Construction of virtual learning objects for teaching the history of nursing

Authors

  • Valéria Aparecida Masson AmericanaSP, Faculdade de Americana, Curso de Graduação em Enfermagem , Brasil
  • Rafael Lustosa Ribeiro CampinasSP, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas , Brasil
  • Maiza Claudia Vilela Hipólito CampinasSP, UNICAMP, Faculdade de Educação Física , Brasil
  • Lucia Tobase São PauloSP, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem , Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140056

Keywords:

Education, distance, History of Nursing, Information Technology, Teaching

Abstract

The aim of this study was to describe the development of virtual learning objects for teaching the History of Nursing. The object produced was applied to 30 nursing students attending the History of Nursing discipline at the undergraduate program in Nursing, in a university in the countryside of São Paulo, in 2013. The methodology of definition, architecture, design, and implementation (DADI) was used in the development and combined with resources from the Prezi® platform. This tool enabled the creation of virtual learning objects aiming at facilitating the active, innovative, and problematical learning. This study contributes to the adoption of educational practices based on the use of information technologies, enabling new perspectives for the History of Nursing education and reflection on the professional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Marin HF, Cunha ICKO. Perspectivas atuais da informática em enfermagem. Rev Bras Enferm. 2006; 59(3):354-7.

2. Brasil. Ministério da Educação. Portaria nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Brasília: Ministério da Educação; 2004.

3. Costa CJC, Cochia CBR. A expansão do ensino superior no Brasil e a educação à distância: instituições públicas e privadas. Rev Teor Prat Educ. 2013; 16(1):21-32.

4. González LAG, Ruggiero WV. Collaborative e-learning and learning objects. IEEE Latin Am Trans. 2009; 7(5):569-77.

5. Lins TH, Marin HF. Avaliação de website sobre assistência de enfermagem na sala de recuperação pós-anestésica. Acta Paul Enferm. 2012; 25(1):109-15.

6. Lopes MVO, Araújo TL, Borges Neto A. Informática e as correntes pedagógicas na enfermagem. Rev Rene. 2001; 2(2):52-8.

7. Wiley D. The instructional use of learning objects. [Citado em 2012 jun. 04]. Disponível em: http://reusability.org/read/.

8. Longmire W. A primer on learning objects. American Society for Training & Development. Virginia: ASTD; 2001.

9. Brasil. Ministério da Educação. Coordenadoria institucional de educação à distância. Objetos de aprendizagem. [Citado em 2012 jun. 04]. Disponível em: http://www.ufal.edu.br/cied/objetos-de-aprendizagem

10. Knowles MS. The modern practice of adult education. New York: Association Press; 1970.

11. Ribeiro RL. História da Enfermagem. Campinas. [Citado em 2013 jan. 20]. Disponível em: http://prezi.com/yo_gazxgcuij/historia-da-enfermagemdisciplina-de-curso-de-enfermagem/.

12. Vicentini LA, Mileck LS. Desenvolvimento de sites na WEB em unidades de informação metodologias, padrões e ferramentas. In: XI Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias / SNBU 2000 abr 24-28. Florianópolis: UFSC; 2000.

13. Padilha MICS. História da enfermagem: ensino, pesquisa e interdisciplinaridade. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2006; 10(3):532-8.

14. Amorim CM. Cultura imaginética e suas implicações na educação à distância. 2009. [Citado em 2009 jan. 13]. Disponível em: www.abed.org.br/ congresso2009/cd/trabalhos/2782009115724.pdf

15. Rosa EF. Luchi M. Semiótica imaginética: a importância da imagem na aprendizagem. 2010. [Citado em 2010 jan. 13]. Disponível em: http://www. celsul.org.br/Encontros/09/artigos/Emiliana%20Rosa.pdf

16. Budó ML, Mattioni FC, Silva FM, Schimith MD. Educação em saúde e o portador de doença crônica: implicações com as redes socias. Ciênc Cuidado Saúde. 2009; 8(supl):142-7.

17. Tóri R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: SENAC; 2010.

18. Martins GJT, Martinez GAP, Luz Filho SS, Pereira MFA. A Contribuição das redes sociais virtuais para a aprendizagem e construção do conhecimento: evidências em estudantes de cursos de graduação. 2011. [Citado em 2009 nov. 09]. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/bitstream/ handle/123456789/35861/A%20contribui%C3%A7%C3%A3o%20das%20 redes%20sociais%20virtuais%20para%20a%20aprendizagem%20e%20 constru%C3%A7%C3%A3o%20do%20conhecimento%20Evid%C3%AAn. pdf?sequence=1

19. Schibeci R. Evaluating the use of learning objects in Australian and New Zealand schools. Amsterdan: Elsevier Computed & Education; 2008.

20. Santos TCF, Barreira IA. Memória, lembranças e a história da Enfermagem. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2011 jul-set; 15(3):616-21.

Published

2014-09-01

Issue

Section

Report

How to Cite

1.
Construction of virtual learning objects for teaching the history of nursing. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2014 Sep. 1 [cited 2025 Dec. 12];18(3). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50151