Factors associated with students satisfaction with the undergraduate Nursing course
A cross-sectional study
DOI:
https://doi.org/10.35699/2316-9389.2023.42208Keywords:
Personal Satisfaction, Cross-Sectional Studies, Students, Nursing, Education Nursing, Baccalaureate, Education, Nursing, Diploma ProgramsAbstract
Objective: the research on screen aims to evaluate the association between sociodemographic variables, life habits, interpersonal relationships, and academic relationships with the satisfaction of academics regarding the undergraduate course in Nursing. Methods: cross-sectional study carried out at a public university with a sample of 199 Nursing students, using sociodemographic, academic, interpersonal relationship, health, and student satisfaction instruments. Associations with a significance value of less than 0.2 in the bivariate analysis were included in the Poisson regression model with robust estimation of variance. Results: it was observed that the sociodemographic variables, life habits, interpersonal relationships and academic relationships did not show significant statistical power associations after the regression analysis. However, students who have good relationships with professors were more satisfied with the course. Conclusion: the professor-student relationship variable showed a significant relationship with satisfaction with the Nursing course. On the other hand, sociodemographic factors, life habits, academic and health variables did not present a significant association with course satisfaction. Contributions to practice: the present study can contribute to the identification of which variables may or may not collaborate so that the student has greater satisfaction with the course, in addition to guiding strategies for the effective reduction of dropout from the undergraduate Nursing course.
Downloads
References
Tomás MC, Silveira LS. Expansão do ensino superior no Brasil: diversificação institucional e do corpo discente. Rev Bras Sociol [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];9(23). Disponível em: https://doi.org/10.20336/rbs.781
Marques FT. A volta aos estudos dos alunos evadidos do ensino superior brasileiro. Cad Pesqui [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];50(178). Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053147158
Souza ACN, Ribeiro Campos L, Silva VGM. A study on the satisfaction of business administration students at a public university. Res Soc Develop [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 31];10(1):e13910111596. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11596
Suehiro ACB, Andrade KS. Satisfação com a experiência acadêmica: um estudo com universitários do primeiro ano. Psicol Pesq [Internet]. 2018[citado em 2022 jan. 12];12(2):77-86. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psipesq/v12n2/09.pdf
Saccaro A, França MTA, Jacinto PA. Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de Ciência, Matemática e Computação e de Engenharia, Produção e Construção em instituições públicas e privadas. Estud Econ [Internet]. 2019[citado em 2022 jan. 12];49(2). Disponível em: https://doi.org/10.1590/0101-41614925amp
Rodrigues LS, Contijo TL, Cavalcante RB, Oliveira PP, Duarte SJH. A evasão em um curso de especialização em Gestão em Saúde na modalidade a distância. Interface Comun Saúde Educ [Internet]. 2018[citado em 2022 jan. 12];22(6). Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0129
Margotti E, Sousa JG, Braga ALS. Qualidade de vida de acadêmicos de Enfermagem de Universidade Pública do Norte brasileiro. Espac Saúde [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];22:e770. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/08/1284265/770-2407-1-ed.pdf
Tung Y, Lo KKH, Ho RCM, Tam WSW. Prevalence of depression among nursing students: a systematic review and meta-analysis. Nurse Educ Today [Internet]. 2018[citado em 2022 jan. 12];63:119-29. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.009
Lopes AR, Nihei OK. Depression, anxiety and stress symptoms in Brazilian university students during the COVID-19 pandemic: predictors and association with life satisfaction, psychological well-being and coping strategies. PLoS One [Internet]. 2022[citado em 2022 jan. 12];16(10):e0258493. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0258493&type=printable
Coimbra LC, Silva LB, Costa NCD. A evasão na educação superior: definições e trajetórias. Educ Pesqui [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];47. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228764
Soares AB, Rodrigues IS, Santos GGB, Lima CA. A satisfação de estudantes universitários com o curso de ensino superior. Psicol Cienc Prof [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];41:e220715. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003220715
Gorenstein C, Pang WY, Argimon IL, Werlang BSG. Inventário Beck de Depressão-II. Manual. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2011.
Scalco GP, Abegg C, Celeste RK. Avaliação da adaptação transcultural da versão brasileira da Escala de Senso de Coerência: uma revisão sistemática. Cad Saúde Colet [Internet]. 2020[citado em 2022 jan. 12];28(2). Disponível em: https://doi.org/10.1590/1414-462X202028020053
Aragão BS, Alfinito S, Luís CJ. Satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Consumer Behav Rev [Internet]. 2018[citado em 2022 jan. 12];2(2). Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cbr/article/view/22282/30993
Saho M, Lomanto GA, Salviano ICB, Reis ES, Anjos KF, Santa Rosa DO. Características sociodemográficas e acadêmicas de estudantes de Enfermagem em formação profissional. Rev Enferm Contemporânea [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];10(2):280-8. Disponível em: https://doi.org/10.17267/2317-3378rec.v10i2.3892
Jofre A, Giustina KPD, Lessa G, Luchtemberg MN, Gobato BC, Oliveira JLC, Erdmann AL, et al . Perfil empreendedor de graduandos em Enfermagem. Acta Paul Enferm [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12];34:eAPE001645. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-71672009000500007
Hirsch CD, Barlem ELD, Almeida LK, Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Ramos AM. Fatores percebidos pelos acadêmicos de Enfermagem como desencadeadores do estresse no ambiente formativo. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2018[citado em 2022 jan. 12];27(1):e0370014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-07072018000370014
Almeida LS, Taveira MC, Peixoto F, Silva CS, Gouveia MJ. Academic Domain Satisfaction Scale in Portuguese College Students. Rev Iberoam Diag Evaluac Aval Psicol [Internet]. 2020[citado em 2022 jan. 12];1(54):93-101. Disponível em: https://doi.org/10.21865/RIDEP54.1.08
Soares AB, Rodrigues IS, Santos GGB, Lima CA. A satisfação dos Estudantes Universitários com o Curso de Ensino Superior. Psicol Cienc Prof [Internet]. 2021[citado em 2022 jan. 12]; Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003220715
Biles J, Murphy K, Moyo P. Undergraduate nursing students' course expectations, actual experiences, and associated satisfaction levels: a mixed methods survey. Teach Learn Nurs [Internet]. 2022[citado em 2022 jan. 12];17(1):102-8. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.teln.2021.10.005
Reyes JE, Reis ALN, Costa VFS, Santos YA. Relações interpessoais e sua influência na satisfação dos acadêmicos. R G Secr [Internet]. 2019[citado em 2022 jan. 12];9(3):206-28. Disponível em: https://doi.org/10.7769/gesec.v9i3.807
Cruz MLS, Peixoto MT, Silva CAL, Damas WG, Oliveira ABM. Perfil das Atividades Complementares dos Graduandos em Medicina pela Universidade Estadual de Feira de Santana, 2009-2017. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2019[citado em 2022 jan. 12];43(1). Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190026
Alves FC, Apostólico MR, Pina-Oliveira AA, Puggina ACG. Importância de oportunidades de desenvolvimento e apoio institucional na satisfação acadêmica de enfermeiros. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2018[citado em 2022 jan. 12];32:e25470. Disponível em: https://doi.org/10.18471/rbe.v32.25470
Oliva MIG, Cunha IP, Silva AN, Miallhe FL, Cortellazzi KL, Meneghim MC, et al.. Senso de coerência e fatores associados ao desempenho escolar de adolescentes. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2019[citado em 2022 maio 15];24(8):3057–66. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232018248.22642017
Rayan A. Psychological impacts of transition to distance learning due to COVID-19 on nursing students. Int J Ment Health Nurs [Internet]. 2023[citado em 2022 jan. 12]. Disponível em: https://doi.org/10.1111/inm.13139
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REME-Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































