“The Devil’s Church” in the Classroom

The Importance of the Work of the Literary Text in the Form of Project

Authors

  • Michael Jones Botelho Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.32.2.369-383

Keywords:

formation of readers, Machado de Assis, project, meaningful learning

Abstract

This article intends to promote a reflection about the pedagogical practice of the work of the literary text in the form of a project, taking into account the context and the daily life of the student, as well as the challenges related to the habit of reading to which literature teachers are submitted. The corpus used for this study is the tale “The Devil’s Church” (1883), by Machado de Assis, a text that served as the basis for a school project developed in the classroom of a private school, with the final objective of to prepare a video, summarizing the Machadian tale through a speech similar to a gossip, with the aim of publishing it on the TikTok platform and disseminating it on this social network, aiming at the persuasion and capture of more young people to read the aforementioned tale.

References

ABREU, M. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

ASSIS, M. de. Todos os romances e contos consagrados. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016. v. 3.

CALVINO, Í. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2004. p. 169-191.

COMO uma trend do TikTok tem feito jovens se iniciarem na literatura. Splash UOL, [S. l.], jun. 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/splash/noticias/2021/06/08/nem-chato-ou-forcado-jovens-se-interessam-por-literatura-no-tiktok.htm. Acesso em: 1 dez. 2021.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2021.

FORÇAR adolescentes a lerem romantismo e realismo brasileiro é um desserviço das escolas para a literatura [...]. [S. l.], 23 jan. 2021. Twitter: @felipeneto. Disponível em: https://twitter.com/felipeneto/status/1352832461441560576. Acesso em: 1 dez. 2021.

LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1994.

PANCINI, L. TikTok ultrapassa Facebook e vira app mais baixado do mundo. Exame, São Paulo, ago. 2021. Seção Tecnologia. Disponível em: https://exame.com/tecnologia/tiktok-app-mais-baixado-do-mundo/. Acesso em: 1 dez. 2021.

PERRONE-MOISÉS, L. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SOUZA, R. A. de. Teoria da literatura: trajetória, fundamentos, problemas. São Paulo: É Realizações, 2018.

ZILBERMAN, R. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: Ibpex, 2012a.

ZILBERMAN, R. Teoria da literatura I. 2. ed. Curitiba: IESDE, 2012b.

Published

2024-04-23