Original Communities and Cartoneros Books

Resonances of a Writing Work Based on Foundational Narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.34.3.253-266

Keywords:

Narrative, Bodies, Cartonero Books

Abstract

This paper researches the production of artisan books made of discarded cardboard covers, known as “cartoneros books”, a practice developed by cartoneras publishers, and explores the work of gathering, transcripting and bookbinding narratives from three communities originally from the state of Mato Grosso, aiming to analyze the relationship between the body and writing. We used the writings of Krauss (2024) and Krauss and Llera (2023) to describe the territory of cartoneros books. Using Certeau (2014) and Schierloh (2021), we tried to understand the link between the body and writing in the context of the production of artisan books, based on the founding narratives of the indigenous mato-grossense peoples. Based on Benjamin (2012), we talk about the narrator of the oral tradition who becomes a writing body in the weaving of cartoneros books. Finally, the article discusses the meeting of the practice of carton production with the school of one of the original communities of the state of Mato Grosso, the Escola Municipal Isolada de Educação Básica (EMIEB) de Cravari, situated in the Cravari village, owned by the Manoki people, with the development of the project entitled: “Indigenous Cartonera”.

Author Biographies

  • Flavia Krauss, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) | Tangará da Serra | MT | BR

    Bacharel e Licenciada em Letras Português/Espanhol pela Universidade de São Paulo. Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Mato Grosso com a dissertação “Sobre a homogeneização do espanhol nos livros didáticos nacionais” (2008). Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo com a tese “Eloísa Cartonera: memória e identificações” (2016). Atualmente realiza um estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo com a pesquisa “Las cartoneras: um devir editorial latino-americano”. É professora de Língua Espanhola, Literaturas de Língua Espanhola e Estágio Curricular Supervisionado em Língua Espanhola na Universidade do Estado de Mato Grosso desde 2006.

  • Alexandre Mariotto Botton, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) | Tangará da Serra | MT | BR

    Alexandre Mariotto Botton é professor de Filosofia pela Universidade do Estado de Mato Grosso desde 2016. Também é doutor em Teoria Literária pela UNICAMP

References

ALTHUSSER, Lois. A corrente subterrânea do materialismo do encontro. Crítica Marxista, Rio de Janeiro, Ed. Revan, v. 1, n. 20, p. 9-48, 2005. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cma/article/view/19565. Acesso em: 3 jan. 2025.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3ª. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012. p. 197-221.

CANCLINI, Néstor García. Latinoamericanos buscando lugar en este siglo. 1. ed. Buenos Aires: Paidós, 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. 1. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 1988.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes do fazer. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CUSTODIO, Regiane Cristina. Memórias da migração, memórias da profissão: narrativas de professoras sobre suas vivências nas décadas de 1960 a 1980 (Tangará da Serra – MT). Tese (Doutorado em História), Programa de Pós-Graduação em História (PPGHis), Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/102317/000933536.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 jan. 2025.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2010.

DOLTO, Françoise. La imagen inconsciente del cuerpo. 1. ed. Buenos Aires: Paidós, 2008.

KOPENAWA, Davi; ALBERTI, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRAUSS, Flavia. Las cartoneras: um devir editorial latino-americano. Moldávia: Generis Publishing, 2024.

KRAUSS, Flavia. O Acontecimento Eloísa Cartonera: memória e identificações. Tese (Doutorado em Letras), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (USP), 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2016.tde-20122016-140926.

KRAUSS, Flavia.; LLERA, Víctoria. Literatura cartonera: la confección libresca como escritura de una comunidad. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 26, p. 41–70, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i26p41-70.

KRAUSS, Flavia; POLASTRINI, Leandro; GONÇALVES, Maryssol. A Língua Espanhola e o fazer cartonero no PIBID: plataforma para a pluralidade de vozes. In: BRANDÃO, Ana Carolina; SOUSA, Shirlene (orgs.). O PIBID na UNEMAT: relatos e reflexões de formadores, professores e licenciandos. V. 1. Cáceres: Editora da UNEMAT, 2023.

LACAN, Jacques. O seminário, livro XXIII: o sinthoma, de Jacques Lacan. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LACAN, Jacques. O simbólico, o imaginário e o real. In: LACAN, Jacques. Nomes-do-pai. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005. p. 9-53.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. 1. ed. São Paulo: Cosac Nayf, 2018. p. 183-314.

PECHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2016.

PIMENTEL, Ary. Editoras cartoneras e a literatura fora do cânone: um olhar crítico para as margens do mundo editorial. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, v. 62, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37421. Acesso em: 5 jan. 2025.

PIVETTA, Darci L. Processo de ocupação das dilatadas chapadas da Amazônia Meridional: Iranxe - educação etnocida e desterritorialização. Dissertação (Mestrado em Antropologia), Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá: UFMT, 1993.

POMMIER, Gérard. Nacimiento y renacimiento de la escritura. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Nueva Visión, 1996.

RIOLFI, Claudia Rosa. Ensinar a escrever: considerações sobre a especificidade do trabalho da escrita. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.21, n. 40, p. 47-51, mar. 2003. Disponível em: https://edubase.sbu.unicamp.br/items/78b38185-a49b-41b6-a2e1-df2a72125519. Acesso em: 15 fev. 2025.

RODRIGUES, Fernanda. Língua Viva, Letra Morta: obrigatoriedade e ensino de espanhol no arquivo jurídico e legislativo brasileiro. 1. ed. São Paulo: Humanitas, 2012.

RONDON, Cândido. Mariano da Silva. Conferências realizadas em 1910 no Rio de Janeiro e São Paulo: Comissão de Linhas Telegráphicas Estratégicas de Matto Grosso ao Amazonas, Rio de Janeiro: Comissão Rondon, 1946. (Publicação n. 68). A 2a. edição, publicada pela Imprensa Nacional, Rio de Janeiro.

RUIZ, Alfredo Chinchay. Editoriales Cartoneras: entre la revolución y la atracción. In: Ruiz Chinchay, Editoriales Cartoneras - Olga Cartonera, 2022.

SCHIERLOH, Eric. La escritura aumentada. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2021.

SERVICIO NACIONAL. 8° Encuentro internacional de Editoriales Cartoneras Virtual (día 2). YouTube, 28 nov. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7lY1wOeVdyw. Acesso: 29 set. 2025.

Published

2025-10-14

Issue

Section

Dossiê: Territórios indivisíveis: Corpo, escrita e política no Brasil e na América hispânica