Working on the Political-Pedagogical Project with training teachers of Biological Sciences course

report of an experience

Authors

  • Mônica da Silva Gallon Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-0793-2372
  • Melissa Guerra Simões Pires Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8540-7752
  • José Luís Schifino Ferraro Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4932-1051

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2413

Keywords:

Political pedagogical project, Teaching methodology, Teachers training, Science, Biology

Abstract

This article is an activity description of a job experience on the disciplines of Science and Biology Teaching Methodology of a Biology course provided by a Brazilian private university. It related significant questions about elements of the Political Pedagogical Project (PPP). For that, topics considered relevant by the students were pointed out, and, thereafter, they were confronted with the projects made by private and public schools. The proposal indicated as relevant to the students the school’s infrastructure, the subjects developed, as well as showed a necessity of bringing discussions about the importance of knowing for who the school is destined and its reality. This discussion, which culminated in the reflection about the contemporary school and its different realities, is an opportunity to emphasize the importance to give voice to the concerns of the training teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica da Silva Gallon, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), mestra em Educação em Ciências e Matemática (PUCRS), graduada em Ciências Biológicas, licenciatura plena e bacharelado, Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS), e em Pedagogia, Centro Universitário Internacional (UNINTER).

Melissa Guerra Simões Pires, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Medicina, professora do curso de Ciências Biológicas e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Escola de Ciências da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

José Luís Schifino Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Educação, professor do curso de Ciências Biológicas e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Escola de Ciências e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Published

2018-07-11

How to Cite

GALLON, M. da S.; PIRES, M. G. S.; FERRARO, J. L. S. Working on the Political-Pedagogical Project with training teachers of Biological Sciences course: report of an experience. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 226–241, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2413. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2413. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Article