Correção de textos e concepções de língua e variação
relações nem sempre aparentes
Abstract
This paper has two main aims to be achieved. The first one relates to identifying concepts of language and linguistic variety subjacent to school texts correction led by teachers of mother tongue, whereas the second one concerns the elicitation of the relation between those concepts and the correction/evaluation practices adopted by the teachers. For that, two compositions were corrected and evaluated by a group of teachers to be. Afterwards, they were required to justify the grades given. The analysis was based on theoretical principles in relation to teacher training, correction/evaluation practices, and language concepts as well. The results show that although teachers correct compositions based mainly on code rules, during the grades justification phase they refer to discursive information. This implies that despite the fact that they have acquired a modern theoretical discourse, they still adopt traditional corretive practices.
Downloads
References
BAGNO, M. et al. Língua materna. São Paulo: Parábola, 2002.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1995.
EVANGELISTA, A.A. M. e outros. Professor-leitor - aluno-autor: reflexões sobre avaliação do texto escolar. Cadernos CEALE, v. III, ano II, out. 1998.
HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os Pensadores).
LÜDKE, M. & MEDIANO, L. (Coord.). Concepção de avaliação. In: ____. Avaliação na escola de 1º grau: uma análise sociológica. Campinas: Papirus, 1992. p. 107-114.
MARCUSCHI, L.A. O papel da lingüística no ensino de língua. Conferência proferida no 1º Encontro de Estudos Lingüístico-Culturais da UFPE, dez. 2000. Disponível em: http://www.marcosbagno.com.br/conteudo/forum/marcuschi.htm . Acesso em: 20 jul.2003.
MARCUSCHI, E. Os destinos da avaliação no manual do professor. In: DIONISIO, A.P.; BEZERRA, M. A. (Org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p.139-150.
MATTOS, A. M. de A. O professor no espelho: conscientização e mudança pela auto-observação. Revista brasileira de lingüística aplicada, Belo Horizonte, v.2, n.1, p.121-155, 2002.
PERRENOUD, P. A avaliação entre duas lógicas. In: ____. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. p. 9-23.
REINALDO, Ma. A.G.de M. Teoria e prática na formação do professor. Boletim da ABRALIN, Fortaleza, v.26, n. especial, I, p. 163-165, 2001.
RUIZ, Eliana. Como se corrige redação na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2001, p.13-73.
SERAFINI, M. T. Como escrever textos. Rio de Janeiro: Globo, 1989, p.107-145.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
WALLACE, M. J. Training foreign language teachers: a reflective approach. Glasgow: Cambridge University Press, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


