Matches and mismatches in “O menino”, by Lygia Fagundes Telles, and “Oval com pontas”, by Adriana Lisboa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.29.1.237-254

Keywords:

Brazilian short story, matches, mismatches, Lygia Fagundes Telles, Adriana Lisboa

Abstract

Abstract: The tale “O menino”, by Lygia Fagundes Telles, initially published in O cacto vermelho, in 1949, narrates the story of a boy who faces a coming-of-age process when he takes a trip to the movie theater with his mother. The tale “Oval com pontas”, by Adriana Lisboa, originally published in Contos que contam, in 2005, resembles the tale written by Telles in the sense that it also narrates a mother’s trip with her son, both unnamed. Despite the similarities between the plot of both narratives, the prose of both writers presents divergences on the configuration of familiar relationships and on the social role of art. As argued by José Paulo Paes (1998), Telles’ work is marked by mismatches in several affective relationships presented in the plots, which, according to the critic, signals a certain disillusionment of the writers who lived the traumas of the Second World War. On the other hand, Lisboa’s work frequently bets on the overcoming of the traumas of the portrayed characters, in addition to counterpointing the emptying of the role of art in contemporaneity. With this in mind, this article aims to analyze how art and human relationships are configured in these tales. In order to critically ground this discussion, we elected the contributions of Coelho (1971), Lopes (2007), Paes (1998), and others.

Keywords: Brazilian short story; matches; mismatches; Lygia Fagundes Telles; Adriana Lisboa.

Author Biographies

  • Larissa Warzocha Fernandes Cruvinel, Universidade Federal de Goiás (UFG)

    Professora de Literatura Brasileira e Estágio na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás.

    Professora da área de Estudos Literários do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás.

  • Renata Rocha Ribeiro, Universidade Federal de Goiás (UFG)

    Professora de Literatura Brasileira e Estágio do Português da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás Professora do Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás

References

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos. Tradução de Vera Costa da Silva et al. 28. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.

COELHO, N. N. O mundo de ficção de Lygia Fagundes Telles. In: ______. Seleta – Lygia Fagundes Telles. Rio de Janeiro: José Olympio, 1971. p. 144-149.

EVREMIDIS, A. P. Harmonia e balanço – artista completo. Jornal Rio Arte Cultura, Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: http://www.rioartecultura.com/henrymoore.htm. Acesso em: 20 fev. 2018.

LINHARES, T. 22 diálogos sobre o conto brasileiro atual. Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.

LISBOA, A. Oval com pontas. In: ______. O sucesso. Rio de Janeiro: Alfagura, 2016. p. 61-68.

LOPES, D. A delicadeza: estética, experiência e paisagens. Brasília: UnB, 2007.

PAES, J. P. Ao encontro dos desencontros. Cadernos de Literatura Brasileira, Rio de Janeiro, n. 5, p. 70-83, 1998.

SCHØLLHAMMER, K. E. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

SILVA, V. M. T. Dispersos e inéditos. Estudos sobre Lygia Fagundes Telles. Goiânia: Cânone Editorial, 2009.

TELLES, L. F. O menino. In: ______. Antes do baile verde. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 167-176.

VIDAL, P. De baratas, moluscos, peixes. Sobre Azul-corvo, de Adriana Lisboa. In: CHIARELLI, S.; DEALTRY, G.; VIDAL, P. (org.). O futuro pelo retrovisor. Inquietudes da literatura brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2013. p. 300-315.

VIERNE, S. Rite, roman, initiation. Saint-Martin-d’Hères: PUG, 2000.

Published

2020-03-30

Issue

Section

Artigos