Biological evolution and contemporary research

proposal of an investigative sequence for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2383

Keywords:

Teacher training, Teaching by research, Biological evolution

Abstract

“How evolution has forged all the organisms that live in our planet?” This reflection raises speculations about the mechanisms envolved in origin or criation of the different existing or extincted organic forms on the planet. Darwinism and the Modern Synthesis explain this diversity based on the concepts of mutation, genetic drift and natural selection, which emphasize the DNA-centrist perspective of the evolutionary process. However, interactions among genes, organisms and environments can provide answers for the meaning of the word forge in the evolutionary context. From these questions about the organic diversity and the need to introduce these discussions in the teacher training, we developed a didatic proposal whose methodology was based on teaching by research. The exercises can provide an initial mainstay for insertion of discussions about contemporary evolution’s questions in classrooms from the hypothesis, discussions and research whose approach is the integrated and systematic design of biological knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Benetti de Oliveira, Universidade do Sagrado Coração (USC), Bauru, SP, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, campus de Bauru (UNESP-Bauru). Possui mestrado, doutorado e pós-doutorado em Educação para Ciência, também pela UNESP-Bauru, onde é membro do grupo de pesquisa em Epistemologia da Biologia. É professora titular da Universidade do Sagrado Coração (USC). 

Beatriz Ceschim, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Bauru, SP, Brasil

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidae Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), mestra e doutoranda em Educação para Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP-Bauru.

Ana Maria de Andrade Caldeira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Bauru), e em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Botucatu, mestra em Agronomia – Genética e Melhoramento de Plantas pela Universidade de São Paulo e doutora em Educação pela UNESP. É professora adjunta no Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da UNESP-Bauru, credenciada nos Programas de Pós Graduação em Educação para Ciência e Docência para Educação Básica. Líder do Grupo de Pesquisa em Epistemologia da Biologia (GPEB).

Published

2018-07-11

How to Cite

OLIVEIRA, T. B. de; CESCHIM, B.; CALDEIRA, A. M. de A. Biological evolution and contemporary research: proposal of an investigative sequence for teacher training. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 242–262, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2383. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2383. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Article