Estratégias educativas de ressuscitação cardiopulmonar para leigos

revisão integrativa da literatura

Autores

  • Tainá Vilhar Siqueira
  • Juliana da Silva Garcia Nascimento
  • Daniela da Silva Garcia Regino
  • Jordana Luiza Gouvêa de Oliveira
  • Larissa Andrade Pereira
  • Maria Celia Barcellos Dalri

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415.2762.20210059

Palavras-chave:

Ensino, Aprendizagem, Reanimação Cardiopulmonar, Estratégias

Resumo

Objetivo: identificar as estratégias de ensino e aprendizagem da ressuscitação cardiopulmonar voltadas para pessoas leigas. Método: revisão integrativa realizada nas fontes National Library of Medicine; National Institutes of Health; Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature; Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde; Web of Science; e SCOPUS. Resultados: identificaram-se 932 estudos e incluíram-se 11. As estratégias foram: aula expositiva; treinamento com manequim/instrutor; manequim/instrutor/dispositivo de feedback; videoaula e web. Adotou-se, frequentemente, o manequim/instrutor, no entanto, demonstrou-se mais efetivo associar dispositivo de feedback e/ou videoaula. Os estudos foram considerados de boa qualidade pelo instrumento do Instituto Joanna Briggs e de moderada qualidade pelo Medical Education Research Study Quality Instrument. Conclusão: as evidências sobre o ensino da ressuscitação cardiopulmonar para leigos indicaram as principais e mais efetivas estratégias para a adoção de melhores práticas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Souza BT, Lopes MCBT, Okuno MFP, Batista REA, Góis AFT,

Campanharo CRV. Identification of warning signs for prevention

of in-hospital cardiorespiratory arrest. Rev Latino-Am Enferm.

[citado em 2020 abr. 25];27:3072. Disponível em: https://

www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-

&tlng=en

Hawkes C, Booth S, Ji C, Brace-McDonnell SJ, Whittington A,

Mapstone J, et al. Epidemiology and outcomes from out-of-hospital

cardiac arrests in England. Resuscitation. 2017[citado em 2020 abr.

;110:133-40. Disponível em: https://www.resuscitationjournal.

com/article/S0300-9572(16)30547-0/fulltext

Kleinman ME, Goldberger ZD, Rea T, Swor RA, Bobrow BJ, Brennan

EE, et al. American Heart Association Focused Update on Adult Basic

Life Support and Cardiopulmonary Resuscitation Quality Na Update

to the American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary

Resuscitation and EmergencyCardiovascular Care. Circulation.

[citado em 2020 abr. 15];137:7-13. Disponível em: https://

www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000000539

Navarro-Patón R, Freire-Tellado M, Pilar Pavón-Prieto M, Vázquez-

López D, Neira-Pájaro M, Lorenzana-Bargueiras S. Dispatcher assisted

CPR: Is it still important to continue teaching lay bystander CPR?

Ann Emerg Med. 2017[citado em 2020 abr. 15];35(4):569-73.

Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/

pii/S0735675716309135?via%3Dihub

Lindh K. The Construction of Lay Rescuers in Bystander CPR

Classes. Libr Trends. 2018[citado em 2020 abr. 05];66(3):315-28.

Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/691949

Whittemore R, Knafl K. The integrative review: updated

methodology. J Adv Nurs. 2005[citado em 2020 abr. 05];52(5):546-

Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/

abs/10.1111/j.1365-2648.2005.03621.x

Santos CM, Pimenta CA, Nobre MR. The PICO strategy for the

research question construction and evidence search. Rev Latino-Am

Enferm. 2007[citado em 2020 abr. 15];15(3):508-11. Disponível

em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-

&lng=en&tlng=en

Ouzzani M, Hammady H, Fedorowicz Z, Elmagarmid A. Rayyan-a web

and mobile app for systematic reviews. Syst Rev. 2016[citado em 2020

abr. 20];5(1):210. Disponível em: https://systematicreviewsjournal.

biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-016-0384-4

Ursi ES, Galvão CM. Perioperative prevention of skin injury: an

integrative literature review. Rev Latino-Am Enferm. 2006[citado

em 2020 abr. 20];14(1):124-31. Disponível em: https://www.

scielo.br/pdf/rlae/v14n1/v14n1a17.pdf

Melnyk BM, Fineout-Overholt E. Evidence-based practice in

nursing & healthcare: a guide to best practice. 2ª ed. Philadelphia:

WoltersKluwer Health/Pippincott Williams & Wilkins; 2011.

Minayo MC. Sampling and saturation in qualitative research:

consensuses and controversies. Rev Pesqui Qual. 2017[citado em

abr. 15];5(7):1-12. Disponível em: https://editora.sepq.org.

br/index.php/rpq/article/view/82/59

Joanna Briggs Institute (JBI). The Joanna Briggs Institute Critical

Appraisal tools for use in JBI Systematic Reviews. Checklist for

systematic Reviews and Research Syntheses. 2017[citado em 2020 abr.

. Disponível em: https://joannabriggs.org/sites/default/files/2019-

/JBI_Critical_Appraisal-Checklist_for_Systematic_Reviews2017_0.pdf

Reed DA, Beckman TJ, Wright SM, Levine RB, Kern DE, Cook DA.

Predictive validity evidence for medical education research study

quality instrument scores: quality of submissions to JGIM’s medical

education special issue. J Gen Intern Med. 2008[citado em 2020

abr. 15];23(7):903-7. Disponível em: https://link.springer.com/

article/10.1007%2Fs11606-008-0664-3

Polmann H, Melo G, Réus JC, Domingos FL, Souza BDM, Padilha

AC, et al. Prevalence of dentofacial injuries among combat sports

practitioners: a systematic review and meta-analysis. Dental

Traumatol. 2020[citado em 2021 jun. 26];36(2):124-40. Disponível

em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31420968/

Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD,

et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting

systematic reviews. BMJ. 2021[citado em 2021 jun. 24];(n. esp):372:n71.

Disponível em: https://www.bmj.com/content/372/bmj.n71

Bylow H, Karlsson T, Lepp M, Claesson A, Lindqvist J, Herlitz, J.

Effectiveness of web-based education in addition to basic life support

learning activities: A cluster randomised controlled trial. PloS One.

[citado em 2020 jun. 29];14(7):e0219341. Disponível em: https://

journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0219341

Bylow H, Karlsson T, Claesson A, Lepp M, Lindqvist J, Herlitz, J.

Self-learning training versus instructor-led training for basic life

support: a cluster randomised trial. Resuscitation. 2019[citado

em 2020 jun. 29];139:122-32. Disponível em: https://www.

resuscitationjournal.com/article/S0300-9572(19)30094-2/fulltext

Ko RJM, Lim, SH, Wu VX, Leong TY, Liaw SY. Easy-to-learn

cardiopulmonary resuscitation training programme: a randomised

controlled trial on laypeople’s resuscitation performance. Singap

Med J. 2018[citado em 2020 jun. 29];59(4):217. Disponível em: http://

www.smj.org.sg/article/easy-learn-cardiopulmonary-resuscitationtraining-

programme-randomised-controlled-trial

Navarro-Patón R, Freire-Tellado M, Basanta-Camiño S, Barcala-

Furelos R, Arufe-Giráldez V, Rodríguez-Fernández JE. Efecto de 3

métodos de enseñanza en soporte vital básico en futuros maestros

de Educación Primaria. Un diseño cuasiexperimental. Med

Intensiva. 2018[citado em 2020 jun. 29];42(4):207-15. Disponível

em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/

S0210569117302024?via%3Dihub

Blewer AL, Putt ME, Becker LB, Riegel BJ, Li J, Leary M, et al.

Video-only cardiopulmonary resuscitation education for high-risk

families before hospital discharge: a multicenter pragmatic trial. Circ

Cardiovasc Qual Outcomes. 2016[citado em 2020 jun. 29];9(6):740-

Disponível em: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/

CIRCOUTCOMES.116.002493

Krasteva V, Jekova I, Didon JP. An audiovisual feedback device for

compression depth, rate and complete chest recoil can improve the

CPR performance of lay persons during self-training on a manikin.

Physiol Meas. 2011[citado em 2020 jun. 29];32(6):687. Disponível

em: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/0967-3334/32/6/006

Jones I, Handley AJ, Whitfield R, Newcombe R, Chamberlain D. A

preliminary feasibility study of a short DVD-based distance-learning

package for basic life support. Resuscitation. 2007[citado em 2020 jun.

;75(2):350-6. Disponível em: https://www.resuscitationjournal.

com/article/S0300-9572(07)00254-7/fulltext

Nielsen AM, Isbye, D L, Lippert F, Rasmussen LS. Distributing personal

resuscitation manikins in an untrained population: how well are

basic life support skills acquired? Emerg Med J. 2012[citado em

jun. 29];29(7):587-91. Disponível em: https://emj.bmj.com/

content/29/7/587

López MP, Martínez-Isasi S, Barcala-Furelos R, Fernández-

Méndez F, Santamariña DV, Sánchez-Santos L, et al. Un primer

paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la

formación de los profesores. An Pediatr. 2018[citado em 2020 jun.

;89(5):265-71. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/

science/article/pii/S1695403317304484?via%3Dihub

Chung CH, Siu AYC, Po LKL, Lam CY, Wong PCY. Comparing the

effectiveness of video self-instruction versus traditional classroom

instruction targeted at cardiopulmonary resuscitation skills for

laypersons: a prospective randomised controlled trial. Hong Kong

Med J. 2010[citado em 2020 jun. 29];16(3):165-70. Disponível

em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20519751

Isbye DL, Rasmussen LS, Lippert FK, Rudolph SF, Ringsted CV.

Laypersons may learn basic life support in 24 min using a personal

resuscitation manikin. Resuscitation. 2006[citado em 2020 jun.

;69(3):435-42. Disponível em: https://www.resuscitationjournal.

com/article/S0300-9572(05)00459-4/fulltext

Nogueira LS, Wilson AMMM, Karakhanian ACM, Parreira EV,

Machado VMP, Mira VL. Assessment of knowledge and skills in

cardiopulmonary resuscitation assimilated by primary health care

professionals. Sci Med. 2018[citado em 2020 jun. 26];28(1):ID28843.

Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/

scientiamedica/article/view/28843

Abolfotouh MA, Alnasser MA, Berhanu AN, Al-Turaif DA, Alfayez AI.

Impact of basic life-support training on the attitudes of health-care

workers toward cardiopulmonary resuscitation and defibrillation.

BMC Health Serv Res. 2017[citado em 2020 ago. 28];7(1):674.

Disponível em: https://bmchealthservres.biomedcentral.com/

articles/10.1186/s12913-017-2621-5

Langford CA, Cuthbertson D, Ytterberg SR, Khalidi N, Monach PA.

A Randomized, double-blind trial of abatacept (CTLA-4Ig) for the

treatment of giant cell arteritis. Arthritis Rheumatol. 2017[citado

em 2020 ago. 28];69(4):837-45. Disponível em: https://onlinelibrary.

wiley.com/doi/abs/10.1002/art.40044

Lopes ES, Carvalho ACFC. Avaliação da aprendizagem: um desafio

para o docente. Id on Line Rev Psic. 2017[citado em 2021 jan.

;10(33). Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/

article/view/656/923

Souza AC, Alexandre NMC, Guirardello EB. Propriedades psicométricas

na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade.

Epidemiol Serv Saúde. 2017[citado em 2021 jun. 2021];26(3):649-

Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/ress/2017.

v26n3/649-659/pt

Publicado

01-01-2021

Como Citar

1.
Siqueira TV, Nascimento J da SG, Regino D da SG, Oliveira JLG de, Pereira LA, Dalri MCB. Estratégias educativas de ressuscitação cardiopulmonar para leigos: revisão integrativa da literatura. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 1º de janeiro de 2021 [citado 24º de novembro de 2024];25(1). Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/55031

Edição

Seção

Revisão

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.