External customer satisfaction as to nursing care

Authors

  • Paulo Henrique da Cruz Ferreira Santa Casa de Caridade de Diamantina, Diamantina MG , Brazil, Enfermeiro. Mestrado em Ensino e Saúde. Responsável Técnico da Santa Casa de Caridade de Diamantina. Diamantina, MG - Brasil
  • Helisamara Guedes Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina MG , Brazil, Enfermeira. Doutorado em Enfermagem. Professora Adjunta. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Diamantina, MG - Brasil, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Samantha Aparecida Moreira UFVJM, Diamantina MG , Brazil, Acadêmica do Curso de Enfermagem. UFVJM. Diamantina, MG - Brasil, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Valéria da Silva Baracho UFVJM, Diamantina MG , Brazil, Acadêmica do Curso de Enfermagem. UFVJM. Diamantina, MG - Brasil, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Aghata Barbosa Ramalho Caldeira UFVJM, Diamantina MG , Brazil, Acadêmica do Curso de Enfermagem. UFVJM. Diamantina, MG - Brasil, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Camila de Fátima Guedes UFVJM, Diamantina MG , Brazil, Acadêmica do Curso de Enfermagem. UFVJM. Diamantina, MG - Brasil, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Taysa Sant'Ana Ferreira Centro Especializado em Reabilitação, Escritório da Qualidade, Diamantina MG , Brazil, Enfermeira. Mestranda Ensino em Saúde. Escritório da Qualidade do Centro Especializado em Reabilitação (CER). Diamantina, MG - Brasil
  • Liliane da Consolação Campos Ribeiro UFVJM, Departamento de Enfermagem, Diamantina MG , Brazil, Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde. Professora Adjunta. UFVJM, Departamento de Enfermagem. Diamantina, MG - Brasil, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20160045

Keywords:

Nursing, Hospital Care, Quality of Health Care, Quality management

Abstract

Objective: to analyze the satisfaction of external customers with nursing care received and to verify if there are differences in relation to study variables. Methods: cross-sectional study with 223 patients admitted to a referral hospital for the expanded health region. An instrument adapted and validated in Brazil, the Patient Satisfaction Instrument (PSI) was used for data collection. Descriptive and univariate analyses were conducted. Results: among customers, 53.4% were male, 43% had incomplete primary education, 52.9% were married, the mean age was 53.3 years, mean length of hospital stay was 6.4 days, and 51.1% were admitted to the institution for the first time. Age and trust in nursing professionals are positively related. Length of hospital stay did not influence PSI domains. Nursing staff was similarly evaluated by men and women. Participants who had lower level of education evaluated the instrument’s domains slightly better than those with more education. Married and separated participants considered the nursing service equivalently. External customers reported satisfaction with the nursing care received, obtaining the mean of 3.7 (out of 5.0), and the professional domain was the most highly rated, followed by the domains trust and education. Conclusion: it is expected that these results provide tools to support the management of the institution’s nursing service and the improvement of the working process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Donabedian A. The role of outcomes in quality assessment and assurance. QRB Qual Rev Bull. 1992[citado 2016 jan. 20];8:356-60. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1465293

Inchauspe JA, Moura GM. Aplicabilidade dos resultados da pesquisa de satisfação dos usuários pela Enfermagem. Acta Paul Enferm. 2015[citado 2016 jan. 20];28(2):177-82. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v28n2/1982-0194-ape-28-02-0177.pdf

Donabedian A. The quality of care. How can it beassessed? JAMA. 1988[citado 2016 jan. 20];260(12):1743-8. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3045356

Moraes KB. Carga e trabalho de enfermagem e satisfação dos pacientes em unidade de terapia intensiva pós operatória [dissertação].Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Enfermagem; 2014.

Aly Ahmed SMM, Elsayed LA, El-Nagger NS. Effect of motivation versus demotivation on job satisfaction a mongthe nurses working in her a general hospital at Makkah Al-Mukramh. Life Sci J. 2013[citado 2016 jan. 20];10(2): 450-7. Disponível em: http://www.lifesciencesite.com/lsj/life1002/067_17603life1002_450_457.pdf

Morais AS, Melleiro MM. A qualidade da assistência de enfermagem em uma unidade de emergência: a percepção do usuário. Rev Eletrônica Enferm. 2013[citado 2016 jan. 20];15(1):112-20. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v15/n1/pdf/v15n1a13.pdf

Dorigan GH, Guirardello EB. Satisfacción del paciente en una unidad de gastroenterología. Acta Paul Enferm. 2010[citado 2016 jan. 20];23(4):500-5. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v23n4/09.pdf

Wagner D, Bear M. Patient satisfaction with nursing care: a concept analysis with in a nursing framework. J Adv Nurs. 2009[citado 2016 jan. 20];65:692- 701. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19016924

Lyu H, Wick EC, Housman M, Freischlag JA, Makary MA. Patient satisfaction as a possible indicator of quality surgical care. JAMA Surg. 2013[citado 2016 jan. 20];148:362-67. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23715968

Nogueira LC. Gerenciando pela qualidade total na saúde. 4ª ed. Belo Horizonte: Indg Tecnologia e Serviços Ltda; 2014.

Oliveira AML. Satisfação do paciente com os cuidados de enfermagem: adaptação cultural e validação do Patient Satisfaction Instrument [dissertação]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 2004.

Odinino NG, Guirardello EB. Satisfação da puérpera com os cuidados de enfermagem recebidos em um alojamento conjunto.Texto Contexto Enferm. 2010[citado 2016 jan. 20];19(4):682-90. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v19n4/11

Freitas JS, Silva AEBC, Minamisava R, Bezerra ALQ, Sousa MRG. Quality of nursing care and satisfaction of patients attended at a teaching hospital. Rev Latino-Am Enferm. 2014[citado 2016 jan. 20];22(3):454-60. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v22n3/0104-1169-rlae-22-03-00454.pdf

Senarath U, Gunawardena NS, Sebastiampillai B, Senanayake A, Lekamge S, Seneviratna A, et al. Patient satisfaction with nursing care and related hospital service sat the National Hospital of Sri Lanka. Leadersh Health Serv. 2013[citado 2016 jan. 20];26(1):63-77. Disponível em: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/17511871311291732

Costa SP, Menandro MCS. As representações sociais da saúde e de seus cuidados para homens e mulheres idosos. Saúde Soc. 2014[citado 2016 jan. 20];23(2):626-40. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v23n2/0104-1290-sausoc-23-2-0626.pdf

Delfini ABL, Roque AP, Peres RS. Sintomatologia ansiosa e depressiva em adultos hospitalizados: rastreamento em enfermaria clínica. Gerais. 2009[citado 2016 jan. 20];2(1):12-22. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v2n1/v2n1a03.pdf

Gullich I, Ramos AB, Zan TRA, Scherer C, Mendoza-Sassi RA. Ansiedade entre pacientes de um hospital universitário. Rev Bras Epidemiol. 2013[citado 2016 jan. 20];16(3):644-57. Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/download/5335/pdf

Schimith MD, Simon BS, Brêtas ACP, Budo MLD. Relações entre os profissionais e usuários durante as práticas de saúde. Trab Educ Saúde. 2012[citado 2016 jan. 20];9(3):479-503. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462011000300008

Coriolano-Marinus M, Pavan MI, Lima LS, Bettencourt ARC. Validação de material educativo para alta hospitalar de pacientes com prescrição de oxigenoterapia domiciliar prolongada. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2014[citado 2016 jan. 20];18(2):284-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v18n2/1414-8145-ean-18-02-0284.pdf

Silva RM, Beck CLC, Lopes LFD, Magnago TSBS, Prestes FC, Tavares JP. Satisfação de pacientes no pós-operatório de fratura quanto aos cuidados de enfermagem: estudo descritivo. Braz J Nurs. 2010[citado em 2016 fev. 15];9(2). Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676-4285.2010.2951/673

Rodrigues AVD, Vituri DW, Haddad MCL, Vannuchi MT, Oliveira WT. Responsividad del servicio de enfermería en la visión del paciente. Rev Esc Enferm USP. 2012[citado 2016 jan. 20];46(6):1446-52. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v46n6/23.pdf

Published

2017-05-04

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
External customer satisfaction as to nursing care. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2017 May 4 [cited 2025 Dec. 9];20. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50004

Most read articles by the same author(s)