Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

Vol. 7 No. 2 (2021): Outros mundos: novas subjetividades, novos métodos

Trace paths that converge in some sense: movement and form act (action)

Submitted
January 29, 2022
Published
2021-12-31

Abstract

This article presents reflections on the pedagogical experience of the Project Atelier of the Faculty of Architecture and Urbanism, developed in the seventh semester, where the search for construction of propositional hypotheses aims to think and rethink the place of the project as an instrument of the right to life, based on an inseparable practice of research, teaching and extension, whose central question is how the design exercise can be presented as a tool for the contribution of the struggle for the democratic expansion of the contemporary urban condition. From the necessary approaches - theoretical, cartographic, analytical and critical - to pedagogical practice, through approaches and construction of dialogue between agents of organized social movements, the experience was structured on the tripod right to the city / agents of resistance / meanings of project and sought to promote project reflection on the centrality of the use of its public space as a guarantee of rights in, for and over the city.

References

  1. ARENDT, Hannah. Ação e a busca da felicidade. Ensaios Contemporâneos. Vol. 3. São Paulo: Bazar do Tempo, 2018.
  2. CAU/BR. Censo dos Arquitetos e Urbanistas do Brasil. 2019a. Disponível em: https://www.caubr.gov.br/wp-content/uploads/2018/03/Censo_CAUBR_06_2015_WEB.pdf. Acesso em: 23 junho 2021.
  3. CAU/BR. Pesquisa CAU/BR revela perfil profissional dos arquitetos e urbanistas brasileiros. 2019b. Disponível em: https://caubr.gov.br/pesquisa-cau-br-revela-perfil-profissional-dos-arquitetos-e-urbanistas-brasileiros/. Acesso em: 10 junho 2021.
  4. CAU/BR-Datafolha. Como o brasileiro constrói. 2015. Disponível em: https://www.caubr.gov.br/pesquisa2015/como-o-brasileiro-constroi/. Acesso: 20 abril 2021.
  5. CHAUI, Marilena. A ideologia da competência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
  6. Confea/CREA; CAU. Brasil tem 369 mil engenheiros civis e 202 mil arquitetos. 2020. Disponível em: https://www.cimentoitambe.com.br/massa-cinzenta/brasil-tem-369-mil-engenheiros-civis-e-202-mil-arquitetos/. Acesso em: 15 junho 2021.
  7. FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
  8. GUATELLI, Igor. Contaminações construtivas do espaço urbano: cultura urbana por intermédio da intertextualidade e do entre. São Paulo: Revista da Pós FAUUSP, 2008.
  9. LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1981.
  10. MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
  11. MBEMBE, Achille. Necropolítica. N1 edições. 2018.
  12. MEC. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso: 25 abril 2021.
  13. MONTEIRO, Ana Maria Reis de Góes. O ensino de Arquitetura e Urbanismo no Brasil: a expansão dos cursos no estado de São Paulo no período de 1995 a 2005. Tese de Doutorado. Campinas: Unicamp, 2007.
  14. NEGRI, Antonio; GUATTARI, Felix. As verdades nômades: por novos espaços de liberdade. São Paulo: Autonomia Literária e Editora Política, 2017.
  15. RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: ed.34, 2005.
  16. ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
  17. ROY, Ananya. Poverty Capital: Microfinance and the Making and the Making of Development. Nova Iorque: Routledge, 2011.
  18. SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o Autoritarismo Brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
  19. WENDERS, Wim. Como as fronteiras lhe constroem in MACHADO, Cassiano Elek (org). Pensar a cultura. Porto Alegre: Arquipélago Editorial. Série Fronteiras do Pensamento, 2013.

Downloads

Download data is not yet available.