The interaction between Arnaldo Antunes’ poetry and Rosa Moreau Antunes children’s art in the book As Coisas
DOI:
https://doi.org/10.17851/2358-9787.31.4.245-273Keywords:
Arnaldo Antunes, Rosa Moreau Antunes, contemporary Brazilian poetry, children’s art, inter-artistic studiesAbstract
This article analyses the inter-art dialogue between poetry and children’s art in the book As Coisas (1992), created by the poet from São Paulo city Arnaldo Antunes and his daughter Rosa Moreau Antunes, when she was still a child. Through the analysis of some poems and drawings that are part of this work, the objective is to highlight that the interaction between the language of the word and the image constitutes the creative force of the work, forming a unique literary and artistic object. In it, reading the poems and observing the illustrations becomes a pleasant, fun and educational activity from a reflective point of view, by talking about every day matters with a philosophical sensitivity, apparently in a spontaneous and accessible way to people of all ages. It will therefore deal with the issue of the poetry aimed at children and young people, and how this joint creation by Antunes and Rosa can cover a wide age of readers. The theoretical-critical foundation used in this study is found in specialists in poetry and children’s art, such as Maria da Glória Bordini, José Paulo Paes, Edith Derdyk, Viktor Lowenfeld, among others, as well as in academic studies about the referred book by Arnaldo and Rosa Antunes, especially the master’s dissertations by Fabiana Carmen Carneiro (UFSC, 2011) and Jorge Normando dos Santos Filgueira (UFRN, 2010).
References
ARAÚJO, R. C. Para além das palavras: a ilustração e o livro infantil contemporâneo. Revista Mosaicum, ano 5, n. 10, jul-dez. 2009. p. 10-20.
ANTUNES, A. As Coisas. Ilustrações: Rosa Moreau Antunes. São Paulo: Iluminuras, 1992.
ARNALDO arranja um novo parceiro: o cantor escreve e o fã desenha, num trabalho radical. Folha de São Paulo, São Paulo, 6. mar. 1988, Caderno Folhinha, p. B-8.
BANDEIRA, M. Berimbau e Outros Poemas. 2. ed. Seleção: Elias José. Ilustrações: Marie Louise Nery. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994.
BORDINI, M. da G. Poesia Infantil. São Paulo: Ática, 1986.
BOSI, A. O Ser e o Tempo da Poesia. 6. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
CARNEIRO, F. C. Há Muitas e Muito Poucas Palavras: a poética de Arnaldo Antunes em As Coisas. 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2011.
CAMARGO, L. H. Poesia Infantil e Ilustração: estudo sobre Ou Isto ou Aquilo de Cecília Meireles. 1998. 214 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 1998.
DERDYK, E. Formas de Pensar o Desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1994.
DERDYK, E. O Desenho da Figura Humana. São Paulo: Scipione, 1990.
FILGUEIRA, J. N. dos S. O Poema e a Canção em As Coisas, de Arnaldo Antunes: imagens da primeiridade. 2010. 154 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2010.
LOWENFELD, V. A Criança e Sua Arte. 2. ed. Introdução e supervisão da edição brasileira: João Carvalhal Ribas. Tradução: Miguel Maillet. São Paulo: Mestre Jou, 1977.
MEIRELES, C. Ou Isto ou Aquilo. 5. ed. Organização: Walmir Ayala. Ilustrações: Beatriz Berman. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
MORAES, V. de. A Arca de Noé. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 1991.
PAES, J. P. É Isso Ali: poemas adulto-infanto-juvenis. 5. ed. Ilustrações: Carlos Brito. Rio de Janeiro: Salamandra, 1984.
PAES, J. P. Poesia para Crianças: um depoimento. São Paulo: Giordano, 1996.
TAKAKURA, S. M. Criação e Criatividade em Gêneros Híbridos: a expressividade na poética de Arnaldo Antunes. 2019. 269 f. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) – Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2019.