Teaching-learning Physics in Bilingual Education Schools for the Deaf

Autores

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u93117

Palavras-chave:

Physics teaching, Bilingual education, Deaf education

Resumo

With the objective of investigating the challenges and contributions presented about the physics teaching-learning process in bilingual schools and special education schools for the deaf, a bibliographic review was conducted in the annals of three of the biggest national events that cover physics teaching: the National Symposium on Physics Education (SNEF), the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC), and the Meeting on Research in Physics Teaching (EPEF). This was a qualitative study that employed content analysis to analyze the data. Only five articles were found to bring teaching-learning aspects within this context. These five articles were discussed within two emerging categories: (i) the challenges and difficulties in teaching-learning physics in a bilingual school; (ii) the actions and contributions to the teaching-learning of physics in the bilingual school. Recognizing Brazilian Sign Language (Libras) alongside bilingualism pushes the inclusion and teaching-learning process for the deaf to their full potential. In order to overcome some obstacles, including difficulties related to deaf students’ literacy of the written language or educators’ lack of familiarity with signs specific to physics, more significant investments are needed in the production of bilingual material, in addition to creating and spreading signs and educators’ familiarity with deaf culture.

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Biografia do Autor

Ellen Cristine Prestes Vivian, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Ensino de Física na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Ensino de Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Libras, em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Educação Especial pela Faculdade Futura e em Metodologia do Ensino de Matemática e Física e em Orientação Escolar e Supervisão pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (Faveni). Graduada em Licenciatura em Ciências Exatas - Habilitação em Física pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa) Campus Caçapava do Sul. Segunda Licenciatura em Letras Português/Libras. Experiências acadêmicas e profissionais na área de Ensino de Física e Educação de surdos, com a participação no Programa Institucional de Bolsas para Iniciação a Docência (PIBID: Subprojeto Ciências Exatas, 2011 a 2014 e Subprojeto Física, 2014 a 2015), monitoria voluntária da disciplina de Língua Brasileira de Sinais (Libras) na Unipampa, de 2014 a 2015 e Professora de Libras na rede estadual de Ensino de 2018 a 2019 e na rede municipal como Professora Intérprete de Libras desde 2015 até o momento.

André Ary Leonel, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Física, com mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e professor adjunto no Departamento de Metodologia de Ensino desta mesma instituição. Professor Pesquisador no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Ensino de Física da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e no Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC. Professor visitante na City University of New York (CUNY) (2020) pelo Programa CAPES/PRINT-UFSC. Participa do grupo de Pesquisa COMUNIC. Tem experiência nas áreas de Ensino de Física e Formação de professores, com interesse nos seguintes temas: Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC); Cultura Hacker; Alfabetização Científica e Técnica; Educação em Direitos Humanos; e Ensino de Física Moderna e Contemporânea na Educação Básica.

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Publicado

2022-01-31

Como Citar

Prestes Vivian, E. C., & Leonel, A. A. (2022). Teaching-learning Physics in Bilingual Education Schools for the Deaf. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e38163, 1–25. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u93117

Edição

Seção

Artigos