Laws of nature and (un)sustainable development

: how the education system can help life and the planet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2965-6931.2024.53178

Keywords:

educational development, natural laws, sustainability

Abstract

The article discusses scientific discoveries and their applications made by Homo sapiens throughout history, in particular, the negative effects on living beings and the planet. The development model followed by humanity, based on classical logic, has proven to be unsustainable. A new perspective on the laws of nature can guide a logic that provides a sustainable development model. The impacts caused by the Coronavirus (covid-19) epidemic and the effects of deforestation in the Amazon and Cerrado are briefly discussed. Finally, it makes suggestions for the educational system model that also needs significant change. Only with a new educational development model will the human, social and environmental development model be a reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGRO É TOP? Uma radiografia de tudo que o agronegócio não quer que você saiba. Marcos Emílio Gomes | Edição 192, setembro 2022. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-agro-e-top/. Acesso em: 26 jun. 2024.

ANDERSON, P. A política norte americana e seus teóricos. São Paulo: Boitempo, 2015.

ASIMOV, I. The Origin of the Universe em ORIGINS: How the World Came to Be, série em video, Eden Communications, EUA, 1983.

BARBOSA, F. A. R. Limnology and the sustainable use of water in Brazil: visions and challenges. Oecologia Australis, v. 26 (2), p. 112-117, 2022. Doi: https://doi.org/10.4257/oeco.2022.2602. Acesso em 26 jun 2024.

BREGMAN, R. Humanidade. Uma história otimista do Homem. Tradução de Claudio Carina. São Paulo. Planeta, 2021.

COLAGRANDE, E. A.; FARIAS, L. A. Educação Ambiental e o contexto escolar brasileiro: desafios presentes, reflexões permanentes. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e81232, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Yrs9h4KZCkS9KLKrktDQwHS/?lang=pt#. Acesso em 26 jun. 2024.

DETOEUF, M. S. A dança do universo. Cendotec, São Paulo, 1986.

EINSTEIN, A. Carta de Albert Einstein para Franklin Delano Roosevelt, 1939, Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Carta_Einstein-Szilárd Acesso em: 26 jun. 2024.

FLANNERY, T. The Future Eaters: an ecological history of the Australian Lands and People, Ch. 8 The Diversity Enigma, Reed New Holland, 1994.

GHDx, 2008. GLOBAL HEALTH DATA EXCHANGE, Statistics on world population. GDP and per capita GDP.1-2008 AD, Angus Maddison, IMF, 2008.

GUAJAJARA, Sônia: Para nós, cultura é tudo que somos, é nosso modo de vida e também sinônimo de luta. Nonada. 11 de janeiro de 2023. Disponível em: https://www.nonada.com.br/2023/01/sonia-guajajara-para-nos-cultura-e-tudo-que-somos-e-nosso-modo-de-vida-e-tambem-sinonimo-de-luta/. Acesso em: 25 jun. 2024

HANUSCH, Horst; CHAKRABORTY, Lekha; KHURANA, Swati . Fiscal Policy, Economic Growth and Innovation: An Empirical Analysis of G20 Countries. Levy Economics Institute, Working Paper No. 883, February 27, 2017. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2924801 . Acesso em: 26 jun. 2024.

HARARI, Y. N. Sapiens. Uma breve história da humanidade. São Paulo. Companhia das Letras, 2020.

IPCC. Aquecimento global de 1,5°C: sumário para formuladores de Políticas.Trad. Mariane Arantes Rocha de Oliveira. 6 out. 2018. Disponível em: https://www.ipcc.ch>SPM-Portuguese-version. Acesso em: 25 jun. 2024.

JORNAL NACIONAL Desmatamento na Amazônia cai, mas desmatamento no Cerrado aumenta. G1, Rede Globo. Disponível em: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2024/04/12/desmatamento-na-amazonia-cai-mas-devastacao-aumenta-no-cerrado.ghtml. Acesso em 26 jun. 2024.

KOPENAWA, D.; ALBERT, B. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. Tradução Beatriz Perrone-Moisés; prefácio de Eduardo Viveiros de Castro — 1a ed. — São Paulo : Companhia das Letras, 2015.

KURZWEIL, R. The singularity is near: when humans transcend biology. Penguin Books, 2006.

LORENZ, K. On Aggression, Bantam Edition, 1967.

MACHADO. Leandro. Brasil é competitivo porque exporta soja sem cobrar por água e biodiversidade perdidas, diz cientista. São Paulo: BBC News Brasil, 3 set. 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-62718299. Acesso em 26 jun. 2024.

MANN, T. A Montanha Mágica. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

MARX, K.; ENGELS, F. Manisfesto do Partido Comunista. [1848]. 3. ed. São Paulo: Sundermann, 2017. 70 p.

ONU. PNUMA 2022. Disponível em: https://www.unep.org/annualreport/pt-br/node/71?%2F=. Acesso em: 26 jun. 2024.

RITCHIE, H. Not the End of the World: How We Can Be the First Generation to Build a Sustainable Planet. Little, Brown Spark, 2024.

SÁ BARRETO, F.C., Estevam Las Casas e Patricia Franca-Huchet. Desafios do conhecimento na transformação para um mundo melhor. Prolegômenos, ebook, Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares da UFMG, Editora UFMG, Belo Horizonte, 2022 (em preparação).

SÁ BARRETO, F.C. Educação Superior Brasileira na Contemporaneidade: Desafios. A Universidade do Amanhã, Ver. UFMG, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 22-53, jan./abr. 2021.

SIQUEIRA, E. Para Compreender o Mundo Digital, Editora Globo S.A., 2008.

STENGER, V. J. The Comprehensible Cosmos: Where Do the Laws of Physics Come From? Prometheus Books, Amherst, New York, USA, 2006.

WAMSLER, C. et al. Linking internal and external transformation for sustainability and climate action: Towards a new research and policy agenda. Global Environmental Change, vol. 71, 2021. Doi: https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2021.102373 .

WAMSLER, C. et al. Theoretical foundations report: Research and evidence for the potential of consciousness approaches and practices to unlock sustainability and systems transformation. Report written for the UNDP Conscious Food Systems Alliance (CoFSA), United Nations Development Programme UNDP. 2022. Disponível em:

https://www.contemplativesustainablefutures.com/_files/ugd/4cc31e_143f3bc24f2c43ad94316cd50fbb8e4a.pdf

Published

2024-11-20

How to Cite

BARRETO, F. C. de S. Laws of nature and (un)sustainable development: : how the education system can help life and the planet. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 31, n. fluxo contínuo, 2024. DOI: 10.35699/2965-6931.2024.53178. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/53178. Acesso em: 21 nov. 2024.