The Concept of Formation in the Curriculum Proposals of Brazilian Psychology of 1932 and 1962

Authors

  • Danillo Lisboa Universidade de São Paulo
  • Carmen Lúcia Cardoso Universidade de São Paulo
  • Roberta Vasconcelos Leite Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Yuri Elias Gaspar Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2021.29199

Keywords:

Psychologist Education, Minimum Curriculum, History of Psychology

Abstract

This study aims to understand the idea of education that permeates the first curricular proposals for the teaching of Psychology in Brazil. To achieve this objective, we used the descriptive and analytical approach of the history of scientific Psychology, from the study of two main sources, namely the 1932 curriculum proposed by Waclaw Radecki and the 1962 minimum curriculum recognized by the Brazilian State, in addition to complementary sources that deal with the subject. Two categories were identified that circulated as curricular propositions for teaching Psychology in Brazil, namely: education of the generalist and specialist psychologist, the latter being prevalent. We conclude that the educational proposals that aimed to reach the profile of Psychology graduates in Brazil, especially in their genesis, reveal much more a reaction to the political, social and cultural issues of the time than the construction of a proper meaning for the education of the Brazilian psychologist.

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Author Biographies

Danillo Lisboa, Universidade de São Paulo

Psicólogo, doutorando em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.

Carmen Lúcia Cardoso, Universidade de São Paulo

Psicóloga, professora-associada do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.

Roberta Vasconcelos Leite, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Psicóloga, doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais e professora-adjunta da Faculdade de Medicina da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

 

Yuri Elias Gaspar, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Psicólogo, doutor em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor-adjunto da Faculdade Interdisciplinar de Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

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Published

2021-07-09

How to Cite

Lisboa, D., Cardoso, C. L., Leite, R. V. ., & Gaspar, Y. E. . (2021). The Concept of Formation in the Curriculum Proposals of Brazilian Psychology of 1932 and 1962. Memorandum: Memory and History in Psychology, 38. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2021.29199

Issue

Section

Articles