Voice, Violence and Football
an Analysis of the Book No Fue Penal: Una Jugada en Dos Tiempos by Juan Villoro
DOI:
https://doi.org/10.17851/2358-9787.34.3.237-252Keywords:
Latin American literature, voice, football, violenceAbstract
This article discusses the novella No fue penal: una jugada en dos tiempos (2023) by Mexican writer and researcher Juan Villoro, focusing on the antagonistic construction of the two protagonists, El Tanque (football coach) and Valeriano (video referee). The analysis highlights how each character experiences the game in a distinct way: the former linked to a sonic ordering of reality, and the latter to a videocentric paradigm. To this end, this study integrates football theorists such as José Miguel Wisnik (2008) and Luiz Henrique Toledo (2002), with bibliographical references on voice and body in Latin American literature, including Ángel Rama (1985) and Cornejo Polar (2000), Leda Maria Martins (2021), and Aguilar and Cámara (2017).
References
AGUILAR, Gonzalo; CÁMARA, Mario. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
ANDRADE, Carlos Drummond. Quando é dia de futebol. Rio de Janeiro: Record, 2022.
HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de; MALAIA, João Manuel; TOLEDO, Luiz Henrique de; MELO, Victor Andrade de. A torcida brasileira. Rio de Janeiro: Editora 7 Letras, 2012.
HOLLANDA. Bernardo Borges Buarque de. O fim do Estádio-nação? Notas sobre a construção e a remodelagem do Maracanã para a Copa de 2014. In: CAMPOS, Flávio de e ALFONSI, Daniela (org.) Futebol Objeto das Ciências Humanas. São Paulo: Leya, 2014.
BUNDIO, Javier Sebastian. La identidad se forja en el tablón. Masculinidad, etnicidad y discriminación en los cantos de las hinchadas argentinas. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Gino Germani, 2020.
CAMPOS, Flávio de. Arquitetura da exclusão: apontamentos para a inquietação com o conforto, In: CAMPOS, Flávio de. e ALFONSI, Daniela (Org.) Futebol Objeto das Ciências Humanas. São Paulo: Leya, 2014.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Tradução de Flavio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
DOLAR, Mladen. A política da voz. Tradução de Fábio Roberto Lucas. In: Literatura e Sociedade., v. 19, n. 19, p. 192-206, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i19p192-206.
GALEANO, Eduardo. Fechado por motivo de futebol. Porto Alegre: L&PM Editores, 2018.
HILLSBOROUGH: anatomy of a disaster. Intérpretes: David Conn. Londres: The Guardian, 2016A. P&B. Disponível em: https://youtu.be/PYNeoTXe-SE?si=2Aw5wgzc2QmP-zBt. Acesso em: 3 out. 2024.
HILLSBOROUGH: truhth lies and justice. Londres: Sky News, 2016B. P&B. Série SPECIAL REPORT. Disponível em: https://youtu.be/bafilt2BG2g?si=vQVbKGwExbch6kMk. Acesso em: 3 out. 2024.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Tradução de João Paulo Moteinro. São Paulo: Perspectiva, 2000.
MARÍAS, Javier. Salvajes y sentimentales: letras de fútbol. Barcelona: Pinguin Random House, 2024.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2021.
MARTINS, Leda Maria. Afrografia da memória: o Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 2021.
POLAR, Cornejo. O condor voa: literatura e cultura latino-americanas. Tradução de Ilka Valle de Carvalho. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
RAMA, Angel. A cidade letrada. Tradução de Emir Sader. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
TOLEDO, Luiz Henrique de. Lógicas no Futebol. São Paulo: Hucitec/Fapesp, 2002.
VILLORO, Juan. No fue penal: una jugada en dos tiempos. Cidad de México: Almadia e Universidad Autónoma del Estado de México, 2023.
VILLORO, Juan. Dios es redondo. Barcelona: Editorial Anagrama, 2006.
WISNIK, José Miguel. Veneno Remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.



