Freud and Fliess

considerations on an imaginary supervision

Authors

  • Carlos Roberto Drawin Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia
  • Jacqueline de Oliveira Moreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Thiago Clemente Colbert Câmara Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2020.16291

Keywords:

Psychoanalysis, supervision, Freud and Fliess

Abstract

The following text presents a historical and theoretical research about some aspects of the period of elaboration of Psychoanalysis by Sigmund Freud. The intriguing relationship between Freud and Fliess is analyzed based on the following question: how did it contribute to the creation of Psychoanalysis? Certainly, the role of Fliess is of a friend and interlocutor, as well as, some may say, an analyst “avant la lettre”. Even though all these answers converge, in this text another possibility is proposed: Fliess as Freud’s imaginary supervisor. The complete correspondence from Freud to Fliess is analyzed, in addition to specific passages from some of Freud’s biographies and texts by scholars who addressed the theme.

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Author Biographies

Carlos Roberto Drawin, Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia

Psicólogo. Doutor e Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor aposentado de Filosofia da Universidade Federal de Minas Gerais. Professor-titular da Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia.

Jacqueline de Oliveira Moreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Psicanalista. Doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Thiago Clemente Colbert Câmara, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Psicólogo. Mestre em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

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Published

2020-11-26

How to Cite

Drawin, C. R. ., Moreira, J. de O. ., & Câmara, T. C. C. (2020). Freud and Fliess: considerations on an imaginary supervision. Memorandum: Memory and History in Psychology, 37. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2020.16291

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