ECOLOGIC MARATHON AS A TEACHING AND LEARNING TOOL FOCUSED ON ENVIRONMENTAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.35699/2318-2326.2020.20602Keywords:
Environmental Awareness, Ecological Practices, SustainabilityAbstract
The First Ecological Marathon was a university action developed by the Extension Project “Social Entrepreneurship and Social Impact Business” - ESNIS, within the schedule of the II Week of Chemical, Environmental and Sanitary Engineering at the University Federal Rural of the Semi-Arid - UFERSA. This action was aimed at the academic community of Higher Education Institutions (HEIs). The purpose of the action was to raise awareness among the participants regarding the collection, final destination and recycling or reuse of solid waste. For the development of the action, an announcement was sent out describing all the necessary procedures for participation and the activities to be developed. It was concluded that the main objective was reached, since the event had great prominence in sensitizing the students and the community in general in a playful way.
References
Afonso, T., Zanon, M. . G., Locatelli, R. L., & Afonso, B. P. D. 2016. Consciência ambiental, comportamento pró-ambiental e qualidade de gerenciamento de resíduos em serviços de saúde. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, 5 (3) 106-119.
Brasil. 1999. Lei n° 9.795: Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental–PNEA e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da República Federativa do Brasil.
Brasil. 2005. Consumo sustentável: manual de educação. Ministério Meio Ambiente (MMA). Brasília: Consumers International/MMA/MEC/IDEC. Recuperado de <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao8.pdf>.
Carvalho, I. C. M. 2017. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. Cortez Editora, 256.
Conama. 1999. Resolução n° 257. Recuperado de https://www.mma.gov.br/estruturas/a3p/_arquivos/36_09102008040356.pdf.
Evangelista, L. M., Soares, M. H. F. B. 2011. Atividades lúdicas no desenvolvimento da educação ambiental. In: Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade. UFG / IESA / NUPEAT (Anais). 2. Goiânia: SEAT.
Pérez-Rogríguez, U., Varela-Losada, M., Álverez-Lires, F. J., & Vega-Marcote, P. 2017. Attitudes of preservice teachers: Design and validation of an attitude scale toward environmental education. Journal of Cleaner Production, 164, 634-641.
Portal da UFERSA. 2018. UFERSA, Campus Pau dos Ferros. Recuperado de https://engcivilpaudosferros.ufersa.edu.br/wpcontent/uploads/sites/88/2018/01/UFERSA_PDF-1.jpg.
Silva, A. G. 2011. Concepção de lúdico dos professores de Educação Física Infantil. (Trabalho de Conclusão de Curso / Graduação em Educação Física). 61. Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Silva, C., Martins, M., Lapa, B., & Badr, E. 2017. A educação ambiental e a participação popular / The environmental education and popular participation. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências. 10(21)143-151.
Silva, N. M., Nolêto, T. M. S. J. 2004. Reflexões sobre lixo, cidadania e consciência ecológica. Geoambiente On-line. 2, 01-14.