Dialogical psychology

Innovations from the Bakhtian notion of exotopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.41492

Keywords:

dialogical psychology, exotopy, Bakhtin

Abstract

This article aims at proposing a theoretical relation between Bakhtin’s notion of exotopy and I-positions. The Theory of the Dialogical Self conceives the mind as a dynamic multiplicity of relatively autonomous positions of the self. It is rooted in Michael Bakhtin's dialogical philosophy and William James's theory of the self. Each position of the self, in the mini-society of the mind, has the property of “seeing beyond” of what any other can do. This is because, in time-space, each position of the self can occupy a place that is absolutely unique. Exotopia presupposes the extralocation of these positions of the self, which establishes the viability of dialogical interactions. In this vein, we can promote the construction of meanings. The exotopy leads our ability to respond to another internal or external voice. This spatial condition characterizes every intra or heterodialogical relationship, as well as the possibility of the appearance of novelty of meanings in the self. An empirical case of an adolescent is presented to illustrate the emergence of a new position of the self in the schooling process from the increase in exotopy in the self.

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Author Biographies

Ramon Gomes, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Psicologia do Desenvolvimento (UFBA-2018). Mestre em Psicologia do Desenvolvimento (UFBA-2014). Pesquisador visitante na Universidade de Aalborg na Dinamarca (2016). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Escolar e Educacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, onde atua com adolescentes e jovens. Interessa-se por estudos voltados para a juventude, família, cultura e constituição do self educacional. Participa do diretório de pesquisa do CNPq Núcleo de Estudos sobre Transições Desenvolvimentais e Processos Educacionais e na linha de pesquisa intitulada Investigações em Psicologia Cultural acerca de Família, Escola e Comunidade, coordenada pela Profa. Maria Virginia Machado Dazzani. É autor do projeto de pesquisa: Transição Escolar para o Ensino Médio: elaboração de programa de intervenção, bem como do projeto atual "Grupos Psicoeducativos de Adolescentes: promoção de saúde mental no contexto escolar".

Maria Virgínia Machado Dazzani, Universidade Federal da Bahia

É professora associada IV do Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2004), ambos com bolsa CAPES. Realizou no período de 2002-2003 estágio de pesquisa com bolsa sanduíche (CAPES) na Purdue University (Indiana, Estados Unidos). Realizou estágio pós-doutoral na Clark University, Estados Unidos (CAPES/2009-2010 e CNPq/2015-2016), sob a orientação do Prof. Dr. Jaan Valsiner e Michael Bamberg, respectivamente. Realizou Missão de Trabalho no Exterior (PRINT/CAPES/UFBA) no GRIS (Research Group on Social Interaction/ Psychology Lab.) na Università degli Studi di Salerno (Itália), no período de julho a agosto de 2019. Atualmente (2022) é professora visitante na Università degli Studi di Salerno (Itália) através do CAPES PRINT UFBA.

Giuseppina Marsico, Universidade de Salerno

Professora Associada de Psicologia do Desenvolvimento e Educação na Universidade de Salerno (Itália), Pesquisadora Associada no Centro de Psicologia Cultural da Universidade de Aalborg (Dinamarca), Professora Visitante no Programa de Doutorado em Psicologia da Universidade Federal da Bahia (Brasil) e Professora Associada do Departamento de Educação Inclusiva da Universidade de Oslo (Noruega). Ela è Presidente da Sociedade Americana de Psicologia-Divisão N. 52 ``Psicologia Internacional'' e é Presidente da Socidade Eurepeia de Appredizaem e Ensino da Psicologia (ESPLAT). É uma pesquisadora com 20 anos de experiência, com uma rede de pesquisa internacional comprovada. É Editora-chefe da série de livros Psicologia Cultural da Educação (Springer), Vozes Latino Americanas -- Psicologia Integrativa e Humanidades (Springer), co-editora da SpringerBriefs Psychology and Cultural Developmental Sciences (em conjunto com Jaan Valsiner) e Annals of Cultural Psychology: Exploring the Frontiers of Mind and Society (InfoAge Publishing, N.C., USA, juntamente com Carlos Conejo e Jaan Valsiner). Ela também é co-editora da Human Arenas, Jornal Interdisciplinar de Psicologia, Culture and Meaning e (Springer), Trends of Psychology (Springer) e Journal of Social Action in Counseling and Psychology. É Editora Associada do Cultural & Psychology Journal (Sage), Social Psychology of Education (Springer), e membro do conselho editorial de várias revistas académicas internacionais, (i.e. IPBS (Springer); Culture and Education, Sage).

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Published

2023-12-24

How to Cite

Gomes, R., Dazzani, M. V. M., & Marsico, G. (2023). Dialogical psychology: Innovations from the Bakhtian notion of exotopia. Memorandum: Memory and History in Psychology, 40. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.41492

Issue

Section

Articles