Movements in progress

dance issues in the century of the theoretical invention of the body

Authors

  • Graziela Andrade Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2015.2742

Keywords:

Movement, Dance, Body

Abstract

In the 19th century, the body experienced the fastest transformations that a hundred years have ever brought
to it, and in this context, thought and dance movement have changed considerably. In a brief historical period beginning in the previous century, we investigate and point out some characters and concepts relevant to the understanding of the “inheritance” received by the field of dance.

Author Biography

  • Graziela Andrade, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

    Artista da dança e Professora Adjunta do curso de Licenciatura em Dança da Escola de Belas Artes da
    Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ANDRADE, Graziela Corrêa de. Corpografia em dança: da experiência do corpo sensível entre a informação e a gestualidade. Tese (doutorado em...) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

AZEVEDO, Sônia Machado. O papel do corpo no corpo do ator. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BOURCIER, Paul. História da Dança no Ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

COURTINE, Jean-Jacques. Histoire du corps. Le XXº siècle. Paris: Éditions du Seuil, 2006. (V.3 Les mutations du regard)

DELSARTE, François. Cours d ́esthétique apliquée (extrait des cahiers d ́étudiants). In: MACEL, Christine; LAVIGNE, Emma. (Org.). Danser sa vie: écrits sur la danse. Paris: Éditions du Centre Pompidou, 2011, p.17-19.

DUNCAN, Isadora. La Danse de l ́avenir. In: MACEL, Christine; LAVIGNE, Emma. (Org.). Danser sa vie: écrits sur la danse. Paris: Éditions du Centre Pompidou, 2011, p. 35-41.

LOUPPE, Laurence. Corpos Híbridos in Lições de Dança. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. UniverCidade, 2000.

MACEL, Christine. Anna Halprin. In: MACEL, Christine; LAVIGNE, Emma. (Org.). Danser sa vie: art et danse de 1900 à nous jour. (Catálogo). Paris: Éditions du Centre Pompidou, 2011, p. 242-245.

MACEL, Christine; LAVIGNE, Emma (Org.). Danser sa vie:art et danse de 1900 à nous jour. (Catálogo). Paris: Éditions du Centre Pompidou, 2011.

RIBEIRO, Mônica Medeiros. Dalcroze e a dança moderna: indícios de uma presença. In: REUNIÃO CIENTÍFICA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS – ABRACE, 6., 2011, Porto Alegre, 2011.

SHAWN, Ted. Chaque petit mouvement. À propos de François Delsarte. Paris: Éditions Complexe et Centre Nacional de la danse, 2005.

STRAZZACAPPA, Márcia. Educação somática e artes cênicas: princípios e aplicações. Campinas: Papirus, 2012.

SUQUET, Annie. Introduction. In: SWAWN, Ted. Chaque petit mouvement. À propos de François Delsarte. Paris: Editions Complexe et Centre Nacional de la danse, 2005, p. 21-34.

SUQUET, Annie. Scènes Le corps dansant: un laboratoire de la perception. In: COURTINE, Jean-Jacques. Histoire du corps.Le XXº siècle.Paris, Éditions du Seuil, 2006, p. 407-429. (V.3 Les muta-Éditions du Seuil, 2006, p. 407-429. (V.3 Les mutations du regard).

Published

2016-09-09

How to Cite

Movements in progress: dance issues in the century of the theoretical invention of the body. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 22, n. 1 e 2, p. 124–141, 2016. DOI: 10.35699/2316-770X.2015.2742. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2742. Acesso em: 18 dec. 2024.