Critical analysis of peripheral catheter venipuncture videos available on youtube
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20160040Keywords:
Nursing, Educational Technology, Catheterization, Peripheral, Instructional Films and Videos, InternetAbstract
Objective: This study aimed to characterize the content of peripheral venipuncture with plastic catheter over needle videos shared on YouTube. Methods: Quantitative, an exploratory descriptive study conducted on YouTube. The researchers selected 81 videos in July 2014 presenting the execution of the peripheral venipuncture procedure with plastic catheter over needle alone or associated with intravenous therapy, openly available and in Portuguese. Data were collected by downloading the videos. The selected ones were coded and organized with Microsoft Excel software and analyzed using descriptive statistics. Results: The videos were characterized by having been produced, mostly, by individuals (97.53%) and totalized 964,041 views, resulting in an average of 12,203 views per video, showing significant users demand. The procedure of venipuncture was recorded during practical classes (74.07%) and performed in humans (91.35%). Conclusion: Due to content inconsistencies and inadequacies in the digital material production in many videos, they may not be indicated for educational purposes. We recommend for future studies to investigate how users acquire the videos knowledge and to charge in the production of quality digital material as reliable sources on the internet to the student.
Downloads
References
Youtube.com. Estatísticas: 2016. [citado em 2016 mar. 16]. Disponível em: https://www.youtube.com/yt/press/pt-BR/statistics.html
Pellon M, Nome S, Arán A. Relação entre estilos de aprendizagem e rendimento acadêmico dos estudantes do quinto ano de medicina. Rev Bras Oftalmol. 2013[citado em 2016 abr. 16];72(3):181-4. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-72802013000300008
Cogo ALP, Pedro ENP, Silva APSS, Alves EATD, Valli GP. Utilização de tecnologias educacionais digitais no ensino de enfermagem. Ciênc Enferm. 2013[citado em 2016 abr. 16];19(3):21-9. Disponível em: http://www.scielo.cl/pdf/cienf/v19n3/art_03.pdf
Salvador PTCO, Martins CCF, Alves KYA, Costa TD, Santos VEP. Análise de vídeos do Youtube sobre eventos adversos em saúde. REME - Rev Min Enferm. 2014[citado em 2016 abr. 16];18(4):830-7. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/966
Rabee R, Najim M, Sherwani Y, Ahmed M, Ashraf M, Al-Jibury O, et al. YouTube in medica education: a student's perspective. Med Educ Online. 2015[citado em 2016 abr. 16];20. Disponível em: http://med-ed-online.net/index.php/meo/article/view/29507
Nason GJ, Kelly P, Kelly ME, Burke MJ, Aslam A, Giri SK, et al. YouTube as and educational tool regarding male urethral cathererization. Scand J Urol. 2015[citado em 2016 abr. 16];49(2):189-92. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25363608
Costa PB, Prado C, Oliveira LFT, Peres HHC, Massarollo MCKB, Fernandes MFP, et al. Fluência digital e uso de ambientes virtuais: caracterização de alunos de enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2011[citado em 2016 abr. 16];45(esp):1589-94. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000700008
Clifton A, Mann C. Can YouTube enhance student nurse learning? Nurse Educ Today. 2011[citado em 2016 abr. 16];31(4):311-3. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036430
Lynn P. Manual de habilidades de enfermagem de Taylor. Porto Alegre: Artmed; 2012.
Silva APSS, Cogo ALP. Aprendizagem de punção venosa com objeto educacional digital no curso de graduação em enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2007[citado em 2016 abr. 16];28(2):187-92. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/3162
Tobar F, Yalour MR. Como fazer teses em saúde pública conselhos e ideias para formular projetos e redigir teses e informes de pesquisa. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2001.
Fragoso S, Recuero R, Amaral A. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina; 2011.
Potter PA, Perry AG, Hall AM, Stockert PA. Fundamentos de enfermagem. 8ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier; 2013.
Holland A, Smith F, McCrossan G, Adamson E, Watt S, Penny K. Online vídeo in clinical skills education of oral medication administration for undergraduate student nurses: a mixed methods, prospective cohort study. Nurse Educ Today. 2013[citado em 2016 abr. 16];33(6):663-70. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22341996
Cogo ALP, Perry G, Santos MB. Produção de material digital para o ensino de enfermagem. Rev Renote. 2015[citado em 2016 abr. 16];13(2). Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/61460/36342
Silva EV, Castro LLC, Cymrot R. Tratamento farmacológico da obesidade em páginas da internet brasileira: análise dos critérios tecnológicos de qualidade. Rev Ciênc Farm Básica Apl. 2014[citado em 2016 abr. 16];29(2):161-7. Disponível em: http://serv-bib.fcfar.unesp.br/seer/index.php/Cien_Farm/article/viewFile/459/430
Silva APSS, Cogo ALP. Aprendizagem de punção venosa com objeto educacional digital no Curso de Graduação em Enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2007[citado em 2016 abr. 16];28(2):187-92. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/3162
Conselho Regional de Enfermagem do Estado de São Paulo. Parecer nº 12/2009. Treinamento de técnicas injetáveis em alunos na formação profissional. São Paulo; 2009. [Citado em 2016 abr. 16]. Disponível em: http://portal.coren-sp.gov.br/sites/default/files/parecer_coren_sp_2009_12.pdf
Cirelli MA, Figueiredo RM, Zem-Mascarenhas SH. Adesão às precauções padrão no acesso vascular periférico. Rev Latino-Am Enferm. 2007[citado em 2016 abr. 16];15(3):512-4. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2464
Santos TCR, Roseira CE, Passos IPBD, Figueiredo RM. O uso de luvas pela equipe de enfermagem: da proteção ao risco de transmissão. Rev Enferm UFPE Online. 2013 [citado em 2016 abr. 16];7(11):6438-45. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4343
O'Grady NP, Alexander M, Burns LA, Dellinger P, Garland J, Heard SO, et al. Guideline for the prevention of intravascular catheter-related infections. The Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee - Center for Disease Control and Prevention. Clin Infect Dis. 2011 [citado em 2016 abr. 16];52(9):e162-93. Disponível em: http://cid.oxfordjournals.org/content/52/9/e162.long
Bomfim TS, Silva MJL, Santos PJ, Aguiar RG, Silveira NA, Oliveira AMB. Educação em saúde na prevenção de acidentes ocupacionais com materiais biológicos: um relato de experiência. Cad Educ Saúde Fisio. 2014[citado em 2016 abr. 16];1(1). Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/cadernos-educacao-saude-fisioterapia/article/view/163
Smith-Temple J, Johnson JY. Nurses' guide to clinical procedures. 6th ed. Philadelphia: Lippincott; 2009.
Tourinho FSV, Medeiros KS, Salvador PTCO, Castro GLT, Santos VEP. Análise de vídeos do YouTube sobre suporte básico de vida e reanimação cardiopulmonar. Rev Col Bras Cir. 2012[citado em 2016 abr. 16];39(4):335-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcbc/v39n4/15.pdf
Chiavone FBT, Ferreira LL, Salvador PTCO, Rodrigues CCFM, Alves KYA, Santos VEP. Analysis of YouTube videos about urinary catheterization technique of male delay. Invest Educ Enferm. 2016[citado em 2016 abr. 16];34(1):171-9. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/1052/105244267018.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































