INFORMATION LITERACY EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT
theoretical approximations ABSTRACT
Keywords:
Information Literacy Education, Information Literacy, Human Development, Information Science, EducationAbstract
Information Literacy Education can contribute to people's autonomy, empowerment, independence and critical thinking, based on their development, in the search, access and evaluation of information, enabling learning to learn, thus contributing to development human. The objective of this article, therefore, is to bring approximations between both fields, with the aim of presenting Human Development as a foundation for Information Literacy Education, in a mutual process of interpellation. Based on a bibliographical research on the topics, with searches carried out in databases such as BRAPCI, Scielo, Portal Capes, WoS, using a qualitative approach. The social context, social relationships and interactions, exert influence with regard to human development, in this sense, the educational process that also occurs through interactions between people in learning spaces, contributes to human development, in this way, for Information Literacy Education, by providing critical and reflective thinking for people in society, in order to contribute to empowerment, autonomy, independence and emancipation, acts on the same path in human development, so that both fields intersect throughout people's lives.
References
ASPESI, Cristiana de Campos; DESSEN, Maria Auxiliadora; CHAGAS, Jane Farias. A ciência do desenvolvimento humano: uma perspectiva interdisciplinar. In: DESSEN, Maria Auxiliadora; COSTA JUNIOR, Áderson Luiz (org.). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CAMPOS, Dinah Martins de Souza. Psicologia e desenvolvimento humano. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CARVALHO, Vania Brina Corrêa Lima de. Desenvolvimento humano e psicologia: generalidades, conceitos, teorias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
CONCEIÇÃO, Pedro. Relatório do Desenvolvimento Humano 2021/2022: síntese “Tempos incertos, vidas instáveis: construir o futuro num mundo em transformação”. New York: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2022. Disponível em: https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22overviewpt1pdf.pdf. Acesso em: 25 fev. 2024.
DEMO, Pedro. Desafios modernos da Educação. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.
DEMO, Pedro. Educação e Desenvolvimento. Campinas: Papirus, 1999.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Em busca da pedagogia da emancipação na Educação para a Competência em Informação Sustentável. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 1, p. 166-183, jul./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1925/pdf_8. Acesso em: 20 jan. 2024.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy education: integração pedagógica entre bibliotecários e docentes, visando a Competência em Informação e o aprendizado ao longo da vida. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS [SNBU], 12., 2002, Recife. Anais […]. Recife: FEBAB, 2002. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/4053. Acesso em: 20 dez. 2023.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília (DF), v. 32, n. 1, p. 23-35, 2003. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071. Acesso em: 15 dez. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000a.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FONSECA, Vitor da. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.
GAUY, Fabiana Vieira; COSTA JUNIOR, Áderson Luiz. A natureza do desenvolvimento humano: contribuições das teorias biológicas. In: DESSEN, Maria Auxiliadora; COSTA JUNIOR, Áderson Luiz (org.). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Porto Alegre: Artmed, 2005.
LENKER, Mark. Motivated reasoning, political information, and information literacy education. Libraries and the Academy, [s.l.], v. 16, n. 3, p. 511-528, jul. 2016. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/index.php/acervo/buscador.html?task=detalhes&source=all&id=W2464948610. Acesso em: 4 dez. 2023.
MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BRANCO, Ângela Maria Cristina Uchôa de Abreu. Construindo com o outro: uma perspectiva sociocultural construtivista do desenvolvimento humano. In: DESSEN, Maria Auxiliadora; COSTA JUNIOR, Áderson Luiz (org.). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MELO, Camila Alves de. Aprender ao longo da vida como exercício das competências infocomunicacionais e da metaliteracy. In: BORGES, Jussara; BRANDÃO, Gleise; BARROS, Susane Santos (org.). Educação para a informação: como promover competências infocomunicacionais. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/educacao-informacao/. Acesso em: 20 dez. 2023.
MIRANDA, Ana Maria Mendes; ALCARÁ, Adriana Rosecler. Educação para a Competência em Informação e ações realizadas por bibliotecários. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 13-19, set./dez. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/86324/53336. Acesso em: 20 dez. 2023.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Histórico da emergência internacional de COVID-19. Washington, DC: OPAS, 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 17 jun. 2025.
PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales; CUEVAS-CERVERÓ, Aurora; LINHARES, Ronaldo Nunes. A Alfabetização Informacional para uma Educação Libertadora: uma abordagem transdisciplinar entre a Ciência da Informação e a Educação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília (DF), v. 15, n. 2, p. 534-551, maio/ago. 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/39495/34378. Acesso em: 20 jan. 2024.
PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.
PAYNE, V. Gregogy; ISAACS, Larry D. Desenvolvimento motor humano: uma abordagem vitalícia. 6. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.
RIGHETTO, Guilherme Goulart; VITORINO, Elizete Vieira. #TRANSliteracy: Competência em Informação voltada às pessoas trans*. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.
RODRIGUES, Rosana Ferrareto Lourenço. Competência em Informação, escrita científica e Educação do Cientista. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 27, 2 edições, p. 221-241, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/zVrZfXYqM68mpyc6hwrdp3t/?lang=pt. Acesso em: 25 jan. 2024.
SILVA, Robson Souza da; CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman; ALCARÁ, Adriana Rosecler. A Educação para a Competência em Informação e a formação de multiplicadores no contexto da Educação Profissional e Tecnológica. Brazilian Journal of Information Science: research trends, [s.l.], v. 17, [publicação continua], 2023. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10518. Acesso em: 25 jan. 2024.
SIQUEIRA, Maria Juracy Toneli; NUERNBERG, Adriano Henrique. Linguagem. In: STREY, Marlene Neves; et al. Psicologia social contemporânea: livro-texto. Petrópolis: Vozes, 2013.
SONNTAG, Gabriela; OHR, Donna M. The development of a Lower-Division, General Education, Course-Integrated Information Literacy Program. College & Research Libraries, [s.l.], v. 57, n. 4, p. 331-338, 1996. Disponível em: https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/15060/16506. Acesso em: 26 jan. 2024.
TADEU, Vinícius. Entenda quando ocorre uma declaração de guerra e o que isso significa. CNN Brasil, [s.l.], 25 fev. 2022. Internacional. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/entenda-quando-ocorre-uma-declaracao-de-guerra-e-o-que-isso-significa/. Acesso em: 25 fev. 2024.
TORRAS, Maria-Carme; SAETRE, Tove Pemmer. Information Literacy Education: a process approach. Inglaterra: Chandos Publishing, 2009.
VITORINO, Elizete Vieira; DE LUCCA, Djuli Machado (org.). As dimensões da Competência em Informação: técnica, estética, ética e política. Porto Velho, RO: EDUFRO, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Ciência da Informação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
