Teaching of History and Epistemology in an Ontological Approach

An experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2025.53358

Keywords:

history of psychology, marxist ontology, teaching of psychology

Abstract

History and Epistemology teaching in Psychology is a fundamental foundation for critical education, allowing for reflections on the multiplicity of theories, methodologies, and professional practices. This report discusses an educational experience in the History and Epistemology courses of the Psychology program at the Federal University of Rio Grande do Norte. Based on a Marxist ontological orientation, the proposal aims to share a way of interpreting and teaching History, understanding the material and social bases that enable the production of knowledge. The paper begins with theoretical problematizations regarding the issue of teaching History in Psychology, its intersections as a scientific field, and the relationships between epistemology, ontology, and education. Next, it provides a contextualization of the courses, covering the program content, main authors, ideas, and pedagogical resources used. Finally, the challenges and potentialities for improving the proposal and education in undergraduate programs are discussed.

Author Biographies

  • Pablo Sousa Seixas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Possui mestrado e graduação em Psicologia pela UFRN. Professor do curso de graduação em Psicologia do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

  • Joyce Pereira da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e professora adjunta da Faculdade de Ciências da Saúde do Trairí-UFRN, curso de Psicologia. Membro da coordenação do Grupo de Pesquisas Marxismo & Educação (GPME) e do Núcleo de Estudos e Práticas em Marxismo, Ciência, Psicologia e Educação (EMANCIPE).

  • Gilsivan Castro de Mendonça Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Psicólogo graduado pela UFRN/FACISA. Atualmente é servidor público da Prefeitura Municipal de Macaíba/RN, atuando no Centro de Referência Especializado de Assistência Social (CREAS).

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Published

2025-11-04

Issue

Section

Formação e ensino de História da Psicologia em países ibero-americanos

How to Cite

Teaching of History and Epistemology in an Ontological Approach: An experience report. (2025). Memorandum: Memory and History in Psychology , 42, e53358. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2025.53358