Word cloud as a teaching strategy in a Library Science class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.53198

Keywords:

word clouds, higher education, librarianship, pedagogical and technological tools, education

Abstract

The use of technological tools and resources is a reality in today's education and has been important for improving the quality of education offered to students in different contexts. Information and Communication Technologies have been an ally in this regard, as they help to optimize the teacher's work and enable interaction between students in the classroom, as well as allowing them to better assimilate the didactic content. In general terms, the use of these technologies in undergraduate courses helps to streamline the conceptual application of the subject and can serve as an example for other professionals to apply the experiences reported to their reality. This article sought to present and reflect on the experience of using pedagogical and technological tools in higher education. In this sense, a word cloud activity was carried out in a Library Science course, with the aim of optimizing the study process of the Information Retrieval Systems subject. The results indicated an increase in interaction between students during the lesson and an improvement in the overall understanding of the course's basic bibliography. The use of the word cloud also enabled the development of technological skills and the practical application of information organization and retrieval concepts. In short, the use of technological resources in the educational field qualifies and expands pedagogical alternatives, making classes more dynamic and favoring collaborative learning.

Author Biographies

  • Leandro da Conceição Borges, Universidade Federal de Minas Gerais

    Bibliotecário pela Universidade Federal de Minas Gerais. Pedagogo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Bibliotecário pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Informação Científica e Tecnológica em Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz. Mestre em Ciência da Informação pelo convênio entre o Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e a Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutorando em Gestão e Organização do Conhecimento pela UNiversidade Federal de Minas Gerais. 

  • Bianca Maria Souza Diniz, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduanda de Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Marcela Mourão Moura, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduanda de Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Maria Eduarda Barbosa Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduanda de Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Mauricio Barcellos Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutor em Ciência da Informação e professor titular da Universidade Federal de Minas Gerais.

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Published

2024-10-03

Issue

Section

Relato de experiência

How to Cite

Word cloud as a teaching strategy in a Library Science class. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 14, p. e053198, 2024. DOI: 10.35699/2237-6658.2024.53198. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/53198. Acesso em: 26 dec. 2024.