The “Independence Centennial Exposition” in Microcosm

The vaudeville Surpresas da Exposição is Staged in Carlos Gomes Theater

Authors

Keywords:

Independence Centennial Exposition, 1922 Rio de Janeiro, World Expositions, Gastão Tojeiro, Surprises of the Exhibition, theater

Abstract

This article tries to think about the writing and presentation of Gastão Tojeiro’s vaudeville Surpresas da Exposição (Surprises of the Exhibition), staged at the Carlos Gomes Theater in Rio de Janeiro by the Paschoal Segreto Company on November 23, 1922 – during the Independence Centennial Exposition. In the style of a revue, a theatrical genre popular in Rio de Janeiro from the last decades of the 19th century to the first decades of the 20th, this play seeks to revisit the event that changed the dynamics of the then federal capital from September 7 on. The Independence Centennial Exposition was one of the Universal Exhibitions, seeking to insert Brazil into the world concert occupied by the developed countries. Gastão Tojeiro’s vaudeville weaves a humorous social critique of the event, transforming the Carlos Gomes stage into its microcosm. We will analyze the play based on its copy sent to the censors. We will discuss its theme and the construction of the types considering the articles published in the period about the event, as well as the critical reception of this work, which was one of the great theatrical successes of 1922.

References

A COMÉDIA Brasileira. A Ribalta, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 1, 15 abr. 1922.

A ESPLÊNDIDA homenagem do México cavalheiresco e legendário no primeiro centenário da nossa Independência. A Exposição de 1922: órgão da Comissão Organizadora, Rio de Janeiro, n. 6-7, out. 1922. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/2649503725534/I0000240-6-0-001571-001100-006285-004402.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

A REABERTURA, hoje, do Carlos Gomes. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 277, 24 nov. 1922. Gazeta Theatral, Notícias, p. 5. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/53502991754/I0007531-2-0-001645-001330-009144-007392.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Coordenação de Documentos Escritos. Equipe de Documentos do Poder Executivo e Legislativo. Fundo: Delegacia Auxiliar de Polícia, 2a: inventário dos documentos textuais, seção Censura Prévia: série Peças Teatrais e série Avulsos. 2. ed. Revisada e atualizada por Sátiro Ferreira Nunes. Rio de Janeiro: O Arquivo, 2017.

BARRETO, Lima. Megalomania. Careta, Rio de Janeiro, n. 636, 28 ago. 1920. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/1551501450617/I0024094-7-0-001566-001030-003133-002059.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

BARRETO, Lima. O prefeito e o povo. Careta, Rio de Janeiro, n. 656, 15 jan. 1921. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/1551501450617/I0024939-7-0-001592-001018-003185-002037.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

BRAGA, Cláudia. A retomada da comédia de costumes. In: FARIA, João Roberto (org.). História do teatro brasileiro, volume I: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva: Edições SESCSP, 2012. p. 403-416.

BRAGA-PINTO, César. From Abolitionism to Blackface: The Vicissitudes of Uncle Tom in Brazil. In: DAVIS, Tracy C.; MIHAYLOVA, Stefka. Uncle Tom’s Cabins: The Transnational History of America’s Most Mutable Book. Michigan: University of Michigan Press, 2018. p. 225-257.

BRAZIL Prepares For Centennial Exposition. [S. l.]: Gaumont Graphic Newsreel, 1922. Disponível em: https://www.britishpathe.com/asset/173141/. Acesso em: 12 set. 2023.

CARLOS Gomes. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 276, p. 8, 23 nov. 1922a. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/5898202148096/I0007526-6-0-002272-001813-009087-007251.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

CARLOS Gomes. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 277, p. 8, 24 nov. 1922b.

CARLOS Gomes – Surpresas da exposição, “vaudeville” em tres actos, de Gastão Tojeiro. O País, Rio de Janeiro, ano XXXIX, n. 13.915, 25 nov. 1922. Artes e Artistas, Theatro, p. 2.

CARVALHO, Danielle Crepaldi. O cinema na Exposição do Centenário da Independência (1922-1923): considerações sobre um cinejornal estrangeiro. In: AGUIAR, Carolina Amaral de; VALLE-DÁVILA, Ignacio del; RODRIGUES, Danilo Pontes (org.). Práticas e culturas cinematográficas. Londrina: LEDI, 2022. p. 205-218. Disponível em: https://www.academia.edu/106518835/O_cinema_na_Exposi%C3%A7%C3%A3o_do_Centen%C3%A1rio_da_Independ%C3%AAncia_1922_1923_considera%C3%A7%C3%B5es_sobre_um_cinejornal_estrangeiro?uc-sb-sw=29412970. Acesso em: 5 jun. 2024.

CARVALHO, Danielle Crepaldi. O cinema no palco: O cinematógrafo (1897) na cena teatral carioca dos anos de 1900. Vivomatografías: Revista de Estudios Sobre Precine y Cine Silente en Latinoamérica, Buenos Aires, año 6, n. 6, p. 19-51, dic. 2020. Disponível em: http://www.vivomatografias.com/index.php/vmfs/article/view/276. Acesso em: 5 jun. 2024.

CHAVES JÚNIOR, Edgard de Brito. Memórias e glórias de um teatro: sessenta anos de história do Theatro Municipal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, 1971.

CHRYSANTHÈME. A música brasileira. Correio Paulistano, São Paulo, n. 21.096, p. 3, 29 mar. 1922. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/2379603449605/I0008237-2-0-001976-001330-007323-004929.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

CRÔNICA da Exposição. A Exposição de 1922: órgão da Comissão organizadora, Rio de Janeiro, n. 3/4, set. 1922. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/2649503725534/I0000140-6-0-001528-001085-006113-004340.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

D. PICOLINO. A Bela Lucrécia (conto carnavalesco). Fon Fon!, Rio de Janeiro, ano 2, n. 46, 22 fev. 1908. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=259063&pasta=ano%20190&pesq=&pagfis=1925. Acesso em: 5 jun. 2024.

EXPOSIÇÃO internacional do centenário. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 230, p. 8, 30 set. 1922a. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/4239907202112/I0007156-2-0-001672-001330-009070-007213.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

EXPOSIÇÃO internacional do centenário. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 213, p. 10, 15 nov. 1922b. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/4239907202112/I0007470-2-0-001668-001330-009084-007242.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

GOMES, Tiago de Melo. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 1920. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

GORBERG, Marissa. Entre a negrofilia e a negrofobia: caricaturas dos anos 1920 em perspectiva transnacional. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 42, n. 89, p. 61-92, jan.-abr. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/3q4kJSsFj9bhb3j6Nh4LSBD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 dez. 2023.

MARTINS, William de Souza Nunes. Paschoal Segreto: “ministro das diversões” do Rio de Janeiro (1883-1920). 2004. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

MELLO, Miguel. Aos domingos. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 186, p. 1, 13 ago. 1922. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/4239907202112/I0006813-6-0-002278-001805-009112-007221.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

MENCARELLI, Fernando Antonio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

NO CARLOS Gomes. O País, Rio de Janeiro, ano XXXIX, n. 13.906, 16 nov. 1922a. Artes e Artistas, Theatro, p. 2. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/27545001978701/I0011430-2-0-001966-001330-007286-004928.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

NO CARLOS Gomes: a estréa da atriz Corina Silva. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, ano XLVII, n. 276, 23 nov. 1922b. Gazeta Theatral, p. 5. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/3238305800549/I0007523-6-0-002273-001810-009093-007241.JPG. Acesso em: 7 jun. 2024.

PEREIRA, Carlos E. A música no cinema silencioso no Brasil. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 2014.

PESAVENTO, Sandra J. Exposições universais: espetáculos da modernidade do século XIX. São Paulo: Hucitec, 1997.

PINTO, Maria de Lourdes de Melo. Memória de autoria feminina nas primeiras décadas do século XX: a emergência da obra periodística de Chrysanthème. 2006. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

RYDELL, Robert W. All the World’s a Fair: Visions of Empire at American International Expositions, 1876-1916. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.

SÉRIE “1922 – Hoje, há 100 anos” I – Os Batutas embarcam para Paris, em 29 de janeiro – Uma história de música e de racismo. Brasiliana Fotográfica, [S. l.], 29 jan. 2022. Disponível em: https://brasilianafotografica.bn.gov.br/?p=22501. Acesso em: 6 dez. 2023.

TEATROS. O Malho, Rio de Janeiro, ed. 1045, 23 set. 1922. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/cache/21447006708926/I0047914-7-0-001831-001220-003662-002439.JPG. Acesso em: 5 jun. 2024.

TOJEIRO, Gastão. Surpresas da Exposição. 23 nov. 1922. Texto da peça datilografado em português, 1 doc e 110 folhas. 2a Delegacia Auxiliar de Polícia. Rio de Janeiro (Arquivo Nacional – AR). BR.AN,RIO.6E.CPR.PTE.400.

Published

2024-07-31