REASONS WHY PEOPLE TRAVEL TO PARTICIPATE IN ESPORTS EVENTS: GAMESCOM LATAM 2024

A GAMESCOM LATAM 2024

Authors

Keywords:

ESports, Event tourism, Gamescom Latam 2024, Leisure

Abstract

This paper studies the reasons that lead people to travel to participate in eSports events in Brazil, with emphasis on Gamescom Latam 2024. The study's main objective is to investigate the factors that drive these trips and to verify whether participants take advantage of the opportunity to carry out tourist activities at the event venue. The methodology combines bibliographic review, ethnography, semi-structured interviews and iconographic analysis of event images. The results indicate that the in-person experience, the immersive environment and cultural interactions are central aspects in the decision to participate. Despite this, challenges such as long lines and limited integration with local tourism were identified. It is concluded that eSports events have great potential to foster tourism, leisure and promote destinations, as long as there is strategic planning to improve the audience's experience and strengthen the connection with the host city.

Author Biographies

  • Eduarda Alves Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    Bacharel em Turismo Pela UFMG

  • César Teixeira Castilho, UFMG

    - Professor da EEFFTO-UFMG;
    - ⁠Pós-Doutor pela UFPR e UFMG;
    - Doutor pela Université de Paris-Sud (Paris 11);
    - ⁠Líder do Grupo de Pesquisas LaPIS/CNPq;
    - ⁠Email: castcesarster@gmail.com

  • Joyce Kimarce do Carmo Pereira, UFMG

    ós-doutoranda em Estudos Interdisciplinares do Lazer - UFMG
    Doutora em Estudos Interdisciplinares do Lazer - UFMG
    Mestre em Estudos Interdisciplinares do Lazer - UFMG
    Especialista em Gestão de Políticas Públicas - UNICAMP
    Bacharel em Turismo - UFMG
    Curriculum Vitae: http://lattes.cnpq.br/8193395139912177 

  • João Lucas de Almeida Campos, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer (PPGIEL) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Estudos do Lazer (PPGIEL) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciatura em História pela faculdade Estácio de Sá. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Minas Gerais. Tecnólogo em Gestão em Eventos pela universidade Uni-BH. Pesquisador dos grupos de pesquisa: LUCE – Ludicidade, Cultura e Educação e do Laboratório sobre Formação e Atuação Profissional em Lazer – Oricolé/UFMG.

Published

2025-12-09

How to Cite

REASONS WHY PEOPLE TRAVEL TO PARTICIPATE IN ESPORTS EVENTS: GAMESCOM LATAM 2024: A GAMESCOM LATAM 2024. (2025). Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 12, 1-23. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/58516