Mini theater of operas and the construction of memory from fragments

Authors

  • Maria Tereza Dantas Moura Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Rayssa Sudré Rosado Costa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Daniel Zuim Mussi Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Giulia Alcântara Cavalcante Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2021.33572

Keywords:

Mini Theater, Heritage, Memory

Abstract

Mini Theater of Operas by Carlos José Villar is a model that reproduces the Municipal Theater of Rio de Janeiro, with an audience, orchestra, sets, costumes and puppets that make up reinterpretations of eight operas. The artist, born in Rio de Janeiro, in addition to making the dolls and the scenarios, also held soirees and events for the presentations in his home. In 2010, this material was brought to Belo Horizonte and presents an unprecedented collection of great aesthetic and cultural richness. However, restoration work raised questions about the preservation of heritage and the need for history and memory related to objects. This investigative work seeks to recover the readability of the work from the pieces and fragments of the operas represented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Tereza Dantas Moura, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Artes, linha de Pesquisa: Preservação do Patrimônio Cultural, Escola de Belas Artes (UFMG). Bolsista Capes. 

Rayssa Sudré Rosado Costa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bacharel em Conservação-Restauração de Bens Culturais Móveis (UFMG).

 

Daniel Zuim Mussi, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bacharel em Conservação-Restauração de Bens Culturais Móveis (UFMG).

Giulia Alcântara Cavalcante, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Graduanda em Conservação-Restauração de Bens Culturais Móveis (UFMG).

References

APPELBAUM, Barbara. Conservation treatment methodology. Amsterdam; Boston: Butterworth-Heinemann, 2007

ALMADA, Márcia. Cultura escrita e materialidade: possibilidades interdisciplinares de pesquisa. In: Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, v.4, nº.8, nov. 2014, pp. 134-147. Disponível em:https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/211/129

CAYSES, Julia Buenaventura Valencia de. Isto não é uma obra: Arte e ditadura. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-40142014000100011 >Acesso 15 de abril de 2021

CORDEIRO, Amanda Cristina Alves. Costurando valores: Uma proposta de preservação para os trajes bolivianos utilizados nas festas de Corpus Christi e Virgem de Guadalupe nos Andes Coloniais. 2014, 261 p. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais). Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

FABRIS, Annateresa. Ecletismo na Arquitetura Brasileira. Ed. Nobel/Edusp. São Paulo, 1987.

FREITAS, Marcel de Almeida. ENTRE ESTEREÓTIPOS, TRANSGRESSÕES E LUGARES COMUNS: notas sobre a pornochanchada no cinema brasileiro. Intertexto n. 52, jan./dez. 2021 Data de publicação: 04/01/2021. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/3639/4440>Acesso 13 de abril de 2021

MAIRESSE, François; PETERS, Renata F (Ed.). What’s the essence of conservation? Paris: ICOFOM, 2019

MARTINS, Ana Paula Ramos da Silva Dutra. O Patrimônio Eclético no Rio de Janeiro e a sua preservação. 2009. Dissertação (Mestrado em Arquitetura). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro:

MASON, Randall. Assessing values in conservation planning: methodological issues and choices. In: Assessing values of Cultural Heritage. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2002, p. 5-30.

PETERS, Renata. The brave new World of conservation. In: Diversity in heritage conservation: tradition, innovation and participation – Preprints of the ICOM-CC 15th Triennial Conference. Allied Publishers Pvt Ltd: New Delhi, 2008, v. 1, p. 185-190.

PETERS, Renata et. al. Traditional use and scholarly investigation: a collaborative project to conserve the Khipu of San Cristóbal de Rapaz. In: Preserving aboriginal heritage: technical and traditional approaches. Ottawa: Canadian Conservation Institute, 2008, p. 95-100.

PHILIPPOT, Paul. Restoration from the perspective of the humanities. In: PRICE, Nicholas Stanley; TALLEY JR., M. Kirby; VACCARO, Alessandra Melucco (Org.). Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 1996, p. 216-229.

PHILIPPOT, Paul. Historic preservation: philosophy, criteria, guidelines, I. In: PRICE, Nicholas Stanley, TALLEY JR., M. Kirby, VACCARO, Alessandra Melucco (Org.). Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 1996, p. 268-274.

PHILIPPOT, Paul. Historic preservation: philosophy, criteria, guidelines, II. In: PRICE, Nicholas Stanley, TALLEY JR., M. Kirby, VACCARO, Alessandra Melucco (Org.). Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 1996, p. 358-364.

SALES FILHO, Valter Vicente. Pornochanchada: doce sabor da transgressão. São Paulo: UNICAMP, 1995. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36159/38879>. Acesso 13 de abril de 2021

SOARES, Paulo Marcondes Ferreira. ARTE E POLÍTICA NO BRASIL – OS ANOS 1960: questões de arte e participação social. Estudos de Sociologia, v. 2, n. 17 (2011). Disponível em: < https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/235218/28243>. Acesso 15 de abril de 2021

Published

2022-07-28 — Updated on 2022-07-29

How to Cite

MOURA, M. T. D.; COSTA, R. S. R. .; MUSSI, D. Z.; CAVALCANTE, G. A. Mini theater of operas and the construction of memory from fragments. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 336–355, 2022. DOI: 10.35699/2316-770X.2021.33572. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/33572. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Memória/História/Patrimônio