Calvino and Bruner, American and Italian Lesson in the mirror

notes to rethink the school

Authors

  • Irene Mancini Università degli Studi di Salerno
  • Giuseppina Marsico Universidade de Salerno

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2022.37670

Keywords:

Calvino, Bruner, narrative

Abstract

It is 1985 and Italo Calvino is committed to writing lectures to be held at Harvard University. It is a cycle of six conferences, the Charles Eliot Norton Poetry Lectures, in which the Italian author would have had to deal with topics related to poetic communication. It is 2001 and Jerome Bruner is invited to hold the first "Italian" lessons of the new millennium at the University of Bologna. Bruner chooses to discuss literature, law and life. The lessons of the first summarize the fundamental nuclei of Calvino's thought; the second orient Bruner's psychological and educational research. In this article, a comparative reading of two texts has been attempted: Italo Calvino's Lezioni Americane (1993) and Bruner's La Fabbrica delle Storie (2002), tracing surprising complementary images that offer valuable insights to understand the importance of narrative in the construction of individual and collective identity.

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Author Biographies

Irene Mancini, Università degli Studi di Salerno

Irene Mancini graduou-se em Letras Modernas na Universidade de Salerno, Itália, em 2016. Obteve Mestrado em Filologia Moderna em 2018. No ano seguinte, recebeu o título de especialização para a escola secundária de primeiro grau com um trabalho sobre a zona de desenvolvimento proximal como espaço de intervenção do docente. Posteriormente, dedicou-se a um trabalho de reflexão e comparação de alguns escritos de Jerome Bruner e Ítalo Calvino, reelaborando e reinterpretando a postura do professor, à luz de uma análise conjunta dos dois autores. 

Giuseppina Marsico, Universidade de Salerno

Giuseppina Marsico é professora-associada de Psicologia do Desenvolvimento e da Educação na Universidade de Salerno e diretora do GRIS – Grupo de Pesquisa sobre Interações Sociais na mesma universidade. Vice-presidente da European Society for Psychology Learning and Teaching. É professora-visitante no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal da Bahia; professora-honorária de Psicologia na Universidade de Sidney, professora-colaboradora nos programas de pós-graduação internacionais da Universidade Sigmund Freud de Viena (Áustria) e da Universidade de Concepção (Chile). Pina Marsico é internacionalmente reconhecida por seu trabalho sobre o conceito de border (fronteira) nos processos de desenvolvimento psicológico e por seus estudos em Psicologia Cultural da Educação e uma das maiores expoentes da Psicologia Contemporânea em nível mundial. Tem mais de 200 trabalhos científicos publicados. 

References

Bruner, J. S. (2001). La cultura dell’educazione: nuovi orizzonti per la scuola. Milano: Feltrinelli.

Bruner, J. S. (2002). La Fabbrica delle storie: diritto, letteratura, vita. Bologna: Laterza.

Bruner, J. S. (2005). Il conoscere: saggi per la mano sinistra. Milano: Armando Editore.

Bruner, J. S. (2016). Il processo educativo dopo Dewey. Roma: Armando Editore.

Calvino, I. (1993). Lezioni Americane. Milano: Mondadori.

Szymborska W. (2009). La gioia di scrivere, tutte le poesie (1945-2009). Milano: Adelphi Edizioni.

Published

2022-05-06

How to Cite

Mancini, I. ., & Marsico, G. (2022). Calvino and Bruner, American and Italian Lesson in the mirror : notes to rethink the school. Memorandum: Memory and History in Psychology, 39. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2022.37670

Issue

Section

20 anos de Memorandum: memória e história em psicologia