Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

Vol. 4 No. 5 (2017): Revista Indisciplinar

The order of discourse of the image of contemporary contemporary: the real subsumed by capital

Submitted
April 27, 2021
Published
2017-12-01

Abstract

In the process of expanded reproduction of capitalism, investments in the creation of images have been highlighted among companies and governments as a discursive agent of neoliberalism and of the movement of economic financialization. In the essential function of accelerating the turnover of capital, via consumption, in an economic scenario of great competition among large financialized companies, they fulfill ideological functions of legitimizing the hegemonic social discourse, proliferating values and ways of life that transfer to the market the regulation of collective demands. Its transparency is justified in its power to mask conflicts and conceal domination, while the neoliberal doxa limits the space for contestatory social debate and seeks to neutralize critical thinking. In this scenario, marketing, a central agent in the contemporary image-making process, has increasingly turned to elaborate strategies to manipulate desires and tastes. We intend to create a reflection based on the dissemination of neoliberal values invested in images, between, the logic of privatization of cities regarding the housing market in Brazil, that is, the pathology of large condominiums, the physical barriers that the images praise, and the logic of social exclusion, with the account of Mr. Francisco, known as Kiko, who has been living in a broken-down Kombi for four years, in the Brooklin neighborhood, in the city of São Paulo. The way Kiko appropriates the city's public space represents the social contradictions that the images manufactured by marketing intend to hide.

References

  1. BAUDRLLARD, Jean. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 1973. Trad. Zulmira Ribeiro Tavares
  2. BUCCI, Eugênio. A superindústria do imaginário. Ciclo Mutações, São Paulo: SESC, 13/09/2016.
  3. BUSARELLO, Romeu. A importância de se reinventar no mercado imobiliário. In: Revista Portal VGV, nº2, 8-10, 2015.
  4. CALDEİRA, Teresa. Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo. São Paulo: Editora 34, 2000.
  5. CASAQUİ, Vander. Por uma teoria da publicização: transformaç ões no processo publicitário. In: Revista significação, n° 36, 133-151, 2011.
  6. COSTA, André. Arquitetando imagens: o marketing imobiliário. Audiovisual, São Paulo: LabFAU, 2000.
  7. DEBRAY, Regis. Vida e morte da imagem. Petrópolis: Vozes, 1993.
  8. DUNKER, Christian I. L. Mal-estar, Sofrimento e Sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. São Paulo: Boitempo, 2015.
  9. HARVEY, David, A condição pós moderna. São Paulo: Edições loyola, 1992. Trad. Adail Ubirajara Sobral.
  10. HARVEY, David A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.Trad. Carlos Szlak.
  11. HOYLER, T. Produção habitacional via mercado: quem produz, como e onde? In MARQUES, Eduardo. A metrópole de São Paulo no século XXI. São Paulo: Editora UNESP, 367-393, 2014.
  12. LAVAL, C; DARDOT, P. La nueva razón del mundo: ensayo sobre la sociedade neoliberal. Barcelona: Editorial Gedisa, S.A., 2013.
  13. LESSA, Bruno. Afinal, o que é marketing imobiliário? Disponível em: , 20/11/2011. Acesso em: 17/07/2016.
  14. LIPOVETSKY, G; SERROY, J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das letras, 2015. Trad. Eduardo Brandão.
  15. MUNTADAS, Antoni. Atención: lapercepciónrequiereparticipación.
  16. Entrevista con Antoni Muntadas, David Sperling e Fábio Lopes de Souza Santos. In: Varas Alarcón, Paulina (ed.), Muntadas em Latinoamérica, Manizales, Universidad de Caldas, 2009.
  17. SENNETT, Richard. O Declínio do Homem Público. As Tiranias da intimidade. São Paulo, Companhia das Letras, 1993. Trad. Lygia Araújo Watanabe.

Downloads

Download data is not yet available.