ADHERENCE AND PERMANENCE AS A PHYSICS TEACHER: A VIEW FROM THE TEACHING PORTRAITS PERSPECTIVE
ADESÃO E PERMANÊNCIA COMO PROFESSORA DE FÍSICA: UM OLHAR A PARTIR DOS RETRATOS DA DOCÊNCIA
DOI:
https://doi.org/10.1590/Keywords:
Retratos Sociológicos, Retratos da Docência, Permanência na docênciaAbstract
This paper presents a teacher portrait of a Physics graduate who has embraced teaching and continues to perform her activities in a public school in Porto Alegre. The goal of the study is to seek elements in the plurality of her individuality (her wealth of dispositions) that allow redefining the way her experiences affect her permanence in teaching. The study is grounded in sociology on an individual scale, with specifications to Science Education. The methodology consists of constructing a teacher portrait from interviews. The results show that, for the particular case studied, the participant exhibited important dispositions for her permanence in teaching at a public school, namely: disposition to recognition, disposition to affectivity, and disposition to introspection.
References
Agostini, G., & Massi, L. (2018). Mariana Aragão. Em L. Massi, P. Lima Junior, & E. Barolli(Orgs.), Retratos da docência: Contextos, Saberes e Trajetórias (p. 273-301). Letraria.
Barolli, E. (2018). Sophia Kowalski. Em L. Massi, P. Lima Junior, & E. Barolli(Orgs.), Retratos da docência: Contextos, Saberes e Trajetórias (p. 226-250). Letraria.
Carvalho, M. A. A., & Moura, D. L. (2023). A entrada na carreira docente: Uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação, 28(e280022), 21. https://doi.org/10.1590/s1413-24782023280022
Cresswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research Pearson.
Dias, G., & Gauche, R. (2021). O Retrato Sociológico como método investigativo em pesquisas brasileiras nas áreas de Educação e de Ensino: Uma revisão de teses publicadas entre 2011 e 2020. Ciência & Educação (Bauru), 27(e21066), 15. https://doi.org/10.1590/1516-731320210066
Gonzalez-Escobar, M., Silva-Peña, I., Gandarillas, A. P., & Kelchtermans, G. (2020). Abandono docente en américa Latina: Revisión de la literatura. Cadernos de Pesquisa, 50(176), 592-604. https://doi.org/10.1590/198053146706
Lahire, B. (2002). Reprodução ou prolongamentos críticos? Educação & Sociedade, 23(78), 37-55. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200004
Lahire, B. (2004). Retratos Sociológicos: Disposições e variações individuais Artmed.
Lima, T. de, & Leite, Y. U. F. (2020). Abandonar e permanecer na docência: Aproximações iniciais a partir de teses e dissertações (2000-2018). Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 1(1), 79-96.
Lima Junior, P., & Massi, L. (2018). Nossa lente e nossa técnica: Fundamentos dos retratos sociológicos. Em L. Massi, P. Lima Junior, & E. Barolli (Orgs.), Retratos da docência: Contextos, saberes e trajetórias (p. 20-51). Letraria.
Massi, L., Lima Junior, P., & Barolli, E. (2018). Retratos da docência: Contextos, saberes e trajetórias (1o ed). Letraria. https://www.letraria.net/wp-content/uploads/2019/04/retratos-da-doc%C3%AAncia-contextos-saberes-e-trajet%C3%B3rias-LetrariaEditora.pdf
Matiello, G. I., & Fonseca, C. V. (2023). Elementos da formação e da prática profissional de professores de Ciências da Natureza: Investigando cursos pré-vestibulares populares de Porto Alegre e região metropolitana. Anais do XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 1-12.
Nascimento, W., & Barolli, E. (2018). Fernanda Couto. EmL. Massi , P. Lima Junior , & E. Barolli (Orgs.), Retratos da docência: Contextos, Saberes e Trajetórias (p. 353-384). Letraria.
Norte, P., & Lima Junior, P. (2018). Juliano Montanari. EmL. Massi , P. Lima Junior , & E. Barolli (Orgs.), Retratos da docência: Contextos, saberes e trajetórias (p. 134-163). Letraria.
Rodrigues, A., S Junior, D. S., Messias, I., Gualberto, L., & Mattos, C. (2016). O licenciando em física e a adesão à carreira docente: Um olhar para os dados do Enade. Anais do XVI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 1-9.
Ruiz, A. I., Ramos, M. N., & Hingel, M. (2007). Escassez de professores no ensino médio: Propostas estruturais e emergenciais (p. 36). Ministério da Educação - Conselho Nacional de Educação - Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/escassez1.pdf
Unesco. (2023). Global report on teachers: Addressing teacher shortages (p. 36). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.