Arquiteto e urbanista, doutor pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, membro do coletivo Usina desde 1999 e professor da Universidade Federal de São Paulo, no departamento de História da Arte. É autor dos livros Arquitetura Nova (São Paulo: Ed. 34, 2002) e Arquitetura na Era Digital Financeira (São Paulo: Ed. 34, 2012).
This article addresses the connections between art and political practices in Argentina in the 21st century, in particular territory-based protest actions, such as escraches and street demonstrations, with their visual displays, such as maps, traffic signs, and posters. The cartography unfolds not only in graphic elements but also on the ways of walking in the city, in protests, rituals, and reenactments of popular trials of crimes from the dictatorship era and from the recent neoliberal past (such as the repression of popular movements – for example, picketers). The article discusses actions by artist-activist groups that were involved in these contexts: the Grupo de Arte Callejero or GAC (Street Art Group) and the Taller Popular de Serigrafia or TPS (Popular SilkScreening Workshop). They have contributed to spark a political and artistic imaginary of protest in contemporary Argentina, with an enormous capacity to mobilize affects (and resentments). They are able to generate clashes in the public sphere, including the realms of memory and of the senses, working against the temptation to forget and to suppress conflicts.
References
ANSART, Pierre. “História e memória dos ressentimentos”. In: BRESCIANI, S.; NAXARA, M (orgs). Memória e (res)sentimento. Campinas, Editora da Unicamp, 2001.
ARANTES, Paulo e ARANTES, Otília. Um ponto cego no projeto moderno de Jürgen Habermas. São Paulo, Brasiliense, 1992.
BIELSA, Rafael e outros autores. Qué son las Asambleas Populares. Buenos Aires, Penã Lillo e Ediciones Continente, 2002.
BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1991.
BRENNAN, James. El Cordobazo. Las guerras obreras en Córdoba. Buenos Aires, Waldhuter Editores, 2015.
CONTE, Gonzalo. Memoriais en la ciudad: señales del terrorismo de estado en Buenos Aires. Buenos Aires, Eudeba, 2009
DEUTSCHE, Rosalyn. “A arte de ser testemunha na esfera pública dos tempos de guerra”. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, ano 10, volume 2, número 15, dezembro 2009.
DI GIOVANNI, Julia Ruiz. “Antes de abrir espaço. Apontamentos para análise de práticas em trânsito entre arte e ativismo”. Caderno de Arte e Antropologia, Rio de Janeiro, vol. 4, n. 2, 2015.
FERRO, Sérgio. Sobre arte contemporânea. Campinas: mimeo, 2010.
GAC, Grupo de Arte Callejero. GAC Pensamientos, Practicas. Acciones. Buenos Aires: Tinta Limon Ediciones, 2009.
HOLMES, Brian. “Event-word: the fourfold matrix of contemporary social movements” em Thompson, Nato. Living as Form: Socially Engaged Art from 1991-2011. New York, Creative Time Books, 2012.
KUGELBERG, Johan e VERMÈS, Philippe. Beauty Is in the Street: A Visual Record of the May ‘68 Paris Uprising. New York: Four Corners Books, 2011.
MESQUITA, André. Esperar não é saber: arte entre o silêncio e a evidência. São Paulo: FUNARTE, 2014.
MOUFFE, Chantal. “Artistic Activism and Agonistic Spaces”. Art & Research. A Journal of Ideas, Contexts and Methods. London, Vol. 1, n.2, 2007.
RODRIGUES, Carla. Como en la estrategia del caracol. Ocupaciones de edificios y políticas municipales del hábitat. Buenos Aires: El cielo por assalto, 2005.
SVAMPA, Maristella e PEREYRA, Sebastián. Entre la ruta y el barrio: la experiência de las organizaciones piqueteras. Buenos Aires: Biblos, 2009.
TPS Taller Popular de Serigrafia. Taller Popular de Serigrafia. Campinas: mimeo, 2010.