Professors’ perception of professional integration programs

Authors

  • Neridiana Fabia Stivanin Universidade Federal de Pelotas (UFPel),Pelotas, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4813-094X
  • Beatriz Maria Boéssio Atrib Zanchet Universidade Federal de Pelotas (UFPel),Pelotas, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1972

Keywords:

Beginning Professors, Teacher Education., Professional integration programs.

Abstract

This study aimed at investigating beginning professors’ perception regarding their teacher education program and their integra! on into teaching processes in a university in Rio Grande do Sul, a state located in the south of Brazil. This qualitative research was carried out with 15 professors who had been teaching from 0 to 5 years. Data were collected by interviews and analyzed in the light of significant studies, such as Marcelo Garcia’s (1999, 2009) and Mayor Ruiz’s (2007, 2009). It may be stated that this type of programs has become an actual op! on in teacher education and has qualified professional development processes when they enable pedagogical discussions and help professors to be integrated into the university environment.

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Author Biographies

Neridiana Fabia Stivanin, Universidade Federal de Pelotas (UFPel),Pelotas, RS, Brasil.

Possui graduação em Pedagogia, especialização em Gestão Educacional e mestrado em Educação pela UFSM. Cursou doutorado em Educação na Universidade Federal de Pelotas, realizando, no período, estágio doutoral no Ins tuto de Educação da Universidade de Lisboa/Portugal. Par cipa do grupo de pesquisa Pedagogia Universitária – Formação de Professores na UFPel. Temas de interesse: formação de professores e pedagogia universitária.

Beatriz Maria Boéssio Atrib Zanchet, Universidade Federal de Pelotas (UFPel),Pelotas, RS, Brasil.

Possui licenciatura plena em Matemá ca pela UCPel, especialização em Matemá ca pela UFPel, mestrado em Educação pela UFSM, doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e pós-doutorado pela mesma ins tuição. Atualmente é professora tular da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em ação docente.

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Published

2015-04-30

How to Cite

STIVANIN, N. F.; ZANCHET, B. M. B. A. Professors’ perception of professional integration programs. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 67–90, 2015. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.1972. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1972. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article