocha, J., Velloso Luz, R. & Marandino, M. A experiência interativa de famílias em um museu de ciências: um estudo no Museu de Ciência e Tecnologia de Porto Alegre. Revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI), 26, 1, 261-284 2021a. http://dx.doi.org/10.22600/15188795.ienci2021v26n1p261

» https://doi.org/10.22600/15188795.ienci2021v26n1p261

McClain, L. R. & Zimmerman, H. T. Family connections to local science issues: how scientists use questions to engage families in personally-relevant learning during science-themed workshops, International Journal of Science Education, Part B, 9(2), 154-170. 2019.

McClain, L. R., & Zimmerman, H. T. Memories on the Trail: Families Connecting their Prior Informal Learning Experiences to the Natural World during Nature Walks. Journal of Interpretation Research, 21(2), 21-42. 2016.

McManus, P. Families in museums. Towards the museum of the future: New European perspectives, 81-97. 1994.

Moussouri, T. Family agendas and family learning in hands-on museums University of Leicester (Reino Unido). 1997.

Pedretti, E. G. Perspectives on learning through research on critical issues‐based science center exhibitions. Science Education, 88(S1), S34-S47. 2004.

Pekarik, A. J., Doering, Z. D., & Karns, D. A. Exploring satisfying experiences in museums. Curator: The Museum Journal, 42(2), 152-173. 1999.

Pires, D. O. (Org.). 200 anos do Museu Nacional. 1. ed. Rio de Janeiro: Associação Amigos do Museu Nacional, 40. 2017.

Rahm, J. Emergent learning opportunities in an inner‐city youth gardening program. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 39(2), 164-184. 2002.

Ramey‐Gassert, L., Walberg III, H. J., & Walberg, H. J. Reexamining connections: Museums as science learning environments. Science education, 78(4), 345-363. 1994.

Rennie, L. J., Feher, E., Dierking, L. D., & Falk, J. H. Toward an agenda for advancing research on science learning in out‐of‐school settings. Journal of research in Science teaching, 40(2), 112-120. 2003.

Rodrigues, M. Ciência em meio ao fogo e ao gelo. Ciência e Cultura, 71(2), 12-13. 2019.

Rowe, S. The role of objects in active, distributed meaning-making. Perspectives on object-centered learning in museums, 19-35. 2002.

Rowe, S., & Bachman, J. Mediated action as a framework for exploring learning in informal settings. In: Putting theory into practice(pp. 143-162). Brill Sense. 2012.

Rowe, S., & Nickels, A. Visitor motivations across three informal education Institutions: An application of the identity-related visitor motivation model. Visitor Studies, 14(2), 162-175. 2011

Scalfi, G. Crianças em visitas familiares a museus de ciências: análise do processo de alfabetização científica. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. 2020. https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde30092020191540

» https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde30092020191540

Shaby, N., & Vedder-Weiss, D. Science identity trajectories throughout school visits to a science museum. Journal of Research in Science Teaching, 57(5), 733-764. 2020.

Shaby, S., O Ben-Zvi Assaraf, & Tal, T. Engagement in a science museum-The role of social interactions. Visitor Studies 22 (1), 1-20. 2019.

Silverman, L. H. Visitor meaning‐making in museums for a new age. Curator: The Museum Journal, 38(3), 161-170. 1995.

Siqueira, D. Da C. O. Conhecimento, ciência e escola: representações em desenhos animados. In: Massarani, L. (Ed.) Ciência e Criança: a divulgação científica para o público infanto-juvenil. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa Oswaldo Cruz/Fiocruz, 41-48. 2008.

Tal, T. Out-of-School: Learning Experiences, Teaching and Students’ Learning. In: Fraser, B., Tobin, K., & McRobbie, C. J. (Eds.) Second international handbook of science educationVol. 24. Springer Science & Business Media. 2012.

To, C., Tenenbaum, H. R., & Wormald, D. What do parents and children talk about at a Natural History Museum?. Curator the Museum Journal, 59(4), 323-459. 2016.

Vigotsky, L. Estudio del desarrollo de los conceptos científicos en la edad escolar. Obras escogidas, 2, 9-348. 1993.

Downloads

Publicado

2022-07-03

Edição

Seção

ARTIGO TEÓRICO / THEORETICAL ARTICLE