Impossible muse

disenchantment and reenchantment in Bernardo Guimarães’ and Luiz Gama’s romantic satire

Authors

  • Arthur Katrein Mora Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.31.4.160-187

Keywords:

Brazilian poetry, romanticism, satire, Bernardo Guimarães, Luiz Gama

Abstract

As figures often attached to a generation of bohemian romantic poets (FRANCHETTI, 1987), Bernardo Guimarães (1825-1884) and Luiz Gama (1830-1882) reveal a poetic affinity that, as proposed in this essay, does not limit itself to the formal and thematic compositions of their satires, but engages with the deeper meanings of poetic practice as it relates to the modern, prevailing aesthetic of Romanticism in the XIXth Century. Owing partly to the legacy of Ancient Latin and colonial-baroque satires (HANSEN; MOREIRA, 2013), Guimarães’s Poesias (1865) and Gama’s Primeiras trovas burlescas de Getulino (1859) manifest in its verses the symptoms of the romantic worldview, inclined towards nostalgia and utopia, and expressed simultaneously as a melancholy disenchantment and a revolt against the ruptures of rationalism and the establishment of capitalism (LÖWY; SAYRE, 2015). This wielding of farce and humor by the poets allows them to lament the impossible condition of the Muse in such a context, while mocking her ire against the bards who represent the profound artificiality of these new relations between art and life, laughing at the expense of their own romantic Weltanschauung.

References

ARISTÓTELES. Poética. Tradução Paulo Pinheiro. São Paulo: Editora 34, 2015.

AUERBACH, E. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. Tradução George Bernard Sperber. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

AZEVEDO, E. Orfeu de carapinha: a trajetória de Luiz Gama na imperial cidade de São Paulo. Campinas: Unicamp, 1999.

BERLIN, I. As raízes do Romantismo. Tradução Isa Mara Lando. São Paulo: Três Estrelas, 2015.

BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. 43. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

CARPEAUX, O. M. História da literatura ocidental. 3 ed. Brasília: Conselho Editorial do Senado Federal, 2008. v. 2.

FERREIRA, L. F. Luiz Gama, o primeiro poeta afro-brasileiro. In: FERREIRA, L. F. (org.). Com a palavra Luiz Gama: poemas, artigos, cartas, máximas. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2011. p. 37-47.

FRANCHETTI, P. O riso romântico: notas sobre o cômico nas poesias de Bernardo Guimarães e seus contemporâneos. Remate de Males, Campinas, v. 7, p. 7-17, 1987.

GAMA, L. Carta a Lúcio de Mendonça. In: FERREIRA, L. F. (org.). Com a palavra Luiz Gama: poemas, artigos, cartas, máximas. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2011. p. 199-203.

GAMA, L. Primeiras trovas burlescas & outros poemas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GUIMARÃES, B. Elixir do pajé: poemas de humor, sátira e escatologia. São Paulo: Hedra, 2010.

HANSEN, J. A.; MOREIRA, M. Para que todos entendais: poesia atribuída a Gregório de Matos e Guerra. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. v. 5.

HEGEL, G. W. F. Cursos de estética. Tradução Marco Aurélio Werle e Oliver Tolle. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014. v. IV.

HERÓDOTO. História. Tradução José B. Broca. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019. v. 1.

HOFFMANN, V. V. From Gluttony to Enlightenment: The World of Taste in Early Modern Europe. Chicago: University of Illinois Press, 2016.

HORÁCIO. Arte poética: epistula ad Pisones. In: ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A poética clássica. Tradução Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2014. p. 55-70.

HUGO, V. Prefácios às poesias. In: LOBO, L. Teorias poéticas do romantismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987. p. 130-135.

KAWANO, M. Gérard de Nerval: poesia e memória. Teresa: Revista de Literatura Brasileira, São Paulo, n. 12/13, p. 508-524, 2013.

LIMA, L. C. Bernardo Guimarães e o cânone. In: LIMA, L. C. Pensando nos trópicos. Rio de Janeiro: Rocco, 1991. p. 239-252.

LÖWY, M.; SAYRE, R. Revolta e melancolia: o romantismo na contracorrente da modernidade. Tradução Nair Fonseca. São Paulo: Boitempo, 2015.

MACHADO, D. Bernardo Guimarães: a exceção pelo riso. In: GUIMARÃES, B. Elixir do pajé: poemas de humor, sátira e escatologia. São Paulo: Hedra, 2010. p. 9-57.

MARTINS, H. Luiz Gama e a consciência negra na literatura. Afro-Ásia, Salvador, n. 17, p. 87-97, 1996.

MATOS, G de. Poemas atribuídos: Códice Asensio-Cunha. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. v. 1.

MOISÉS, M. A literatura portuguesa. 37. ed. São Paulo: Cultrix, 2013.

MUSSET, A de. Cartas de Dupuis e Cotonet. In: LOBO, L. Teorias poéticas do romantismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987. p. 150-153.

QUINTILIANO, M. F. Instituição oratória. Tradução Bruno Fregni Bassetto. Campinas: Editora da Unicamp, 2016. t. IV.

RAMOS, P. E. da S. Do barroco ao modernismo: estudos de poesia brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1979.

RICUPERO, B. O romantismo e a ideia de nação no Brasil. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SAFRANSKI, R. Romantismo: uma questão alemã. Tradução Rita Rios. São Paulo: Estação Liberdade, 2010.

SCHWARCZ, L. M. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca dos trópicos. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SILVA, J. R. da. Luis Gama e suas poesias satíricas. 2. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: Cátedra; Brasília: INL, 1981.

STENDHAL, H-M. B. Sobre a literatura e o estilo. In: LOBO, L. Teorias poéticas do romantismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987. p. 144-146.

Published

2024-04-23