History teaching in undergraduate courses of psychology in the state of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.35699/1676-1669.2025.49522Keywords:
history of psychology, history of psychology in Brazil, psychology educationAbstract
This study employs exploratory descriptive research into documents related to the operation of undergraduate psychology courses in the state of Rio de Janeiro. Its focus is to analyze the approach to teaching history, with an emphasis on the history of psychology, in nine courses, examining 189 curricular components, mainly their syllabuses. The results highlight a marked presence of history and the history of psychology, both in specific components and integrated into various pedagogical strategies in the areas of psychology. It is concluded that, in general, history plays an introductory role in psychology, but its use encompasses other functions, highlighting the diversity and relevance of this approach in psychology teaching in the context studied.
References
Ash, M. (1983). The Self-Presentation of a Discipline: History of Psychology In The United States Between Pedagogy and Scholarship. In L. Graham, W. Lepenies, & P. Weingart (Orgs.), Functions and uses of disciplinary histories (Vol. 7, p. 143–189). Reidel. https://doi.org/10.10071978-94-009-7035-9
Borch-Jacobsen, M., & Shamdasani, S. (2014). Os arquivos Freud: Uma investigação acerca da história da psicanálise. Editora Unesp.
Boring, E. G. (1929). A history of experimental psychology. Appleton-Century. https://archive.org/details/dli.scoerat.5934ahistoryofexperimentalpsychologyed2nd
Boring, E. G. (1950). A history of experimental psychology, 2nd ed (pp. xxi, 777). Appleton-Century-Crofts. https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.87639
Resolução CNE/CES nº 1, de 11 de outubro de 2023 (2023, 11 de outubro). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Diário Oficial da União. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=252621-rces001-23&category_slug=outubro-2023-pdf&Itemid=30192
Brock, A. (2022). História da História da Psicologia. In A. E. M. Ribeiro, M. V. do A. G. Santos, Y. P. A. Vieira, G. M. Guimarães, A. A. L. Ferreira, & L. E. P. da Fonseca (Orgs.), Boletim do Portal História da Psicologia (p. 79–143). Editora do Portal História da Psicologia. https://doi.org/10.5281/zenodo.7492882
Campos, R. H. de F. (2008). Em busca de um modelo teórico para o estudo da história da psicologia no contexto sociocultural. In R. H. de F. Campos (Org.), História da psicologia: Pesquisa, formação, ensino (pp. 94–113). Centro Edelstein de Pesquisas Sociais. https://doi.org/10.7476/9788599662830
Ceccarelli, G., Cimino, G., & Foschi, R. (2010). Ten years of Italian historiography of psychology: A field in progress. History of Psychology, 13(3), 215–249. https://doi.org/10.1037/A0020093
Cunha, R. N. da. (2004). História da perspectiva behaviorista radical no Brasil. In M. Massimi & A. F. Holanda (Orgs.), História da psicologia no Brasil do século XX (pp. 199–218). EPU.
Flores, F. M. H., Rodrigues, B. S., Sales, A. C., Edges, F. H. N., Miranda, R. L., & Branco, P. C. C. (2020). Reflexões sobre a disciplina de história da psicologia no estado do Mato Grosso do Sul. Psicologia da Educação, 51, 22–30. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2020i51p22-30
Fonseca, L. E. P. (2018). Os (des)caminhos da psicologia no século XX: um estudo sobre a história do Instituto de Psicologia da UFRJ [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. http://www.hcte.ufrj.br/docs/teses/2020/luiz_eduardo_prado_da_fonseca.pdf
Gatti Júnior, D. (2008). A história do ensino de história da educação no Brasil: Aspectos teórico-metodológicos de uma pesquisa (1930-2000). Revista História da Educação, 12(26), 219–246. https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29219/pdf
Gomes, W. B. (2008). História da Psicologia para curso de graduação. In R. H. de F. Campos (Org.), História da psicologia: Pesquisa, formação, ensino (pp. 115–124). Centro Edelstein de Pesquisas Sociais. https://doi.org/10.7476/9788599662830
Guedes, M. do C. (2008). História da Psicologia: Recurso para formação de pesquisadores e de psicólogos. In R. H. de F. Campos (Org.), História da Psicologia: Pesquisa, formação, ensino (pp. 125–133). Centro Edelstein de Pesquisas Sociais. https://doi.org/10.7476/9788599662830
Krampen, G. (2016). Scientometric trend analyses of publications on the history of psychology: Is psychology becoming an unhistorical science?. Scientometrics, 106(3), 1217–1238. https://doi.org/10.1007/s11192-016-1834-4
Lhullier, C. (2009). Ensino de história da psicologia e desenhos animados: Possibilidades de novas articulações. Temas em Psicologia, 17(1), 275–284.
Martins, R. de A. (2006). Introdução. A história das ciências e seus usos na educação. Em Estudos de história e filosofia das ciências: Subsídios para aplicação no ensino (pp. xxi–xxxiv). Livraria da Física. http://ghtc.ifi.unicamp.br/pdf/ram-116.pdf
Massimi, M. (2018). Novas Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. SBHP Newsletter, 5(1), 2–3. http://sbhpsi.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Newsletter-SBHP-Abril-2018.pdf
Matos, R. L. (2011). Modos de ensinar e conhecer História da Psicologia. Fractal: Revista de Psicologia, 23(3), 625–640. https://doi.org/10.1590/S1984-02922011000300012
Mota, A. M. D. G. F., Cara, B. dos S., & Miranda, R. L. (2018). História da psicologia, por quê? Estudos e Pesquisas em Psicologia, 18(4), Artigo 4. https://doi.org/10.12957/epp.2018.42222
Pickren, W. E. (2011). Internationalizing the history of psychology course in the USA. 11–28. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-0073-8_2
Richards, G. (2005). The pattern of history of psychology teaching on british undergraduate psychology courses. Psychology Teaching Review, 11(1), 12–24. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ876458.pdf
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2019). História da psicologia moderna. Cengage Learning.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Memorandum: Memory and History in Psychology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works published in the electronic journal Memorandum: Memory and history in Psychology are licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Comons - Atribuição 4.0 Internacional.