Techniques undertaken to disseminate the evidence-based practice amonghospital nurses

Authors

  • Fernanda Carolina Camargo Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Hospital das Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Uberaba MG , Brazil, Enfermeira, Epidemiologista Clínica. Doutora em Atenção à Saúde. Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Atenção à Saúde, Hospital das Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Setor de Pesquisa e Inovação Tecnológica. Uberaba, MG – Brasil., Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Helena Hemiko Iwamoto UFTM, Curso de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Atenção à Saúde, Uberaba MG , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem Fundamental. Professora Associada. UFTM, Curso de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Atenção à Saúde. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Damiana Aparecida Trindade Monteiro UFTM, Hospital de Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Uberaba MG , Brazil, Enfermeira. Mestranda em Atenção à Saúde. UFTM, Hospital de Clínicas; Gerência de Ensino e Pesquisa, Projeto Estratégico do Setor de Pesquisa e Inovação Tecnológica. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Mayla Borges Goulart UFTM, Hospital de Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Uberaba MG , Brazil, Enfermeira. Mestranda em Atenção à Saúde. UFTM, Hospital de Clínicas; Gerência de Ensino e Pesquisa, Projeto Estratégico do Setor de Pesquisa e Inovação Tecnológica. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Luan Augusto Alves Garcia UFTM, Hospital de Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Uberaba MG , Brazil, Enfermeiro. Mestrando em Atenção à Saúde. UFTM, Curso de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Atenção à Saúde; UFTM, Hospital de Clínicas; Gerência de Ensino e Pesquisa, Projeto Estratégico do Setor de Pesquisa e Inovação Tecnológica. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Amanda Luzia Dias dos Santos Augusto UFTM, Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica, Núcleo de Estudos Clínicos, Uberaba MG , Brazil, Enfermeira. Mestranda em Inovação Tecnológica. UFTM, Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica; UFMT, Núcleo de Estudos Clínicos, Coordenação de Pesquisa Clínica. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Divanice Contim UFTM, Hospital das Clínicas, Programas de Pós-Graduação, Uberaba MG , Brazil, Enfermeira. Doutora. Professora Adjunta. UFTM, Hospital das Clínicas, Programas de Pós-Graduação. Lato Sensu: Residência Multiprofissional e Enfermagem Neonatal; Curso de Enfermagem. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Gilberto de Araújo Pereira UFTM, Hospital de Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Uberaba MG , Brazil, Estatístico. Doutor em Estatística. Professor Adjunto. UFMT, Hospital de Clínicas, Gerência de Ensino e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica. Uberaba, MG - Brasil, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170013

Keywords:

Evidence-Based Nursing, Leadership, Hospitals, Teaching, Focus Groups

Abstract

This study aimed at reporting an experience of diffusion of Evidence-Based Practices among nurse managers of a public university teaching hospital in the Triângulo Mineiro. This research is related to a university extension activity implemented by the sector that advises research development in this hospital in collaboration with the Nursing School at the Federal University of Triângulo Mineiro. Five Motivational Wokshops for Evidence- Based Practice were conducted between August and September of 2015, when the techniques were developed, which were approached from a hermeneutic-dialectic perspective. The nurse managers of the hospitalization assistance unit composed the focus group. The workshops were structured in the following steps: constitution of the Driving Group, Interest Group Mobilization, and work development in the workshops. A structured questionnaire was applied to characterize the focal group. The average age of participants was 35.1 years, most were women (95%), and all had graduate degrees. The techniques involved from discursive strategies to warm-up artistic expressions and group task development in order to help group operations, collective construction of knowledge, and aid nurse managers in identifying opportunities to improve processes or clinical results in their daily work by incorporating qualified scientific evidence. The level of knowledge of the Driving Group for mediation and the intrinsic characteristics of the focus group, such as an awareness of the value of research to qualify assistance, were factors that made the development of the Workshops easier and improved the success in the techniques development.

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Published

2017-08-03

Issue

Section

Report

How to Cite

1.
Techniques undertaken to disseminate the evidence-based practice amonghospital nurses. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2017 Aug. 3 [cited 2025 Dec. 24];21. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49909

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