Experience report of the “Production Management” discipline offered exclusively in english to graduate students in UFMG – Montes Claros campus

Authors

  • Giovanni Campos Fonseca Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2503-1199
  • André Luiz Mendes Athayde Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2109-2130
  • Igor Andrade Dias Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.
  • João Victor de Oliveira e Souza Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2365

Keywords:

Internationalization of higher education, Subject in English, Undergraduation

Abstract

This paper reports the unprecedented experience of offering a subject taught exclusively in English to undergraduates of the Federal University of Minas Gerais, Montes Claros Campus. It focuses on the creation context of the discipline, the most relevant aspects of its construction and the main reflections generated from the experience. The first offer of the discipline had 17 enrolled students and the second had 22. The course was completed by 7 and 12 academics respectively. Students reported, on the one hand, difficulties in attending a course taught in a foreign language and, on the other hand, satisfaction in completing the course and exercising their English language skills. Even though it is premature to evaluate the repercussions of the subject offer for the internationalization of teaching in the Campus, it can be said that it has provided a valid opportunity, both for those students who do not have the opportunity to go abroad and for those who are preparing for this upcoming experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovanni Campos Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

Professor adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, campus Montes Claros. Graduado em Comunicação Social pelo Centro Universitário de Belo Horizonte, mestre em Engenharia de Produção pela UFMG e doutor em Educação pela UFMG. Tem experiência na área de educação e trabalho, atuando nos seguintes temas: formação profissional, administração da produção, inovação e transferência de tecnologia, ergonomia e desenvolvimento local.

André Luiz Mendes Athayde, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

Professor assistente da Universidade Federal de Minas Gerais, campus Montes Claros. Graduado em Administração pelas Faculdades Santo Agostinho, mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e doutorando em Administração na Universidade de Brasília (UnB). Tem experiência na área de logística e administração pública, atuando nos seguintes temas: avaliação de leadtimes; métodos e técnicas de avaliação de programas governamentais; administração da produção.

Igor Andrade Dias, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

Graduando em Administração na Universidade Federal de Minas Gerais, campus Montes Claros. Monitor voluntário da disciplina Production and Operations Management. Áreas de grande interesse incluem empreendedorismo, inovação, produção e finanças.

João Victor de Oliveira e Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

Graduando em Administração na Universidade Federal de Minas Gerais. Graduando em Direito nas Faculdades Integradas Pitágoras. Monitor voluntário da disciplina Production and Operations Management. Tem grande afinidade com finanças corporativas e administração da produção.

References

BEELEN, Jos.; JONES, Elspeth. Redefining internationalization at home. In: CURAJ, Adrian et al. (ed.). The european higher education area. New York: Springer, 2015. p. 59-72.

BERNABÉ, María; MATEOS, Luz. The effects of CLIL from the perspective of in-service teachers in Salamanca. EXEDRA– Educação e Formação, n. 8, p. 200-217, 2013.

CANAGARAJAH, Suresh. Resisting linguistic imperialism in English teaching. Oxford: Oxford University Press, 1999.

CHISWICK, Barry; MILLER, Paul. Language skills and earnings among legalized aliens. Journal of Population Economics, v. 12, n. 1, p. 63-91, 1999.

FINARDI, Kyria; ORTIZ, Ramón. Globalization, internationalization and education: what is the connection? In: INTCESS14 – INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND SOCIAL SCIENCES, 2014, Istambul. Proceedings of INTCESS14 – International Conference on Education and Social Sciences. Istambul: Ocerint, v. 1, p. 45-53, 2014.

FREIRE JÚNIOR, José Celso. Internacionalização de instituições de ensino superior no Brasil. UNESPCIÊNCIA. São Paulo, 1º abr. 2015. Disponível em: <http://www.unespciencia.com.br/?p=1343>. Acesso em: 25 jan. 2017.

HUDZIK, John. Comprehensive internationalization: from concept to action. Washington D.C.: NAFSA, 2011.

KACHRU, Braj. Standards, codification and sociolinguistic realism: the English language in the outer circle. In: QUIRK, Randolph; WIDDOWSON, Henry (ed.). English in the world. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.

LEFFA, Vilson. O professor de línguas estrangeiras: do corpo mole ao corpo dócil. In: FREIRE, Maximina; ABRAHÃO, Maria; BARCELOS, Ana Maria (org.). Linguística aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB; Pontes, 2005. p. 203-218.

MCKAY, Sandra. Teaching English as an international language: rethinking goals and approaches. Oxford: Oxford University Press, 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A encruzilhada da universidade europeia. Revista do SNESup, v. 41, jul.-ago.-set., 2011.

SCHÖN, Donald. Learning to design and designing to learn. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON THEORIES AND METHODS OF DESIGN, 1992, Gotemburg. Proceedings... Gotemburg: 1992. p. 25-46.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SIEBIGER, Ralf. O Processo de Bolonha e sua influência na definição de espaços transnacionais de educação superior: a universidade brasileira em movimento. Revista da Faculdade de Educação, ano IX, n. 15, jan./jul., 2011.

SLACK, Nigel; CHAMBERS, Stuart; JOHNSTON, Robert. Operations management. 6. ed. New York: Pearson Education, 2010.

VIGOTSKI, Liev. Psicologia pedagógica. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

YONEZAWA, Akiyoshi. The internationalization of the university as a response to globalization: an East Asian perspective. In: SHIN, Jung; TEICHLER, Ulrich (ed.). The future of the post-massified university at the crossroads: restructuring systems and functions. New York: Springer, 2013.

Published

2018-07-11

How to Cite

FONSECA, G. C.; ATHAYDE, A. L. M.; DIAS, I. A.; SOUZA, J. V. de O. e. Experience report of the “Production Management” discipline offered exclusively in english to graduate students in UFMG – Montes Claros campus. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 108–124, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2365. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2365. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Article