The topic of management in brazilian postgraduate programs in information science
from terminological diversity to the plurality of approaches
Keywords:
Information Science, Epistemology of Information Science, Management in Information Scicente, Management approachesAbstract
This study aims to map the areas and themes of management covered in the syllabuses of Brazilian Postgraduate Programs in Information Science. To this end, documentary research was carried out, using qualitative and quantitative approaches, using the inductive method. The results indicate the multiplicity of management approaches that are being developed in Brazilian Postgraduate Programs in Information Science, with emphasis on Information and Knowledge Management, but they also highlight the plurality of management perspectives, among them, the data management, process management, digital management and innovative asset management. In view of this, we consider the need for new studies that discuss the challenges of the approaches presented in the theoretical dimensions of the disciplines regarding management in these Postgraduate Programs, addressing the issues of conceptual ambiguities in the terms used and their relationships between the disciplines. Furthermore, it notes as relevant the indication of imminent demands for studies applied to management within the scope of Information Science and its possible social aspects.
References
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Fundamentos da ciência da informação: correntes teóricas e o conceito de informação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, Paraíba, v. 4, n. 1, p. 57–79, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/19120. Acesso em: 5 jan. 2025.
ARAÚJO, Eliany Alvarenga de. A construção social da informação: dinâmicas e contextos. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, [s.l.], v. 2, n. 5, out. 2001. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/5227. Acesso em: 5 jan. 2025.
BARBOSA, Ricardo Rodrigues. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação & Informação, Londrina, v. 13, n. [esp.], p. 1-25, 2008. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1843. Acesso em: 5 jan. 2025.
CARDOSO, Ana Maria Pereira. Retomando possibilidades conceituais: uma contribuição à sistematização do campo da informação social. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 107-114, jul./dez. 1994. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/38274/29814. Acesso em: 7 jan. 2025.
GARCIA, Joana Coeli Ribeiro ,TARGINO, Maria das Graças; DANTAS, Esdras Renan Farias. Conceito de responsabilidade social da Ciência da Informação. Informação & Informação, Londrina, v. 17, n. 1, p. 1–25, jan./jun. 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/12309/11372. Acesso em: 7 jan. 2025.
OLIVEIRA, Marlene. Origens e evolução da Ciência da Informação. In: OLIVEIRA, Marlene de. (org.). Ciência da Informação: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. Cap. 1, p. 9-28.
OLIVEIRA, Marlene; SILVA, Zayr Claudio Gomes da. Caminhos da Ciência da Informação: da Library and Information Science às I-Schools. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. [esp]. p. 8-27, fev. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22281/17898. Acesso em: 7 jan. 2025.
SILVA, Jacyara Kalina Themistocles da; OLIVEIRA, Dalgiza Andrade; SOUZA, Edivanio Duarte de. Perspectivas de gestão nos programas de pós-graduação em Ciência da Informação brasileiros: uma análise crítica nos componentes curriculares. In: ENCONTRO EDICIC,14., 2024, Lisboa. Atas do XIV Encontro EDICIC [...]. Lisboa: Edições Colibri, 2024. v. 1. p. 157-163. Disponível em: https://repositorio.ulisboa.pt/bitstream/10451/64777/3/Dialogos%20FINAL.pdf. Acesso em: 3 jan. 2025.
SOUZA, Edivanio Duarte de. A epistemologia interdisciplinar na Ciência da Informação: dos indícios aos efeitos de sentido na consolidação do campo disciplinar. 2011. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/ECID-8P2JNH/1/epistemologia_interdisciplinar_edivanio.pdf. Acesso em: 7 jan. 2025.
SOUZA, Edivanio Duarte de. A gestão da informação e do conhecimento: possibilidades, condições e perspectivas. In: GRACIA, Joana Coeli Ribeiro; TARGINO, Maria das Graças (org.). Desvendando facetas da gestão e políticas de informação. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015. Cap. 1, p. 29-56.
SOUZA, Edivanio Duarte de; DIAS, Eduardo José Wense; NASSIF, Mônica Erichsen. A gestão da informação e do conhecimento na ciência da informação: perspectivas teóricas e práticas organizacionais. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 21, n. 1, p. 55-70, jan./abr. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/4039/5598. Acesso em: 7 jan. 2025.
SOUZA, Edivanio Duarte de; OLIVEIRA, Maria Lívia Pachêco de. Condições da informação e do conhecimento no contexto da gestão: aproximações epistêmicas. In: FEITOZA, Rayan Aramís de Brito; Duarte, Emeide Nóbrega. (Orgs.). Visões epistemológicas da gestão do conhecimento na Ciência da Informação. João Pessoa: Editora UFPB, 2020. Cap. 7, p. 206-232. Disponível em: https://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/view/850/844/6974. Acesso em: 7 jan. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Ciência da Informação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
