“In a Paper Release Stretch”

The Literary Archive of Lygia Fagundes Telles and Her Correspondence With Simone de Beauvoir

Authors

  • Angela das Neves Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.28.4.97-120

Keywords:

literary archive, epistolography, genetic criticism, Lygia Fagundes Telles, Simone de Beauvoir

Abstract

Abstract: The personal archive of the writer Lygia Fagundes Telles (1923-) from São Paulo is part of the Instituto Moreira Salles’ collection since 2004. The present paper deals with the rich source for studies concerning lygian works, as well as it describes the content and discuss its cataloging. The purpose here is to make a critical research of this writer archive treasure, focusing on the observation of object groups in the collection set, such as the thirteen letters written by the French writer and philosopher Simone de Beauvoir (1908-1986). Through the analytical study of the Brazilian writer’s personal correspondence, which includes the theories on personal archives and genetic criticism regarding the letter, this paper connects the dossier located at IMS to Lygia Fagundes Telles’ fictional works, sticking out the writer’s constant movement to maintain herself-memory into her writings. The author of Clouds Conspiracy has conceived another mysterious project, during her life, keeping under the care of an institution with free access her manuscripts, the letters changed with her friends literary set, and other texts which she considered as having a general interest for the knowledge of her works. The implied sense of this project is studied here.

Keywords: literary archive; epistolography; genetic criticism; Lygia Fagundes Telles; Simone de Beauvoir.

Author Biography

  • Angela das Neves, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo

    Doutora em Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês, pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo 

    Pós-doutoranda em Literatura Brasileira pelo Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo (início previsto para agosto de 2019)

References

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Anexo I – Obras de Lygia Fagundes Telles no Brasil

Ciranda de pedra, romance (1954)

Histórias do desencontro, contos (1958)

Verão no aquário, romance (1963)

Capitu, roteiro de cinema, em colaboração com Paulo Emílio Sales Gomes (1967)

Antes do baile verde, contos (1970) – o conto homônimo foi premiado no Concurso Internacional de Escritoras, em Cannes, na França.

As meninas, romance (1973)

Seminário dos ratos, contos (1977)

A disciplina do amor, memórias e fragmentos (1980)

As horas nuas, romance (1989)

A estrutura da bolha de sabão, contos (1991) – primeiramente publicado com o título Filhos pródigos (1978).

A noite escura mais eu, contos (1995)

Invenção e memória, memórias e crônicas (2000)

Durante aquele estranho chá, memórias e crônicas (2002)

Conspiração de nuvens, memórias e crônicas (2007)

Passaporte para a China, crônicas de viagem (2011)

Fonte: Academia Brasileira de Letras. Disponível em: http://academia.org.br/academicos/lygia-fagundes-telles/bibliografia. Acesso em: 15 jan. 2019.

Anexo II – Obras de Lygia Fagundes Telles na França

La Structure de la bulle de savon. Traduction de Inês Oseki-Dépré. Aixen-Provence, 1986. (Republicada pela editora de Paris, Presses Pocket, em 1992 e pela Le Serpent à Plummes, em 1999 e 2000.)

Un thé bien fort et trois tasses. Traduction de Maryvonne LapougePettorelli. Aix-en-Provence: Alinéa, 1989. (Republicada pela editora de Paris, Le Serpent à Plummes, em 1995.) – Trata-se de versão de Antes do baile verde.

L’Heure nue. Trad. Maryvonne Lapouge-Pettorelli. Aix-en-Provence: Alinéa, 1991. (Republicada pela editora de Paris, Le Serpent à Plummes, em 1996 e em 2000).

La Nuit obscure et moi. Traduction de Maryvonne Lapouge-Pettorelli. Paris: Rivages, 1998.

La Discipline de l’amour. Traduction de Maryvonne Lapouge-Pettorelli. Paris: Rivages, 2002.

Les Pensionnaires. Traduction de Maryvonne Lapouge-Pettorelli. Paris: Stock, 2005.

Fonte: ABREU, 2008, p. 162.

Published

2019-12-05

Issue

Section

Dossiê: As vozes do arquivo literário: problemas, linguagens, aproximações