Nursing challenges to enact health equity in practice

a brazilian-canadian nursing dialogue

Authors

  • Isabela Silva Cancio Velloso Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Aplicad, Belo Horizonte MG , Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Escola de Enfermagem - EE, Departamento de Enfermagem Aplicada - ENA. Belo Horizonte, MG - Brasil http://orcid.org/0000-0001-5408-0825
  • Márcia dos Santos Pereira Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Aplicad, Belo Horizonte MG , Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Escola de Enfermagem - EE, Departamento de Enfermagem Aplicada - ENA. Belo Horizonte, MG - Brasil http://orcid.org/0000-0001-9961-8625
  • Anna Santos Salas University of Alberta, Faculty of Nursing, Edmonton AB , Canadá, University of Alberta, Faculty of Nursing. Edmonton, AB - Canadá http://orcid.org/0000-0002-8652-9567
  • Meiriele Tavares Araújo Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Aplicad, Belo Horizonte MG , Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Escola de Enfermagem - EE, Departamento de Enfermagem Aplicada - ENA. Belo Horizonte, MG - Brasil http://orcid.org/0000-0003-3722-9258

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20200011

Keywords:

Nursing, Health Equity, Professional Practice, Health Systems

Abstract

In this paper we develop a reflective dialogue about health equity, drawing a parallel between selected challenges to enact equity in nursing practice in Brazil and Canada.
The concept of health equity implies the recognition of injustices suffered by some population groups, considering that a distribution of goods and services to individuals
requires recognition of their differences and distinct needs. The principle of health equity emerges in light of inequalities in health and access to health care services. Living and social conditions are critical factors in the development of health inequities that affect population groups. These factors are modifiable and controllable by public policies. Health inequities are considered unnecessary, unjust, and avoidable differences in the
health status of populations. Nursing practices can be understood as social practices that seek to enable people to enact their autonomy and citizenship. A proposal for
health equity practices, from the perspective of nursing, requires that we tackle complex challenges that can be analyzed from the perspective of five domains: clinical practice, nursing education, research, administration and political engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associação Brasileira de Enfermagem. Diretrizes para a realização da 80ª Semana. 2019[citado em 2019 abr. 12]. Disponível em: http://www.abennacional.org.br/site/wpcontent/uploads/2019/02/80SBEn_2019_Diretrizes.pdf

Pereira IB, Lima JCF. Dicionário da educação profissional em saúde. 2ª ed. Rio de Janeiro: EPSJV; 2008.

Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. 11ª Conferência Nacional de Saúde: o Brasil falando como quer ser tratado - efetivando o SUS; acesso, qualidade e humanização na atenção à saúde com controle social. Relatório final. Brasília: MS; 2001 [citado em 2019 abr. 12]. Disponível em: http://www.conselho.saude.gov.br/biblioteca/Relatorios/relatorio_11.pdf

World Health Organization. Commission on Social Determinants of Health final. Closing the gap in a generation health equity through action on the social determinants of health. 2008[citado em 2019 nov. 05]. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/10665/43943/1/9789241563703_eng.pdf

Withead M. The concepts and principles of equity and health. Int J Health Service. 1992[citado em 2019 nov. 10];22(3):429-45. Disponível em: https://doi.org/10.2190/986L-LHQ6-2VTE-YRRN

Silva EA. Sociologia aplicada à Enfermagem. São Paulo: Manole; 2012.

Egry EY. Cipescando rumo à equidade: reflexões acerca da Classificação Internacional de Práticas de Enfermagem em Saúde Coletiva. Rev Bras Enferm. 2009[citado em 2019 out. 13];62(5):762-5. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000500020

Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. 16ª Conferência Nacional de Saúde - Democracia e Saúde: documento orientador de apoio aos debates. Brasília: MS; 2019[citado em 2019 abr. 12]. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/16cns/assets/files/Documento_Orientador_Aprovado.pdf

Mendes EV. A construção social da Atenção Primária à Saúde. Brasília: Conselho Nacional de Secretários de Saúde - CONASS; 2015.

Health Canada. Canada Health Act: Annual Report 2017-2018. 2019[citado em 2019 nov. 07]. Disponível em: https://www.canada.ca/content/dam/hc-sc/documents/services/publications/health-system-services/canada-health-act-annual-report-2017-2018/canada-health-act-annual-report-2017-2018-eng.pdf

Public Health Agency of Canada. Health Status of Canadians 2016: a report of the Chief Public Health Officer. 2016[citado em 2019 nov. 07]. Disponível em: https://www.canada.ca/en/public-health/corporate/publications/chief-public-health-officer-reports-state-public-health-canada/2016-health-status-canadians.html

Stankiewicz A, Herel M, DesMeules M. Report Summary - Rio Political Declaration on Social Determinants of Health: a snapshot of Canadian actions 2015. Health Promot Chron. 2015[citado em 2019 jan. 21];35(7):113-4. Disponível em: https://doi.org/10.24095/hpcdp.35.7.03

Canadian Institute for Health Information. Pan-Canadian Dialogue to Advance the Measurement of Equity in Health Care: Proceedings Report. 2016[citado em 2019 nov. 07]. Disponível em: https://secure.cihi.ca/free_products/Measurement_of_Equity_in_Health_Care_Proceedings_Report_EN.pdf

Canadian Institute of Health Information. In Pursuit of Health Equity: Defining Stratifiers for Measuring Health Inequality - A Focus on Age, Sex, Gender, Income, Education and Geographic Location. Ottawa, Ontario; 2018.

Conselho Regional de Enfermagem de Santa Catarina. Iª Conferência de Enfermagem do Estado de Santa Catarina: Enfermagem - desafios em um contexto complexo. 2016[citado em 2019 jun. 11]. Disponível em: http://www.corensc.gov.br/wp-content/uploads/2016/08/TEXTO-NORTEADOR_.pdf

Garcia TR. Sistematização da assistência de enfermagem: aspecto substantivo da prática profissional. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2016[citado em 2019 nov. 06];20(1):5-10. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v20n1/1414-8145-ean-20-01-0005.pdf

Canadian Nurses Association. Global health and equity - position statement. 2009[citado em 2019 nov. 02]. Disponível em: https://www.cna-aiic.ca/~/media/cna/page-content/pdf-en/ps106_global_health_equity_aug_2009_e.pdf?la=en

Instituto Nacional do Câncer José Alencar Gomes da Silva. A situação do câncer de mama no Brasil: síntese de dados dos sistemas de informação. Rio de Janeiro: INCA; 2019[citado em 2019 nov. 05]. Disponível em: https://www.inca.gov.br/sites/ufu.sti.inca.local/files//media/document//a_situacao_ca_mama_brasil_2019.pdf

Paim J, Travassos C, Almeida C, Bahia L, Macinko J. The Brazilian health system: history, advances, and challenges. Lancet. 2011[citado em 2019 nov. 05];377(9779):1778-97. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60054-8

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Controle dos cânceres do colo do útero e da mama. 2ª ed. Brasília: MS; 2013.

Melo FBB, Marques CAV, Rosa AS, Figueiredo EN, Gutiérrez MGR. Actions of nurses in early detection of breast cancer. Rev Bras Enferm. 2017[citado em 2019 nov. 06];70(6):1119-28. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0155

Carta de Belém para a educação em Enfermagem Brasileira. Rev Bras Enferm. 2012[citado em 2019 dez. 06];65(4):696-8. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000400022

Rocha DG, Souza DH, Cavadinha E. Equidade nos Cursos de Graduação em Saúde: marco legal, desafios políticos e metodológicos. Interface (Botucatu). 2019[citado em 2019 nov. 19];23:e180017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.180017

Ministério da Educação (BR). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá providências. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996; Seção1: 27839.

Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 07/11/2001 de novembro de 2001. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, 09 nov. 2001; Seção 1.

Carvalho CRA, Hennington EA. A abordagem do envelhecimento na formação universitária dos profissionais de saúde: uma revisão integrativa. Rev Bras Geriatr Gerontol. 2015[citado em 2019 nov. 06];18(2):417-31. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1809-9823.2015.14054

Freire P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra; 1992.

Rozendo CA, Santos Salas A, Cameron B. A critical review of social and health inequalities in the nursing curriculum. Nurse EducToday. 2017[citado em 2019 nov. 03];50:62-71. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691716303021?via%3Dihub

Truth and Reconciliation Commission of Canada. Honouring the truth, reconciling for the future: summary of the final report of the Truth and Reconciliation Commission of Canada. Vanouver; 2015[citado em 2019 nov. 05]. Disponível em: http://www.trc.ca/assets/pdf/Honouring_the_Truth_Reconciling_for_the_Future_July_23_2015.pdf

Harder M, Johnson J, MacDonald C, Ingstrup A, Piche MJ. A two-eyed seeing approach to indigenizing nursing curricula. Int J Health Care. 2018[citado em 2019 nov.13];5(1):23-8. Disponível em: http://www.sciedupress.com/journal/index.php/ijh/article/view/14318

Canadian Institutes of Health Research. Equity, diversity and inclusion in the research system. Vancouver; 2019[citado em 2019 nov. 02]. Disponível em: http://www.cihr-irsc.gc.ca/e/50068.html

Marmot M, Friel S, Bell R, Houweling TA, Taylor S. Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Lancet. 2008[citado em 2019 out. 09];372(9650):1661-9. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(08)61690-6/fulltext

Miranda GMD, Mendes ACG, Silva ALA. O envelhecimento populacional brasileiro: desafios e consequências sociais atuais e futuras. Rev Bras Geriatr Gerontol. 2016[citado em 2019 nov. 19];19(3):507-19. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1809-98232016000300507&script=sci_arttext&tlng=pt

Cavalcanti PB, Miranda APR, Carvalho RN. Proteção social, o princípio da equidade em saúde no cuidado junto ao idoso brasileiro. Rev Transdiscipl Ger. 2011[citado em 2019 nov. 10];4(2):31-6. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/272502140_PROTECAO_SOCIAL_O_PRINCIPIO_DA_EQUIDADE_EM_SAUDE_NO_CUIDADO_JUNTO_AO_IDOSO_BRASILEIRO

Martins CC, Waclawovsky AJ. Problemas e desafios enfrentados pelos gestores públicos no processo de gestão em saúde. RGSS. 2015[citado em 2019 ago. 21];4(1):100-9. Disponível em: http://www.revistargss.org.br/ojs/index.php/rgss/article/view/157

Published

2020-03-30

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Nursing challenges to enact health equity in practice: a brazilian-canadian nursing dialogue. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2020 Mar. 30 [cited 2025 Dec. 24];24. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49976

Most read articles by the same author(s)