Speech sounds in Arts, Health and Technological studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2011.2021

Keywords:

Phonetics, Phonology, Speech, Sound, Linguistics

Abstract

This paper presents the project entitled "Speech Sounds in Arts, Health and Technological Studies", whose results are available at www.fonologia.org. The project offers free dissemination of interactive learning materials in the areas of Phonetics and Phonology contributing to the training of professionals from different fields of knowledge, including: Languages, Drama, Music, Speech Therapy, Psychology and Speech Technology. The site mentioned above is presented in a way that users can practice a given subject as often and as many times as they want, allowing successful learning since different people have different learning rates for specific technical subjects. The success of the project can be demonstrated by the growing number of hits the site receives from Brazilian users as well as foreign visitors. The project contributes to the development of new teaching methodologies and socializes technical knowledge in a comprehensive manner for the community in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaïs Cristófaro Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Foi professora Titular da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais entre 1994-2019. Professora Voluntária no Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais. 

Hani Camille Yehia, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Hani Camille Yehia é graduado em Engenharia Eletrônica (ITA, 1988), Mestre em Engenharia Eletrônica e Computação (ITA, 1992) e Doutor em Engenharia Elétrica (Universidade de Nagoya, Japão, 1997). De 2013 a 2015 foi professor residente do Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares da UFMG. Atualmente é professor titular do Departamento de Engenharia Eletrônica da UFMG e coordenador do Curso de Graduação em Engenharia Elétrica da UFMG e do CEFALA - Centro de Estudos da Fala, Acústica, Linguagem e músicA, desenvolvendo pesquisa sobre produção e percepção audiovisual da fala e da Música.

References

BISOL, Leda (Org.). Introdução aos estudos de fonologia do português brasileiro. 2. ed. Porto Alegre: EDPUCRS, 1999.

BOERSMA, P.; WEENINK, D. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 5.2.44, Consultado em 23 September 2011 em http://www.praat.org/. 2011.

CAGLIARI, L. C. Análise fonológica: introdução à teoria e à prática com especial destaque para o modelo fonêmico. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

CALLOU, D. I.; LEITE, Y. Iniciação à fonética e à fonologia. 7. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

CAVALIERE, R. Pontos essenciais em fonética e fonologia. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. (Coleção Pontos Essenciais.)

CRISTÓFARO SILVA, T. Fonética e Fonologia do Português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

CRISTÓFARO SILVA, T. Fonética e Fonologia: Perspectivas Complementares. Revista de Estudos da Linguagem, Vitória da Conquista, v. 3, p. 25-40, 2006.

CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS DICTIONARIES. http://dictionary.cambridge.org/. Acesso em: setembro 2011.

DEMOLIN, D. The integration of phonetics and phonology. Estudos Linguísticos, Campinas, v. 34, 2005.

DICIONÁRIO MICHAELIS ONLINE. http://michaelis.uol.com.br /. Acesso em: setembro 2011.

PIERREHUMBERT, J.; BECKMAN, M.; LADD, R. Conceptual Foundations of Phonology as a Laboratory Science. In: N. BURTON-ROBERTS, CARR P.; DOCHERTY, G. (Ed.). Phonological Knowledge. Oxford: Oxford University Press, 2000. (Oxford Linguistics Series.)

Published

2011-10-15

How to Cite

SILVA, T. C.; YEHIA, H. C. Speech sounds in Arts, Health and Technological studies. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 1, p. 62–74, 2011. DOI: 10.35699/2237-5864.2011.2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2021. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Article