Pioneers of school psychology in the state of Piauí

a historiographic study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.42601

Keywords:

school and educational psychology, historiography, pioneers, Piauí, history

Abstract

The search presents the history of construction and consolidation of the field of study and performance of School Psychology in Piauí. A qualitative, historiographical approach was used, with oral history. Participants were defined from pioneers contributing to a given field of action. The six interviewees were chosen because they had: i) experience in the area; ii) been teachers; and/or iii) participated in bodies/institutions in the area. The analyzes were constructed from indicators and core meanings of oral records, from which they were organized into 5 thematic axes: a) Performance in educational psychology and school psychology; b) First incursions of Psychology in the field of Education in Piauí; c) Structure and resources available for professional performance; d) Transformation in the field and protagonism of school psychology interns; e) Movements for the decentralization of school psychology in the state.

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Author Biographies

Leilanir de Sousa Carvalho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI/CMRV (2018-2019). Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Integral Diferencial (2009). Membro do Grupo de Pesquisas em Psicologia Escolar Crítica e Políticas - PECPol/UNB, vinculado ao CNPQ.

Thayná Costa Santos, Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar)

Psicóloga e mestranda em Psicologia pela Universidade Federal do Delta do Parnaíba.

Maycon Campos de Almeida, Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPAR)

Acadêmico de Psicologia da Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPAR) e pós-graduando em Avaliação Psicológica e Psicodiagnóstico. Membro do Núcleo de Pesquisas e Estudos em Desenvolvimento Humano, Psicologia Educacional e Queixa Escolar (PSIQUED). Também é membro do Núcleo de Pesquisas em Psicologia Escolar Crítica e Políticas (PECPol) e do Núcleo de Estudos e de Pesquisa em Intervenção Cognitivo-Comportamental e Saúde Mental da Universidade Federal do Piauí.

Fauston Negreiros, Universidade de Brasília (UNB)

Psicólogo, graduado pela Universidade Estadual do Piauí (2005). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Pós-Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP (2020). É Professor Associado 2 do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano e orientador de Mestrado e Doutorado do programa de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar/PG-PDE do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília/UnB.

 

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Published

2023-12-15

How to Cite

Carvalho, L. de S., Santos, T. C., Almeida, M. C. de, & Negreiros, F. (2023). Pioneers of school psychology in the state of Piauí: a historiographic study. Memorandum: Memory and History in Psychology, 40. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.42601

Issue

Section

Articles