Architecture and the imperative reconstruction of its technical ethos

Authors

  • Carolina Rosa Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2022.39470

Keywords:

Architecture, Construction, Epistemology, Technique, Design Process

Abstract

This article discusses the situation of Architecture as a field of knowledge and its relations with Construction. The hypothesis is that a disciplinary practice of Architecture, which recognizes itself as something distinct from Construction, has been responsible for its emptying. The theme is discussed in the light of the question of technique in Martin Heidegger’s thought, for whom technique and knowledge are intrinsically related. Seeing design as a process of knowledge production, a kind of knowledge that is always new and materialized in the construction of new realities, the transition between idea (knowledge) and object (matter) is discussed, suggesting an understanding of technique as a kind of language. It is suggested that a disciplinary practice of Architecture, mediated by hierarchical knowledge, belittles techniques and practical knowledge, thus alienating itself from its own language. It is concluded that a transdisciplinary and innovative practice of Architecture could start from its epistemological renovation based on the re-construction of its ethos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Rosa, Universidade de São Paulo (USP)

Doutoranda em Arquitetura pela FAU-USP.

References

ALBERTI, Leon Batista. Da arte de Construir. Tradução: Sergio Romanelli. São Paulo: Hedra, 2012.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Tradução: Torrieri Guimarães. São Paulo: Martin Claret, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Campo de poder, campo intelectual: itinerário de un concepto. Buenos Aires: Editorial Montressor, 2002.

CAMPOMORI, M. J. L. “e pur si muove”: O ensino de projeto de arquitetura e urbanismo e a tradição da prática profissional. 180 f. 2013. Tese de Doutorado (Educação) - Faculdade de Educação, UFMG: Belo Horizonte, 2013.

CARSALADE, Flávio de Lemos. A diversidade no ensino de projeto e seus fundamentos comuns. In: CAMPOMORI, M. J. L. (org.). Aprender Fazendo: ensaios sobre o ensino de projeto. Belo Horizonte: Editora da Escola de Arquitetura da UFMG, 2018. 240p.

DOMINGUES, Ivan. Disciplinaridade, multi, inter e transdisciplinaridade - onde estamos?. Goiânia: Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares, [s. d.]. Disponível em: https://www.ufmg.br/ieat/2012/03/disciplinaridade-multi-inter-e-transdisciplinaridade-–-onde-estamos/ . Acesso em: 26 set. 2021.

FERRO, Sérgio. Esboço: A produção da casa no Brasil. In: ARQUITETURA E TRABALHO LIVRE. São Paulo: Cosac Naify, 2006a. p. 60–101.

FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didaticos e dinâmicas sociais. In: Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 5, p. 28–49, 1992.

FRAMPTON, Kenneth. Studies in tectonic culture: the poetics of construction in nineteenth and twentieth century architecture. Cambrige MA: MIT Press, 1995.

HEIDEGGER, Martin. A Questão da Técnica. Scientia Studia, São Paulo, v. 5, n. 3, p. 375–398, 2007.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da Razão. Tradução: Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Centauro, 2002.

KRENAK, Ailton. Entrevista para o programa Roda Viva. São Paulo: TV Cultura, 2021. MAGALHÃES, Vera et all em 19/04/2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BtpbCuPKTq4 . Acesso em: 21 abr. 2021.

LAWSON, Bryan. Como arquitetos e designers pensam. Tradução: Maria Beatriz Medina. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

MACIEL, Carlos Alberto. Arquitetura como Infraestrutura: teoria. Belo Horizonte: Miguilim, 2019.

MALARD, Maria Lúcia. O futuro do projeto em arquitetura e urbanismo: ensino e pesquisa. In: CAMPOMORI, Maurício (org.). In: Aprender Fazendo: ensaios sobre o ensino de projeto. Belo Horizonte: Editora da Escola de Arquitetura da UFMG, 2018. p. 151–171.

MARX, Karl. O capital : crítica da economia política : livro I: o processo de produção do capital. Tradução: Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2017.

POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração de saberes. Liinc Em Revista, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 3–15, 2006.

SILVA, Elvan. Matéria, Ideia e Forma: Uma definição de arquitetura. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1994.

VITRÚVIO. Tratado de Arquitetura. Tradução: M. Justino Maciel. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

Published

2022-08-01

How to Cite

ROSA, C. Architecture and the imperative reconstruction of its technical ethos. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 217–239, 2022. DOI: 10.35699/2316-770X.2022.39470. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/39470. Acesso em: 17 jul. 2024.