Experience report on a teaching project regarding the documentary and interview genres

using the common European framework of references for languages as a tool

Authors

  • Jordana Tavares Silveira Lisboa UEPA ##default.groups.name.author##

Keywords:

teaching and learning of language, CEFR, genres documentary and interview

Abstract

In this paper, we present a teaching experience held with a group of 7th Grade students in a public school in Castanhal - PA, in which the Common European Framework of Reference for Languages ​​(CEFR) served as reference for teaching writing in the mother tongue. Based on the analysis of the CEFR and the knowledge that was available on the audience, a teaching project was developed regarding the documentary and interview genres; the lessons taught in the mother tongue were the focus of the research as were the teaching material used and the texts produced by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português - encontro & interação. 6a ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BORTONE, Márcia Elizabeth; MARTINS, Cátia Regina Braga. A construção da leitura e da escrita: do 6º ao 9º ano do ensino fundamental., São Paulo: Parábola Editorial 2008.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas - Aprendizagem, ensino, avaliação. Trad. por Maria Joana Pimentel do Rosário e Nuno Verdial Soares. Porto Portugal: Edições Asa, 2001.

SILVEIRA, Jordana Tavares. Práticas de ensino e produção de textos escritos na 8ª série do Ensino Fundamental: O Quadro Europeu Comum de Referência como ferramenta. 2009. 2009. 146f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Belém: Universidade Federal do Pará, 2009.

SUASSUNA, Lívia. Ensino de Língua Portuguesa: Uma abordagem pragmática. Campinas: Papirus, 1995.

Published

Nov-Wed-2015