Helena Antipoff and Schoolology
origins, concepts, and applications of the science of the school
DOI:
https://doi.org/10.35699/1676-1669.2025.48076Keywords:
schoolology, education, science of the school, Helena AntipoffAbstract
Schoolology, defined as the science of the school, is a proposal initiated by the Russian-Brazilian educator and psychologist Helena Antipoff, developed at the School for the Improvement of Teachers in Belo Horizonte, Brazil, during the 1930s, whose object of study was the school and everything related to it. Through a documental study, the theoretical and methodological foundations that anchored the proposal were investigated: the perspective of the New Education movement, in which the child is considered the center of the pedagogical process; the psychology of the child; Edouard Claparède’s experimental pedagogy, and Alexander Lazursky’s method of natural experimentation. Antipoff has innovated by choosing the school as a psycho-sociological unit considered as a totality composed by multiple factors that, in interaction, could influence the students’ learning and developmental processes, such as the family, social, cultural and economic environment; the choice of teaching methods and the organization of school management. Schoolological studies introduced scientific methods of investigation into teacher education, aiming at making pedagogy an experimental science.
References
Almeida, M. O. & Campos, R. H. de F. (2022). A Escolologia como uma proposta da pedagogia Antipoffiana para a formação de professores em Minas Gerais na década de 1930. Cadernos de História da Educação, 21, e132–e132. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-132.
Antipoff, H. (1930). Escolologia. Ensaios de Pedagogia Experimental. Revista do Ensino. Belo Horizonte: Imprensa Oficial do Estado de Minas Gerais, V (50, 51, 52), pp. 146-214. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/100190.
Antipoff, H. (1932). Monografia de uma classe escolar de Belo Horizonte. Estudo escolológico de 1931. Boletim 9. Belo Horizonte: Secretaria da Educação e Saúde Pública, Inspetoria Geral da Instrução.
Antipoff, H. (1992a). A Experimentação Natural. In: Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff. Psicologia Experimental – Coletânea das Obras escritas de Helena Antipoff, 1, 29-42. Belo Horizonte – MG. Imprensa Oficial.
Antipoff, H. (1992b). A figura do educador. In: Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff. Fundamentos da Educação – Coletânea das Obras escritas de Helena Antipoff, 2, 19-27. Belo Horizonte – MG. Imprensa Oficial.
Antipoff, H. (2002). Estudo da personalidade pelo método de Lazursky. In R. H. de F. Campos (Org.). Helena Antipoff: Textos escolhidos. (pp.295-300) São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Biccas, M. de S. (2008). Reforma Francisco Campos: estratégias de formação de professores e modernização da escola mineira (1927-1930). In M. E. B. Miguel, D. G. Vidal, & J.C. S. Araujo (Org.). Reformas educacionais: as manifestações da Escola Nova no Brasil (1920 a 1946). Campinas: Autores Associados; Uberlândia: EDUFU.
Bravo, R. B. (2019). Apropriações da obra de Lazurski e as contribuições de Helena Antipoff para o estudo da personalidade na psicologia e na educação. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/31903?locale=pt_BR
Campos, R. H. F. (2010). Helena Antipoff (1892-1974) e a perspectiva sociocultural em psicologia e educação. [Tese de Doutorado, Faculdade de Educação: Departamento de Ciências Aplicadas à Educação – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte].
Campos, R. H. F. (2012). Helena Antipoff psicóloga e educadora: uma biografia intelectual. Rio de Janeiro: Fundação Miguel de Cervantes. (Coleção Memória do saber).
Campos, R. H. F. (2018). O acervo Helena Antipoff como laboratório de pesquisa sobre a história das Ciências da Educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 34 (71), 83-101.
Campos, R. H. de F., & Farnese, S. F. (2023). Helena Antipoff e a educação social na Rússia após a revolução dos bolcheviques. Cadernos De História Da Educação, 22(Contínua), e 162. https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-162
Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff – CDPHA (Org.) (1992a) Coletânea das Obras Escritas de Helena Antipoff – Psicologia Experimental – (Vol. 1). Belo Horizonte: Imprensa Oficial.
Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff – CDPHA (Org.) (1992b) Coletânea das Obras Escritas de Helena Antipoff – Fundamentos da Educação – (Vol. 2). Belo Horizonte: Imprensa Oficial.
Cirino, S. D. & Miranda, R. L. (2015). The role of a laboratory of experimental psychology in the Brazilian education renewal of the 1930s. History of Psychology, 18(1), 69–77. https://doi.org/10.1037/a0038446.
Claparède, E. (1940) A educação funcional. (J.B. Damasco Penna, Trad.). Companhia Editora Nacional. (Original publicado em 1911).
Claparède, E. (1956). Psicologia da Criança e pedagogia experimental: Introdução, Histórico, Problemas, Métodos e desenvolvimento Mental. Editora Brasil, Belo Horizonte.
Cruz, Renata S. & Campos, R. H. F. (2021) Estudos “escolológicos”: a pesquisa na formação de professores no contexto da circulação da Escola Nova no Brasil dos anos de 1930. In G. Marafon, J. C.B. Tortella, & M.S.P.M. Rocha, (Orgs.) (2021) Escola e desenvolvimento Humano: contribuições da Psicologia da Educação (pp. 111-134). São Carlos, SP: Pedro & João Editores.
Cunha, M. V. (1994). A dupla natureza da escola nova: psicologia e ciências sociais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 88, 64–71. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/917.
Danziger, K. (2006) Universalism and indigenization in the history of modern psychology. In Brock, A. (Ed.) Internationalizing the history of psychology (pp. 208-225). New York: New York University Press.
Fonseca, T. N. de L. e. (2019). O transnacional na pesquisa histórica: o que pensam os historiadores. In Linhales, M. A.; Puchita, D. R. & Rosa, M. C. Diálogos transnacionais na história da educação física. Belo Horizonte: Fino Traço.
Haenggeli-Jenni, B. (2017). Les relations science-militance dans le mouvement d’Education nouvelle: le cas de la revue Pour l’Ere Nouvelle (1920-1940). Exploration: education: Histoire et pensée. Peter Lang, Genève.
Hofstetter, R. & Schneuwly, B. (2006). Introduction. Education nouvelle et Sciences de l’éducation. Les relations tumultueuses d’un couple indissociable et inconciliable? (fin 19e - première moitié du 20e siècle). In R. Hofstetter & B. Schneuwly (Ed.), Passion, Fusion, Tension. New Education and Educational sciences - Education nouvelle et sciences de l’éducation (end 19th - middle 20th century – fin 19e - milieu 20e siècle) (pp. 17-36). Berne: Peter Lang.
Hofstetter, R. (2012). Rousseau, le Copernic de la pédagogie? Un héritage revendiqué et controversé au sein même de l’Institut Rousseau (1912-2012). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 19, 71–96. doi: 10.2436/20.3009.01.96
Kulesza, W. A. (2019). A Escola de Aperfeiçoamento de Belo Horizonte e a profissionalização das professoras. Paidéia, 14(21).
Lima, L. C. (2008). Escola como categoria na pesquisa em educação. Educação Unisinos, Porto Alegre, 12 (2), 82-88.
Lourenço Filho, M. B. (2002). Introdução ao estudo da Escola Nova: Bases, Sistemas e Diretrizes da Pedagogia Contemporânea. (14a ed.) Rio de Janeiro, Ed UERJ.
Masolikova, N. & Sorokina, M. (2023) Entre Guerras e Revoluções: Atividades de Helena Antipoff na Rússia bolchevique (1917-1924). Cadernos de História da Educação, 22, p.1-1. https://e155, doi.org/10.14393/che-v22-2023-155.
Minas Gerais. (1932). Termo de contrato entre o Estado de Minas Gerais e a professora Helena Antipoff (1932–1949) [Contrato de trabalho de Helena Antipoff (1932-1949)]. Matéria inédita. Fonte disponível na Sala Helena Antipoff da Biblioteca Central da Universidade Federal de Minas Gerais (Quadro A1-5, Pasta 06, Documento 02)
Miranda, R. L. (2014). O Laboratório de Psicologia da Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo, Diálogos entre Psicologia e Educação (1929-1946). [Tese de Doutorado em Educação: Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte].
Murchison, C. (Ed.) (1929) The psychological register. Worcester, Mass.: Clark University Press.
Nagle, J. (2009). Educação e sociedade na Primeira República. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.
Nunes, C. (2000). Anísio Teixeira: A poesia da ação [Anísio Teixeira: A poesia da ação]. Bragança Paulista, SP: EDUSF.
Piaget, J. (1985). Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro, RJ: Editora Forense Universitária.
Prates, M. H. O. (1990). Uma nova pedagogia para o professor primário mineiro: A Escola de Aperfeiçoamento. Educação em Revista, Belo Horizonte, julho,12-29.
Raj, K. (junho 2016). Circulação não é fluidez. Entrevista. Boletim Eletrônico da Sociedade Brasileira de História da Ciência 9.
Raj, K. (2007). Conexões, cruzamentos, circulações: A passagem da cartografia britânica pela Índia, séculos XVII-XIX. Circulation and the Emergence of Modern Mapping (1764-1820) (C. M. Santos, Trad). Cultura [online],24, 155-179.
Ruchat, M. (Ed.) (2010). Édouard Claparède-Hélène Antipoff - Correspondance (1914-1940) Firenze: Leo Olschiki Editore.
Vidal, D. G. &; Rabelo, R. S. (2020). Movimento internacional da Educação Nova. Belo Horizonte, MG: Fino Traço.
Vigotski, L. S. (2018). 7 aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro, RJ: E-papers.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Memorandum: Memory and History in Psychology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works published in the electronic journal Memorandum: Memory and history in Psychology are licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.