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notes on Psychoanalysis and Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172021230126

Keywords:

Education and Psychoanalysis, Discourses, Lacan, Science Education

Abstract

In the present manuscript, we seek to establish a dialogue with the work from Gleici Kelly de Lima and Rodolfo Lanchi, entitled “Observing the invisible: the transference relationship from the discourses between children and monitor teachers in an astronomical observatory.” Considering that one of the greatest contributions of the work is the operationalization of psychoanalytic concepts in the relationship between educators and children, we focus our dialogue to the relationship between Psychoanalysis and Science Teaching. In order to do so, we have divided the text into three sections: in the first, we review some thoughts about the exploration of analogies between Psychoanalysis and Science Education; then, we deepen the discussion about the analogic relation between the four Lacan discourses and the Science teacher ones; Lastly, we emphasize the role of the discourses in different learning stages in Science, we cover the interpretations of the speeches in the transference relationship between the monitors and the children in the astronomical observatory.

Author Biographies

  • Wilson Elmer Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutor e Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus de Guaratinguetá (2011). Atualmente é professor do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC), vinculado ao Centro de Educação (CE) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Psicanalista em formação pelo Percurso Livre em Psicanálise (PLP/natal). Tem experiência na área de Educação e os principais temas de interesse são: Ensino de Ciências, Ensino de Física, Formação e Desenvolvimento Profissional de Professores de Ciências, Narrativas e Psicanálise. 

  • Alberto Villani, Universidade de São Paulo

    Possui graduação em Filosofia - Licenza - Aloisianum Facultas Philosophica (1966), graduação em Fisica - Laurea - Universita degli Studi di Padova (1969) e doutorado em Física pelo Instituto de Física Teórica de São Paulo (Universidade Estadual Paulista 1972), Livre Docência pela Universidade de São Paulo(1987) e pos-doutorado pela Universitá di Bologna (1989) . Atualmente é Professor Senior da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: psicanálise e educação, formação de professores, grupos de aprendizagem.

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Published

2021-11-22

Issue

Section

THEORETICAL ARTICLE