Painter Monteiro’s “pitu”

Cachaça and Affectivity in João Cabral de Melo Neto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.29.2.94-115

Keywords:

cachaça in Brazilian literature, affectivity, culture in Pernambuco, João Cabral de Melo Neto

Abstract

Abstract: Cachaça (a Brazilian sugarcane brandy) is present throughout João Cabral de Melo Neto’s poetic work, from one of his first books, O Engenheiro, to one of the last ones, Sevilha Andando. The motif of the cachaça enables us to highlight elements that reveal a specific cleavage in João Cabral’s poetry, providing new readings of important works, particularly the drama Morte e Vida Severina. In João Cabral’s work, cachaça mobilizes a specific connotative field, which emphasizes a bias of his poetic personality that is opposed to his dominant mark, as a rationalist, non-lyric, impersonal poet. On the contrary, cachaça seems to be generally associated with a relaxation of the intellectual control of the poetic writing and a greater permissiveness for the biographical and affective elements to be introduced into the verses. In this context, it is interesting to revisit Benedito Nunes’ essay on João Cabral’s work (1974), in which the distillation element plays an important role. Finally, we will see that the presence of affection is related to a friend of a great importance in João Cabral’s trajectory.

Keywords: cachaça in Brazilian literature; affectivity; culture in Pernambuco; João Cabral de Melo Neto.

Author Biographies

  • Maurício Ayer, Universidade de São Paulo (USP)

    Professor de Literatura Francesa na FFLCH/USP

  • Eduardo Dimitrov, Universidade de Brasília (UnB)

    Professor Adjunto do Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília (SOL/UnB), possui pós-doutoramento (2017) em Sociologia pelo Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo (IEB/USP). Doutor (2014) e Mestre (2006) em Antropologia Social pela Universidade de São Paulo, graduado pela mesma instituição em Ciências Sociais (2003) e Licenciado em Sociologia (2006). Desenvolveu estágio doutoral na École normale supérieurer (ENS/Paris) no labex TransferS UMR 8547. Atualmente é coordenado do Grupo de pesquisa Arte, Sociedade e Interpretações do Brasil (SOL-UNB). Ao estudar o modernismo pernambucano e as representações das elites locais, dedica-se à compreensão do processo de criação de identidades regionais e nacionais perpassando temas que interligam antropologia e sociologia da arte, literatura, história, patrimônio cultural e pensamento social brasileiro. Coordena o Grupo de Trabalho "Sociologia da sociologia nos contextos global e nacional", na Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS). Atua também na área de ensino de sociologia na educação básica e na formação docente.

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Published

2020-06-28

Issue

Section

Dossiê: João Cabral de Melo Neto, 100 anos