Fine arts history, an illuminated discipline
DOI:
https://doi.org/10.35699/2316-770X.2014.2649Keywords:
Fine arts, Historiography, ImageAbstract
A short report on the visual arts history evolution as knowledge discipline in Western culture. Spawning during Italian Renaissance and established in the 18th century, the historiography of image and artistic objects witnessed an exponential development of its horizons, methods and interests in the following century. In the 20th century, it was granted autonomy and scientific consistency by several historians. Cultural heritage and « national » schools were highlighted in earlier times, while current art historiography benefits from the dialogue with other human sciences, turning the images an object of investigation, rich and fascinating, in a more globalized scope.
References
BELTING, Hans. Bild-Anthropologie, München: Wilhelm Fink Verlag, 2001. BELTING, Hans. Após o fim da história da arte, (1985) São Paulo: Coisac Naify, 2012.
CHASTEL, André. «Histoire de l’art et histoire», Encyclopaedia Universalis, vol. «Enjeux», 1989, p.491-498.
DAMISCH, Hubert. L’origine de la perspective, (1987), Paris: Flammarion, col. «Champs», 1994.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. Questão colocada aos fins de uma história da arte. (1990), São Paulo: ed.34, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: ed.34, 1998 [Ce que nous voyons, ce qui nous regarde, Paris: Minuit, 1992].
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg, (2000). Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Devant le temps, Paris: Minuit, 2000.DILLY, Heinrich. «Heinrich Wölfflin: histoire de l’art et germanistique entre 1910 et 1925», in: His-toire et théories de l’art. De Winckelmann à Panofsky. Revue Germanique Internationale, n. 2, Paris: PUF, 1994.
FAURE, Élie. Histoire de l’art. L’art antique. Prefácio à edição de 1921, Livre de Poche, p.32 (História Antiga. História Medieval. História Moderna. São Paulo: Martins Fontes).
FOCILLON, Henri. Vie des formes, (1943). Paris: PUF, col. Quadrige, 1984, p.1 (A vida das formas, seguido de Elogio da mão. Lisboa: Edições 70).
GOMBRICH, Ernst Hans. Arte e ilusão. Um estudo da psicologia da representação pictórica, (1960), São Paulo: Martins Fontes, (4a ed.), 2007.
GUINZBURG, Carlos. Medo reverência terror. Quatro ensaios de iconografia politica. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
HASKELL, Francis. L’amateur d’art. Paris: Livre de Poche, col. références / Art, 1997.
HORMANN, Michael. «André Chastel. Sa correspondance. Ses méthodes», in: André Chastel. His-toire de l’art & action publique, catálogo de exposição, Paris: INHA, 2013, p.5 sq. http://blog.apahau.org/le-catalogue-de-lexposition-andre-chastel-inha-8-fevrier-6-avril-2013/.
HUCHET, Stéphane (org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo : Edusp, 2012 (textos de Da-niel Payot, Georges Didi-Huberman, Jean-Luc Nancy, Jean-Marc Poinsot, Philippe Dubois, Philippe Lacoue-Labarthe, Roland Recht, Stéphane Huchet e Yve-Alain Bois).
HUCHET, Stéphane. «O prefácio, instância estratégica: alguns exemplos na historiografia francesa da arte», in: Anais do XXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, (RIBEIRO, Marília Andrés; BRANCO RIBEIRO, Maria Izabel, orgs.), Belo Horizonte: C/Arte, 2007, p.190-196.
KERN, Mária Lúcia Bastos. «História da arte e a construção do conhecimento», in: Anais do XXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, (RIBEIRO, Marília Andrés; BRANCO RIBEIRO, Maria Izabel, orgs.), Belo Horizonte: C/Arte, 2007, p.68-78.
Le Brésil, in: Perspective, La revue de l’Institut National d’Histoire de l’Art, 2013 – 2, Paris.
MARIN, Louis. Détruire la peinture, (1977). Paris: col. «champs», 1997.
MURPHY, Howard. «Meaningful Form. The Changing Boundaries between Anthropology and Art History», in: The Challenge of the Object. 33rd Congress of the International Committee. Congress Proceedings – Part 4, Nürnberg: Verlag des Germanisches Nationalmuseums, 2013.
PANOFSKY, Erwin. Idea, (1924). São Paulo: Martins Fontes, 1998.POMMIER, Édouard. «Winckelmann: l’art entre la norme et l’histoire», in: Histoire et théories de l’art. De Winckelmann à Panofsky, Revue Germanique Internationale, n. 2. Paris: PUF, 1994.
PUGLIESE, Vera. «O anacronismo como modelo do tempo complexo da espessura da imagem», in: Palíndromo. Teoria e História da arte, n0 6, 2011, p.13-51.
REBECCHINI, Guido. «Temporalité de l’ouvre d’art et anachronisme», in: Perspective. La revue de l’Institut National d’Histoire de l’Art, 2010/2011 – 3.
RECHT, Roland, «A escritura da História da Arte diante dos Modernos», in: Fragmentos de uma Teoria da Arte. (HUCHET, Stéphane, org.). São Paulo: edusp, 2012.
RECHT, Roland. Regarder l’art, en écrire l’histoire, Aulas no Collège de France (2009-2012), in: http://www.college-de-france.fr/site/roland-recht/#course.
SCHLOSSER MAGNINO, Julius. La letteratura artistica. (1924), La Nuova Italia, 1996.
SETTIS, Salvatore. Futuro del «classico». Torino: Giulio Einaudi editore, s.p.a, 2004.
WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã. Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
WÖLFFLIN, Heinrich. Réflexions sur l’histoire de l’art. (1940), Paris : Flammarion, col. «Champs», 1997.
WOOD, Christopher S. Forgery, Replica, Fiction: Temporalities of German Renaissance Art. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

