Developing Spatial Skills:

The Contribution of an Extension Project with the Augmented Reality Sandbox in Tocantinópolis, Brazil

Authors

  • Jéferson Muniz Alves Gracioli UFNT
  • Jayne Martins do Nascimento Duarte UFNT

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-549X.2025.54481

Keywords:

Extension Project, Augmented Reality Sandbox, Spatial Analysis, Teacher Training

Abstract

This research investigates the application of augmented reality in Geography education, using the Augmented Reality Sandbox developed with the open-source software Sarndbox and implemented at the Center for Education, Humanities, and Health (CEHS) of the Federal University of Northern Tocantins in Tocantinópolis, Brazil. This qualitative, exploratory, and descriptive study analyzes the potential of this tool as an innovative pedagogical interface, which remains underexplored in the field. The results show that the sandbox enhanced teaching practices by enabling the creation and manipulation of three-dimensional topographic models, facilitating the understanding of landforms, hydrological dynamics, and geomorphological processes. In addition to simulating environmental phenomena, the tool encouraged critical geographical reflection, supporting the analysis of scale, spatial relationships, and human-environment interactions. Its application proved particularly effective in teaching cartography, geomorphology, and environmental impacts, addressing gaps in teacher training and school infrastructure. The study concludes that the sandbox is a pedagogical resource aligned with contemporary demands for educational innovation, moving beyond passive visualization by integrating theory and spatial reality. Its use contributes not only to meaningful learning but also to the production of geographical knowledge, standing out as a promising way to engage with geographic content in an innovative manner within education.

References

ALMEIDA, C. C. T; MARTINS, E. R; DA SILVA, J. L. B. A Ciência Geográfica e o Ensino de Geografia dos anos 1980 aos dias de hoje: Uma avaliação. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 9, n. 18, p 05-19,2019. GAPE.Em 2022, o Brasil registrou 9,5 mil escolas sem acesso à internet. Brasil, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/anatel/pt-br/assuntos/noticias/em-2022-brasil-registrou-9-5-mil-escolas-sem-acesso-a-internet.

CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2005. p. 83-134.

CASTROGIOVANNI, A C. et al. (org.) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1999.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensinar a pensar pela Geografia como meta da atuação docente: Fundamentos teóricos para (re)construir uma didática da Geografia. In: RICHTER, Denis; SOUZA, Lorena Francisco de; MENEZES, Priscylla Karoline de (org.). Percursos teórico-metodológicos e práticos da Geografia Escolar. 1. ed. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022.

CIEB - CENTRO DE INOVAÇÃO PARA EDUCAÇÃO BRASILEIRA. Modelos de curadoria de recursos educacionais digitais.Caderno de estudos, São Paulo: CIEB, 2017. Disponível em: https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2020/08/CIEB-Estudos-5-Modelos-de-curadoria-de-recursos-educacionais-digitais_vers%C3%A3o-CC.pdf. Acesso em: 09 maio 2024.

CINTRA, G. V. Cartografia digital na formação de professores de Geografia: o caso da UEG, Brasil. Dissertação (Mestrado em Ambiente e Sociedade) – Universidade Estadual de Goiás. Morrinhos, 2017.

FITZ, P. R. Geoprocessamento sem complicação. São Paulo: Oficina de Textos, 2008.

FORTES, A.B. et al. A Realidade Aumentada como contribuição didática para o ensino de Geografia Escolar: Levantamento de produtos disponíveis na WEB com potencial pedagógico. 2019.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.

IDE, D.S. Considerações iniciais sobre a experiência da realidade aumentada. Revista Geminis, v. 5, n. 3, p. 177–190, 2014

KAWAMOTO, A. L. S. et al. Manual de instalação, configuração e uso da caixa de areia de realidade aumentada (AR Sandbox).Campo Mourão: UTFPR, 2016

KERSKI, J. J. The essentialsoftheenvironment. Redlands: Esri Press, 2022.

KOLB, D. A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1984.

KREYLOS, Oliver. Augmented Reality Sandbox. 2020. Disponível em: https://web.cs.ucdavis.edu/~okreylos/ResDev/SARndbox/. Acessoem: 20 agosto. 2023.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.

LEITE, A.S; SANTOS, E; VALDICK, B. Realidade Aumentada e o seu impacto na Educação. 2020.

MENDONÇA, F. A. Geografia e meio ambiente. São Paulo: Contexto, 2007.

MORAN, M.T; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21ª ed. Campinas: Papirus, 2013.

MOURA, L.M.F. et al. Exclusão Digital em processos de Transformação Digital: uma revisão sistemática de literatura. Revista Gestão.Org, V. 18, Edição 2, p. 198-213. 2020. Disponível em:. Acesso em: 12. jul. 2024.

OLIVEIRA, L; COSTA, V. M; MOLIN, P. G. Caixa de Areia de Realidade Aumentada: Guia de Confecção e Aplicações de Ensino.

PEDROSA, B. et al. Tecnologias digitais e ensino de Geografia: desafios na formação docente. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

PIAGET, J. Intellectual evolution from adolescence to adulthood. HumanDevelopment, v. 15, p. 1-12, 1972.

RICHTER, D. Tecnologias na educação geográfica: avaliação e perspectivas. São Paulo: Contexto, 2010.

SANDER, Andrea; et al. Guia para sandbox: uma poderosa ferramenta de ensino. Porto Alegre: CPRM, 2020.

SANTOS, B. S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 1996.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, M. et al. Ar jigsaw puzzle: Potencialidades de uso da realidade aumentada no ensino de geografia. In: BrazilianSymposiumonComputers in Education(Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2014. p. 194.

SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia e educação: o espaço como recurso didático. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2001.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

XIAO, J. et al. Assessing the effectiveness of augmented reality courseware "Eight planets in the solar system". In: International Conference on Information Technology in Medicine and Education, 9, 2018, Hangzhou. Anais. Hangzhou: IEEE, 2018. p. 388-392.

Published

2025-07-22

How to Cite

Developing Spatial Skills:: The Contribution of an Extension Project with the Augmented Reality Sandbox in Tocantinópolis, Brazil. (2025). Revista Geografias, 21(1), 42-59. https://doi.org/10.35699/2237-549X.2025.54481