Analysis of patient safety terms and requirements in nursing curricula at Brazilian Federal Universities *

Authors

  • Mariana Tavares de Oliveira Castellani Universidade Federal do Paraná – UFPR, Programa de Pós-graduação em Enfermagem - PPGENF. Curitiba, PR - Brasil.
  • Karla Crozeta Figueiredo Universidade Federal do Paraná – UFPR, Programa de Pós-graduação em Enfermagem - PPGENF, Grupo de Pesquisa em Políticas, Gestão e Práticas em Saúde – GPPGPS. Curitiba, PR - Brasil.
  • Carolina Poite de Siqueira Universidade Federal do Paraná – UFPR, Programa de Pós-graduação em Enfermagem - PPGENF. Curitiba, PR - Brasil.
  • Cristiane de Lima Pacenko Universidade Federal do Paraná – UFPR, Programa de Pós-graduação em Enfermagem - PPGENF. Curitiba, PR - Brasil.
  • Jane Maria Elizio dos Santos Kimura Universidade Federal do Paraná – UFPR, Programa de Pós-graduação em Enfermagem - PPGENF. Curitiba, PR - Brasil.
  • Thaiane Almeida Silva Pol Universidade Federal do Paraná – UFPR, Programa de Pós-graduação em Enfermagem - PPGENF. Curitiba, PR - Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-9389.2025.51736

Keywords:

Patient Safety, Curriculum, Education, Higher Education, Nursing.

Abstract

Objective: to analyze tracer terms and patient safety teaching requirements in undergraduate nursing curricula at Federal Higher Education Institutions. Method: an exploratory study with a quantitative approach and documentary analysis, in which the Pedagogical Course Projects (PCP) and curricular matrices of four undergraduate nursing courses from different Brazilian regions were examined in accordance with the World Health Organization's Patient Safety Curriculum Guide, assessing the description of these terms in the PCPs and curricular matrices, as well as verifying the degree of the results' reliability. Data collection involved a search for 153 tracer terms and their link to the 11 topics proposed by the guide using descriptive statistics, with absolute and relative frequency distributions for categorical variables. The correlation of the tracking terms was calculated using Cronbach's alpha. Results: a total of 18 checklist terms were used, distributed over eight topics in the Curriculum Guide. The topics ‘What is patient safety?’, ‘Being part of an effective team’ and ‘Learning from mistakes to prevent harm’ were not mentioned in the documents analyzed. The internal consistency of the terms in the PCP was moderate (α=0.728), as was that of the curricular matrices (α=0.620). Conclusion: reviewing the curricula of federal universities is crucial to aligning teaching programs with the recommendations of the National Patient Safety Program and the World Health Organization Curriculum Guide, ensuring the training of health professionals committed to safe and quality practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Sorra J, Gray L, Streagle S, Famolaro T, Yount N, Behm J. AHRQ Hospital Survey on Patient Safety Culture: User’s Guide. (Prepared by Westat, under Contract No. HHSA290201300003C). AHRQ Publication No. 18-0036-EF (Replaces 04-0041, 15(16)-0049- EF). Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality; 2018[citado em 2022 jul. 15]. Disponível em: https://www.ahrq. gov/sops/qualitypatient-safety/patientsafetyculture/hospital/index. html

2. Ministério da Saúde (BR). Portaria nº 529, de 1º de abril de 2013. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Brasília: MS: 2013[citado em 2022 jul. 15]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/ prt0529_01_04_2013.html.

3. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS nº 2.437, de 8 de dezembro de 2011. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 dez. 2011. Dis¬ponível em: https://www.in.gov.br/.

4. Organização Mundial da Saúde. Guia Curricular de Segurança do Paciente da Organização Mundial da Saúde. 2016 [citado 19 maio 2022]. 270 p. Disponível em: https://www.repositorio.ufal. br/bitstream/riufal/4911/1/Avaliação%20do%20ensino%20 sobre%20segurança%20do%20paciente%20na%20graduação%20 médica%20de%20uma%20universidade%20pública.pdf.

5. Rocha RC, Bezerra MAR, Martins BMB, Nunes BMVT. Ensino da segurança do paciente na enfermagem: revisão integrativa. eGlobal [Internet]. 2021[citado em 2022 jul. 15]. Disponível em: https:// doi.org/10.6018/eglobal.441691

6. Melleiro MM, Tronchin DMR, Lima MOP, Garzin ACA, Martins MS, Cavalcante MBG, et al. Temática segurança do paciente nas matrizes curriculares de escolas de graduação em enfermagem e obstetrícia. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2017 [citado em 2022 jul. 15];31(2). Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index. php/enfermagem/article/view/16814

7. Garzin ACA, Melleiro MM. Segurança do paciente na formação dos profissionais de saúde. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2019 [citado em 2022 jul. 15];18(4). Disponível em: https://doi.org/10.4025/ cienccuidsaude.v18i4.45780.

8. Bohomol E, Freitas MAO, Cunha ICKO. Ensino da segurança do paciente na graduação em saúde: reflexões sobre saberes e fazeres. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016[citado em 2022 jul. 15];20(58):727–41. Disponível em: https://doi. org/10.1590/1807-57622015.0699.

9. Silva SVM, Haddad MCFL, Dadalt PA, Silva LG C. Ensino da segu¬rança do paciente nos cursos de graduação em enfermagem. Cogi¬tare Enferm [Internet]. 2024[citado em 2022 jul. 15];29:e92592. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ce.v29i0.92592

10. Lima G, Tayse A. Desenvolvimento e validação de uma proposta pedagógica sobre segurança do paciente para a graduação em enfermagem. Repositório Institucional UFMG [Internet]. 2022 [citado em 2022 jul. 15]. Disponível em: https://repositorio.ufmg. br/handle/1843/46681

11. Marra VN. Qualidade no Cuidado e Segurança do Paciente: Educa¬ção, Pesquisa e Gestão. Conselho Nacional de Secretários de Saúde (Conass); 2021[citado em 2022 jul. 15]. Disponível em: https:// doi.org/10.29327/561057.1-3

12. Silva TAS, Loureiro LH. Patient safety: teaching-learn¬ing strategy. RSD [Internet]. 2021 [citado em 2022 jul. 15];10(14):e348101422199. Disponível em: https://rsdjournal. org/index.php/rsd/article/view/22199.

13. Silva TD, Loureiro LH. Segurança do paciente: estratégia de ensino-aprendizagem. Res Soc Dev [Internet]. 2021 [citado em 2022 jul. 15];10(14):e348101422199. Disponível em: https://doi. org/10.33448/rsd-v10i14.22199

14. Reis CT. Segurança do Paciente: criando organizações de saúde seguras. Rio de Janeiro: FIOCRUZ; 2019 [citado em 2022 jul. 15]. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575415948.0006

15. Boeira E, Souza A, Pereira M, Vila V, Triple A. Infection control and patient safety measures addressed in nursing pedagogical projects. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2019[citado em 2022 jul. 15]. Dis¬ponível em: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017042303420.

16. Mello AL, Meirelles B, Paes L, Coelho B. Gestão em enfermagem e saúde. Ponta Grossa: Atena; 2023.

17. Bohomol E, Freitas M, Cunha I. Patient safety education of the graduation in Nursing from the teaching perspective. Esc Anna Nery Rev Enferm [Internet]. 2019 [citado 22 set 2022]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0364.

18. Zugno RM, Tomaschewski-Barlem JG, Paloski GD, Stigger DA, Sil¬veira RS, Dalmolin GD. Competências de segurança do paciente na educação: percepções de graduandos em enfermagem e medicina. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2022 [citado em 2022 jul. 15];36. Disponível em: https://doi.org/10.18471/rbe.v36.45552

19. Veras DC, Santos SR, Costa MBS, Holmes SE, Nóbrega RC, Barboza RA. Indicadores de qualidade: a percepção dos docentes de admin¬istração em enfermagem. Rev Enferm UFPE online [Internet]. 2016 [citado 2023 set. 23];10(9):3335-43. Disponível em: https://doi. org/10.5205/reuol.9571-83638-1-SM1009201619

20. Ministério da Educação (BR). Sistema de Regulação do Ensino Superior. Brasília: ME; 2017[citado 2023 set. 23]. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova/.

21. Balsanelli AP, Lanzoni GMM, Rosa FV. Liderança em enfermagem. In: Santos JL, Lanzoni GM, Erdmann AL. A complexidade na gestão dos cuidados em saúde e enfermagem. Ponta Grossa: Atena; 2023.

22. Andrade HG, Girotto DL, Alves CM, Vale RR, Oliveira EM, Silva KM, et al. Segurança do paciente e as infecções relacionadas à assistência à saúde: uma revisão da literatura. Braz J Health Rev [Internet]. 2021 [citado 2023 set. 23];4(2):4357-65. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-031

23. Nagel MV, Santos RK, Araujo BR, Viégas K, Caregnato RC. Segu¬rança perioperatória do paciente: metodologias ativas como estra¬tégias de ensino-aprendizagem-avaliação. Rev SOBECC [Inter¬net]. 2022 [citado 2023 set. 23];27. Disponível em: https://doi. org/10.5327/z1414-4425202227762.

24. Santana BD, Paiva AA, Magro MC. Skill acquisition of safe medication administration through realistic simulation: an integrative review. Rev Bras Enferm [Internet]. 2020 [citado 2023 set. 23];73(suppl 5). Disponível em: https://doi. org/10.1590/0034-7167-2019-0880

Published

2025-02-25

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Analysis of patient safety terms and requirements in nursing curricula at Brazilian Federal Universities *. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2025 Feb. 25 [cited 2025 Dec. 24];29. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/51736